תוכן שיווקי

בעקבות אירוע | ישראכרט מציגה: השילוב הנכון

17/10/2012 14:21

בינואר 2007 בכנס המפתחים של אפל, הכריז סטיב ג'ובס על השקה של 3 מוצרים חדשים שעתידים ליצור מהפכה בתחום הצריכה: מכשיר IPod חדש עם לחצני מגע מתקדמים, מכשיר טלפון חדשני, ומכשיר מתקדם לגלישה באינטרנט. מקולות ההתלהבות של הקהל במקום, ניכר כי הוא היה מוכן לקבלת המוצרים החדשים בשמחה רבה. לא לקח יותר מדקה נוספת לג'ובס כדי להבהיר לעולם שאם אפשר ונכון לשלב בין המוצרים – אז זה מה שאפל תעשה – מכשיר אחד, לא שלושה. באותו רגע נולד מכשיר האייפון, והשאר היסטוריה.

האירוע הנ"ל, אילו היה מוסרט בימים אלה עבור אמצעי התשלום העתידיים בכלל ובסלולאר בפרט – היה יכול להיות בעל תסריט דומה מאוד ועם אותו מוסר השכל:

אפשר לפתח אפליקציה שמרכזת את ההטבות של כל המועדונים.
אפשר לפתח אפליקציה שמרכזת פירוט הוצאות של כרטיסי אשראי.
אפשר לפתח אפליקציה שמאפשרת שליחת קופונים מבוססי מקום.
נכון לפתח אפליקציה אחת שתממש את כל הנ"ל, ללא פיצול לשירותים שונים.

מבחינת המשתמש – הדרישה היא לחוויית משתמש אשר דומה ככל האפשר לאמצעי התשלום הקיימים היום: כרטיסי מועדון, כרטיסי אשראי  ועוד. הבחירה בידיים שלו, והציפיה היא לקבלת ערך מוסף אמיתי, עבור השימוש באמצעי תשלום אלה. יש לזכור שהשימוש בכרטיס אשראי הוא נוח, פשוט וקל – ולכן נדרש פתרון שיהיה פשוט וקל באותה מידה!

מבחינת בית העסק – הדרישה היא למינימום שינויים בצד הקופה, היצמדות לתהליך המכירה הקיים והורדת מאמץ מיותר בתפעול מבצעים, הטבות ושיתופי פעולה עם המשווקים הגדולים על קווי מוצרים המשתנים ללא הרף.

גורם נוסף שיש לקחת בחשבון הוא מותגי האשראי: מסטרקארד, ויזה ואמק"ס. מותגים אלה, אשר מגלגלים טריליארדים רבים של דולרים בכל שנה – בוחנים כל פתרון תשלום חדש על מנת להגן על הלקוח הפרטי, על בתי העסק ועל חברות האשראי אשר מהוות את הקשר בין שני אלו. פתרונות קטנים אשר מאפשרים תשלום באמצעי זה או אחר, ואשר מגלגלים עשרות או מאות אלפי דולרים בשנה – אינם מעניינים, שכן הסיכוי להונאות אשראי הוא נמוך.

פתרונות שתופסים נפח גדול של עסקאות, מתחלקים לשניים, בראייה ארוכת טווח:

1.    פתרונות שמשלבים רכיב חומרה מוצפן אשר ישולב בנוסף לפתרונות הקיימים היום, גם במכשיר הטלפון – כדוגמת Google Wallet אשר מבוסס על התשתית של Pay Pass. פתרונות אלו יאפשרו שידור מאובטח של המידע באמצעות תקן ממכשיר הטלפון אל הקופה.

2.    פתרונות אפליקטיביים תוך שיתופי פעולה מול חברות האשראי אשר ייקחו אחריות על אישור העסקאות (ובעצם, על העברת הכסף לבית העסק).

פתרונות אשר לא יהיו חלק מהנ"ל, צפוי כי ייעלמו – שכן או שלא ייעשה בהם שימוש ופשוט ייכחדו, או שייעשה בהם שימוש רב – ואז חברות האשראי לא יסכימו לשאת בהכחשות של עסקאות אלה, וכפועל יוצא העמלות על עסקאות אלה יעלו באופן שאינו יצדיק את קיומם.

בישראל, כיאה למעמדה העולמי בתור חממה לחברות הזנק, ישנם פתרונות רבים אשר מנסים לפצח את נושא התשלומים באמצעות הסלולאר ולאפשר היתכנות לעתיד ללא ארנק פיזי.

פתרונות רבים אכן נותנים חוויה יפה למשתמש ומציגות מודל עסקי שגם מאפשר הכנסות וזכות קיום ולכן עשויות להניב תשואה למשקיעים – אך גם בדוגמאות אלה, ברור שלא מדובר בתחליף מלא לאמצעי התשלום הקיימים, לפחות ל-10 השנים הקרובות.

לסיכום, בכל מיזם חדש חשוב לתת ביטוי לכל הנקודות הנ"ל: היתכנות טכנולוגית לא מורכבת, מאובטחת ועומדת בתקנים (PCI), חווית משתמש פשוטה ונוחה, ושיתוף פעולה עם אחת מחברות האשראי.

אירועים קרובים