כיצד ייראה תקציב ה-IT ב-2013?

חשיבותה של הטכנולוגיה בפעילות העסקית של הארגונים עדיין לא מתורגמת למונחים פיננסיים, ותקציבי ה-IT נשארים כפי שהיו ● אלא שאם לא די בכך, סדרי העדיפויות של הארגונים בתיקצוב IT מעידים בבירור על השקעה בפרויקטים שמחוץ לתחום השליטה הישירה של המנמ"ר ● האם תקציב השנה החדשה שבפתח יהיה שונה?

סוף השנה בפתח והארגונים נמצאים בעיצומם של דיונים בנושאי תקציבי IT. זה לא סוד שהתלות של הארגונים בטכנולוגיה בכלל וב-IT בפרט גדלה משנה לשנה, בעיקר בתחומי תקשורת, ניידות עובדים, מיחשוב ענן והטרנדים הנוספים שדובר עליהם רבות בשנים האחרונות. ההיגיון אומר, כי במציאות זו ארגונים יפנו משאבים גדולים יותר לתקציבי ה-IT, והמספרים בשורה התחתונה ייראו קצת אחרת, בשאיפה לגידול. האם זו אכן המציאות?

סקר מקיף שערך השבועון InformationWeek בקרב 350 מנהלי IT בכירים בארגונים מובילים בארה"ב הראה, כי המציאות רחוקה מאוד מהתמונה הזו. המסקנה העיקרית העולה ממנו היא שהדרישות מהמנמ"ר לחיבור בין הטכנולוגיה לעסקים ממשיכות לנסוק, בעוד שהוויכוחים על כל דולר בתקציב ה-IT נשארו כפי שהיו.

כך, למרות שארגונים מפנימים את הקריטיות של הטכנולוגיה לגבי פעילותם העסקית (ולמעשה במגזרים מסוימים אין להם זכות קיום בלעדיה), הרי שהם לא מתרגמים זאת למונחים כספיים. לדידם, ארגוני ה-IT, והמנמ"ר בראשם, הם "קוסמים" שמתמחים במימוש כל הציפיות מהם, זאת מבלי שהתקציב שעומד לרשותם גדל או אפילו מותאם במונחים ריאליים.

בין הסיבות לכך ניתן לציין את גל המיתונים שעברנו מאז תחילת שנות 2000, וכמובן הגל הנוסף שאנו עומדים בפתחו. לאחר שנים בהן ה-IT נהנה מתקציבים כמעט בלתי מוגבלים, ההנהלות שמו לב שהמנמ"רים יודעים להסתדר היטב עם תקציב קטן יותר – ואפילו מספיקים יותר. הסיסמה "לעשות יותר בפחות" הפכה להמנון הלאומי של ארגוני ה-IT .

אז איך ייראה תקציב 2013 של המנמ"רים? על פי הסקר האמור, 35% מהמשיבים מעריכים שהתקציב יישאר כפי שהוא, כלומר לא יצמח. 27% משוכנעים שהוא יירד בטווח שבין חמישה לעשרה אחוזים, ואילו 29% סבורים שהוא יגדל בשיעור ממוצע של עד עשרה אחוזים.

ואיך יתחלקו התקציבים האלו? 31% סבורים שהם יופנו למשאבים שאינם קשורים לליבת ה-IT, כמו למשל טיפול בתחום ה-BYOD, רכישת טלפונים חכמים ומחשבים ניידים. משאבים נוספים יופנו בהתאם לסדרי העדיפויות הבאים, כפי שהמנמ"רים דירגו אותם: מיחשוב ענן, פיתוח אפליקציות ייעודיות למחלקות השונות על פי דרישה ופיתוח אפליקציות מובייל. יתר התקציבים יופנו לתחזוקה שוטפת, תמיכה ביחידות עסקיות לחיזוק הקשר שלהן עם מפיצי ערך מוסף, וכמובן ענן והשקעה בתשתיות.

מגמה בולטת נוספת שעולה מהסקר היא שלמרות שמסגרת התקציב נשארת סטטית, הרי שישנה מגמה בולטת של הפניית משאבים גדולים יותר למערכות שהן מעבר להגדרות היבשות של ה-IT. במילים אחרות: סדרי העדיפויות של הארגונים בתיקצוב IT מצביעים בבירור על השקעה בפרויקטים שמחוץ לתחום השליטה הישירה של המנמ"ר, לרבות אינטרנט, רשתות חברתיות, יישומי מובייל ועוד. למנמ"רים אין ממש יכולת לשלוט על זליגת תקציבים אלו, אולם האחריות לתמיכה ותפעול עדיין נופלת על כתפיהם.

האם ארגוני המנמ"רים קרובים למציאות שתוגדר על ידם ככאוס? עורכי הסקר סבורים שלא ממש. בסופו של דבר המציאות אינה שחור לבן. כך, למשל, ארגוני IT יכולים להתבדל וליצור לעצמם מרכזי שירות ייחודיים שיוענקו ליחידות העסקיות, תמורת התחשבנות פנימית שתשמור על האיזון התקציבי של ה-IT. אלו הם שירותים שיש להם ביקוש בקרב היחידות העסקיות, אשר מגיעים לרוב עם ROI מוכח. ההנהלות לא יכולות לעצור את המגמה הזו, שכן הדרישה מגיעה מהביזנס, שם בדרך כלל אין מגבלות תקציב. ארגוני IT יודעים גם לנתב בצורה נכונה את תקציבי התפעול שלהם, שהם לרוב הסעיפים הרגישים ביותר בתקציבי ה-IT, שנמצאים תחת הרדאר של ההנהלה הדורשת התייעלות ללא הרף.

זאת ועוד, תקציבים הם לעתים קרובות פונקציה של תחרות במגזר מסוים. כלומר, אם סקטור כלשהו מגדיל תקציבים בתחום של שיווק או ייצור, טבעי שהתשובה של המתחרים תהיה בעליה בתקציבים שלהם. אולם מתברר שבכל הנוגע ל-IT, ארגונים לא משווים את עצמם לארגונים אחרים – כל תקציב נמדד ונקבע על פי אופי הארגון עצמו.

השורה התחתונה: 2013 תהיה שנה דומה למדי מבחינת היקפי התקציבים בעולם ה-IT. מנמ"רים ימשיכו לעמוד בפני דרישות הולכות וגדלות להתייעלות מצד אחד, ולהגברת התפוקה מצד שני. הדיונים בהנהלות על התקציב לשנה הקרובה יישמעו דומים להפליא לאלו של שנה שעברה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים