תוכן שיווקי

לקראת אירוע | החוליה החסרה בדרך להצלחה

אין שום סיבה שבכל ארגון בישראל לא יהיה מספר המועסקים מקרב החברה החרדית והערבית זהה באחוזים למשקלם באחוזים מהיקף האוכלוסייה הכללית ● כאשר נגיע לאחוזים שמתקרבים למשקלם במדינה נרגיש את המהפכה האמתית

29/10/2012 14:04
רוכשת. אורקל

מאת זיו מנדל, מנכ"ל ג'ון ברייס הדרכה, דירקטור במרכז אקדמי דן ושותף פעיל לקיום "שבוע אורקל"

עם משבר כלכלי עולמי שמרחף מעל לראשנו, כלכלת ישראל במצבה הנוכחי לא יכולה לתת לאזרחיה ולמעמד הביניים את מה שהמחאה החברתית דרשה. יש לזכור שישראל הנה מדינת במצב מלחמה מתמשך, מה שדורש הקצאת משאבים גדולה לתחום הביטחון. מכיוון שמדינת ישראל לא נהנית עדיין ממעמדה כמדינת נפט וגז, לא נותרה לנו ברירה כי אם לחזור למשאב היחידי שמדינת ישראל יכולה ויודעת למנף אותו – המשאב האנושי.

לקראת פתיחת שבוע אורקל, מצאתי עצמי מתמודד עם מציאות בה תעשיית ההיי-טק הישראלית חושפת אותנו למגוון רחב מאוד של עובדים מכל העולם. אולם ניתן להבחין עד מהרה כי לעובד הישראלי יש מוסר עבודה גבוה, הוא משקיע שעות רבות ומייצר תפוקות איכותיות יותר מכמעט כל עובד במדינות בחו"ל. אם כך, כיצד יתכן שהעובד הישראלי אינו מייצר מספיק מיסים שמאפשרים למדינה לייצר סביבה תומכת בכלכלה תוך תמיכה במעמד הביניים? התשובה לכך טמונה בשני מגזרים שאינם משתתפים במעגלי העבודה בצורה מספקת: המגזר החרדי והערבי. בחברה שלנו מועסקים למעלה מ-1500 עובדים מהחברה החרדית והערבית.

אני סבור, כי הבעיה עם העסקתם של אנשים מהמגזר החרדי והערבי איננה נובעת מחוסר הרצון של האנשים מהמגזרים האלו לעבוד, כי אם בעובדה הפשוטה שבמסגרת הנוכחית של השוק אין מספיק מקומות עבודות שמוכנים לגייס חרדים או ערבים. במידה והיינו מצליחים להביא עסקים נוספים לא הייתה שום בעיה לגייס מקרב החברה החרדית והערבית באופן מיידי עוד אלפי עובדים. כל עובד חרדי/ערבי שמצטרף למעגל העבודה מייצר מקור הכנסה נוסף למדינה, מפחית את ההוצאה של המדינה בתמיכה ההיקפית הנדרשת לעובד ומייצר מעגלי עבודה נוספים במעגל נותני השירות של העובד והמשפחה שלו. כמובן שההצטרפות של העובד למעגל העבודה גם מייצרת כוח קניה נוסף מהרמה הבסיסית ועד לשירותים ומוצרים מתקדמים יותר.

בפועל, חלק גדול מהמעסיקים במשק הישראלי לא ממנפים את המשאב האנושי הקיים בקרב החברה החרדית/הערבית על מגוון האפשרויות הקיים. כמי שמעסיק עובדים גם בתחום הקולסנטר וגם בתחום פתוח התוכנה עבור חברות הייטק וסטארט-אפים בארץ ובעולם, אני יכול לומר בוודאות, כי מדובר בפוטנציאל של כוח אדם שלא מנוצל דיו. אנשים מהחברה הערבית והחרדית רוצים לעבוד, ובמגוון רחב של עבודות, ואין כמעט בעיה למצוא כוח אדם איכותי גם בתחום הקולסנטר וגם בתחום פתוח התוכנה.

ארגונים וחברות בשוק הישראלי צריכים לחרוט על דגלם את הצורך העסקי והחברתי להעסקה מגדרית, שכוללת מסלול קליטת עובדים מתוך החברה החרדית והערבית, כולל פתיחה של מרכזי תעסוקה בצפון ובדרום ובאזורים של האוכלוסייה החרדית. אין שום סיבה שבכל ארגון בישראל לא יהיה מספר המועסקים מקרב החברה החרדית והערבית זהה באחוזים למשקלם באחוזים מהיקף האוכלוסייה הכללית. כאשר נגיע לאחוזים שמתקרבים למשקלם במדינה נרגיש את המהפכה האמתית.

במקביל, מערכת החינוך הציבורית והאקדמית צריכה לראות איך היא מייצרת מסלולי לימוד המאפשרים לכמות גדולה יותר של חרדים וערבים לסיים לימודי תואר הרלבנטיים לצרכים של השוק הישראלי. המדינה, מצידה, צריכה להמשיך ולעודד את התעסוקה המגדרית ולייצר יותר מסלולי הכשרה להסבה מקצועית של המגדר החרדי והערבי. אין לי ספק שהכנסה של מאות אלפים של עובדים חדשים למעגל התעסוקה מתוך החברה החרדית והערבית, על ידי יצירת מקומות עבודה עבורם, תייצר את השינוי בכלכלה הישראלית ותאפשר לממשלה להשקיע בחזרה באזרחים בכל אותן נקודות וכאבים שבגינם פרצה המחאה החברתית.

מעוניינים  לקבל עדכונים וחדשות לקראת שבוע אורקל? היכנסו לאתר הכנס בכתובת הבאה

אירועים קרובים