פרשנות: האתגר של חלונות 8 הוא השוק העסקי

מערכת ההפעלה החדשה של מיקרוסופט נולדה בעקבות הסטנדרטים החדשים בשוק הצרכני, אבל עם כל הכבוד לו, גם ברדמונד יודעים שעיקר ההכנסות נובע ממכירות לשוק הארגוני, שם כאשר חברה רוכשת רישיונות של חלונות - היא רוכשת כמויות גדולות מאוד בבת אחת ● האם חברות שרק באחרונה ביצעו את המעבר לחלונות 7, יחלו לשדרג את מחשביהן לחלונות 8 בשנה-שנתיים הקרובות? האם יש להן סיבה לעשות כן?

מבחינות רבות, השקתה של חלונות 8 (Windows 8) היא ההשקה הכי "צרכנית" שביצעה מיקרוסופט (Microsoft) אי פעם. שלוש שנים וארבעה ימים לאחר ההשקה של חלונות 7 (Windows 7), הציגה הענקית מרדמונד מערכת הפעלה שיותר מהכל מגיבה לשינויים שהתרחשו במהלך התקופה הזו בשוק – שינויים שמובלים על ידי השוק הצרכני לכל דבר ועניין.

במובנים רבים, חלונות 8 מהווה את הניסיון של מיקרוסופט למצוא את מקומה מחדש בעולם המיחשוב, בו ליכולות מגע יש חשיבות עליונה. זהו עולם של טאבלטים וטלפונים חכמים, שבו החברות השולטות הן אפל (Apple) – עם מערכת ה-iOS שלה, וגוגל (Google) – עם האנדרואיד (Android) שלה, עולם בו השילוב "הקדוש" של חלונות עם מעבדי אינטל (Intel) הוא פרה קדושה שנשחטה כבר מזמן.

אבל מיקרוסופט יודעת שעם כל הכבוד לשוק הצרכני, עיקר ההכנסות שלה נובע באופן מסורתי ממכירות לשוק הארגוני, שם כאשר חברה רוכשת רישיונות של חלונות (Windows), היא רוכשת כמויות גדולות מאוד בבת אחת. שם הכסף, ובסופו של דבר לשם שואפת מיקרוסופט להגיע.

מאז שהושקה חלונות 7, מכרה מיקרוסופט אמנם 670 מיליון רישיונות של מערכת ההפעלה, אך יש להזכיר שהיא לא צברה תאוצה בשוק הארגוני, או לפחות לא בהיקף שקיוו לו ברדמונד. ארגונים רבים המתינו שנה, ואפילו יותר, עד שהחלו להחליף את חלונות XP הוותיקה בחלונות 7 – וגם את זאת עשו לאחר מסע שכנועים רחב היקף מצד מיקרוסופט.

האם חברות שרק באחרונה ביצעו את המעבר לחלונות 7, יחלו לשדרג את מחשביהן לחלונות 8 בשנה-שנתיים הקרובות? האם יש להן סיבה לעשות כן? כדי לנסות ולשכנע אותן, שחררה מיקרוסופט גרסה בשם Windows 8 Enterprise, המציעה כלי ניהול ואבטחה רבים. עם זאת, לא בטוח שזה יספיק.

כל מנמ"ר יודע כמה קשה זה להעביר חברה למערכת הפעלה חדשה – אפילו אם היא במסגרת חלונאית. כך, קשה עוד יותר לעבור למערכת הפעלה שמבוססת על ממשק אריחים ומחוות-מגע שאמנם ניתן להפעלה בעזרת עכבר ומקלדת, אך זו לא המטרה שלשמה הוא פותח. אמנם יהיו מיד מי שיגידו ששולחן העבודה "הרגיל" נמצא שם מאחור, ושאפילו יש בו שיפורים לא מעטים – כולל דפדפן חזק, מאובטח ומהיר יותר, אולם שולחן העבודה הזה מהווה בחלונות 8 עוד יישום שמופעל על ידי לחיצה על האריח המתאים – וזה אומר הכל.

מערכת ההפעלה החדשה דורשת גם זמן להתרגל אליה. כך, למשל, העלמת כפתור ה-"התחל" היא אולי נכונה, אבל לכו תרגילו עכשיו את כל העובדים שלכם ליצור קיצורי דרך לתוכנות או להפעילן דרך הממשק החדש. בשביל מה צריך את זה, אם גם כך הסיבה היחידה שמיקרוסופט השאירה את שולחן העבודה בחלונות 8 היא כדי להמשיך ולהציע תמיכה לאחור? הרי חברות רבות השקיעו זמן ומשאבים בהתאמת התוכנות והיישומים שלהן לחלונות 7 – אז בשביל מה לעבור? למה להן לוותר על ה-ROI התיאורטי שבחלונות 8, לטובת TCO גדול יותר?

מגמה שיכולה לעזור למיקרוסופט למכור את חלונות 8 לארגונים היא BYOD (ר"ת Bring Your Own Device, "הבא את המכשיר הפרטי שלך לעבודה"), בה תומכים עסקים רבים. כך, חברות יעודדו את עובד שירצה לרכוש טאבלט או טלפון חכם, לקנות מכשיר שמבוסס על חלונות 8, כדי להתחבר בקלות רבה יותר למערכות הארגוניות ולעבוד באותה הסביבה שבה הוא עובד במחשב האישי שלו.

מצד שני, האם מישהו באמת חושב שחברות שרצו להכניס טאבלטים וטלפונים חכמים, חיכו לחלונות 8? יש מספיק יישומים, תוכניות וכותבי יישומים, שמאפשרים גם למשתמשי iPad ואנדרואיד להתחבר בקלות למערכות שמבוססות על חלונות 7. אותן חברות שכבר ביצעו גם את הצעד הזה, בשבילן זה הרי עוד מניע כספי לוותר על חלונות 8, לפחות בשנתיים הקרובות.

חלונות 8, אם כן, מביאה הרבה חידושים, אבל הם קורצים ברובם הרבה יותר לשוק הצרכני – שהוא גם המניע לרוב השינויים. בפני מיקרוסופט עומד כיום אתגר גדול, שלא לומר סיכון, והוא השוק העסקי. אם היא לא תצליח לשכנע את הארגונים לשדרג את מחשביהם בשנה וחצי הקרובות, תהיה לה בעיה רצינית מאוד בהכנסות. אם מוסיפים לכך את השקת טאבלט ה-Surface – מהלך שבו בעצם מעמידה מיקרוסופט את עצמה כמתחרה בשוק הטאבלטים מול שותפותיה הרבות, אפשר להבין שהשנתיים הבאות יהיו קריטיות מאוד לענקית מרדמונד, שהתרגלה לראות איך כולם, לפחות עד חלונות XP, נוהרים כמו עדר לגרסה החדשה שלה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים