אתגרי התיקשוב של וושינגטון וירושלים בארבע השנים הבאות

"בכוחה של הטכנולוגיה לשנות אומה וידע", אמר ויווק קונדרה, לשעבר מנמ"ר הבית הלבן ● כל ראש ממשלה ישראלי שייכנס לתפקידו בשנה הבאה, מוזמן לאמץ משפט זה ולצקת בו תוכן אמיתי

ויווק קונדרה, לשעבר מנמ"ר הבית הלבן

הנשיא החדש של ארה"ב, שייכנס לתפקידו ב-21 בינואר 2013, יצטרך, בין היתר, לעסוק לא מעט בנושא מדיניות התיקשוב הלאומית של ארצו. מבחינה זו, המהפך הראשון והחשוב שעשה הנשיא הנוכחי, ברק אובמה, הוא מינויו של ויווק קונדרה למנמ"ר ראשי לבית הלבן. כבר במערכת הבחירות שלו ב-2008 הציב אובמה יעדים מוגדרים לתחום, שהמרכזיים שבהם הם הבאת התיקשוב בממשל האמריקני לעידן המאה ה-21 והגברת השקיפות של הממשל מול האזרחים. המינוי עורר תשומת לב רבה בכל העולם. כך, לפני יותר משנה מונתה כרמלה אבנר לראש מטה התיקשוב הלאומי בממשלה. זאת, בעקבות יוזמה של מיקי איתן – השר לשיפור השירות הממשלתי לאזרח וד"ר יובל שטייניץ – שר האוצר, ובגיבוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו.

אצל אובמה, המנמ"ר קונדרה החזיק מעמד שנה, עת הודיע כי הוא עובר לאקדמיה. לא היה צריך להיות מומחה גדול לענייני הבית הלבן, כדי להבין שקונדרה למד מהר מאוד שתוכניות לחוד – ומציאות לחוד. הממשל האמריקני, כמו כל ממשלה, הוא ספינה ענקית, שמאוד מאוד קשה להזיזה. מחליפו של קונדרה, סטיבן ון רוקל, נטל על עצמו להמשיך את מה שקונדרה לא הספיק לעשות. בין היתר הוא דיבר על הגברת שיתוף הפעולה בין המגזר הפרטי לממשלה. זאת, על סמך התובנה המקובלת שממשלה יודעת לעשות דברים מסויימים ולא יודעת לעשות הרבה מאוד דברים שהמגזר הפרטי מתמחה בהם. וכך פעלו שני המנמ"רים לקידום פרויקטי תשתית כמו מיחשוב ענן, Big Data ומובייל. תחום נוסף שבו פעלו השניים הוא IT בעולם הבריאות, בשל הרפורמה בבריאות, אותה העביר אובמה. המדובר ברפורמה שיישומה דורש מעורבות בולטת של ה-IT.

על רקעי האיומים מאיראן, מצא את עצמו מנמ"ר הבית הלבן משקיע זמן רב יחסית בנושא ההגנה על מערכות המיחשוב הלאומיות, אבטחת מידע וסייבר. האתגר המרכזי בביצוע המשימות האלו הוא התיאום ושיתוף הפעולה בין כל היחידות והמשרדים. קונדרה חווה זאת על בשרו והבין מהר מאוד שהאידיליה עדיין לא בדרך. אין המדובר על עניין טכנולוגי, אלא תרבות של ניהול והנכונות לשיתוף ידע – קודם כל בתוך הממשל ולאחריה גם עם האזרח.

היעדים, התפקידים והמשימות שאובמה הציב בפני ה-IT שלו, דומים מאוד למשימות איתן מתמודדת ממשלת ישראל בימים אלו. אבנר, שמונתה לתפקיד המנמ"רית הממשלתית, משלימה בימים אלו את איוש התפקידים במטה, כדי להתחיל ליישם את היעדים שהציבה לעצמה. יצויין כי הקמת מטה התיקשוב היא חלק מהפעילות של השר איתן, שקיבל על עצמו בממשלה היוצאת לטפל בשיפור השירות לאזרח. שיפור שירות שכזה עובר דרך ממשל זמין, הטמעת תהליכי עבודה חדשים וביצוע סקרים ופרויקטים.

נושאים אלו יעמדו במרכז כנס World e-Gov Forum 2012 השנתי של אנשים ומחשבים שייערך ב-26 בנובמבר במרכז הכנסים אווניו. יהיה זה הכנס הראשון שבו תיקח אבנר חלק, לאחר שבשנים האחרונות הבטיחו נציגי הממשלה, פעם אחר פעם, כי מועד מינוי התפקיד שלה "הולך וקרב". זה לקח אמנם כמעט שנתיים וחצי מרגע ההחלטה, אבל טוב מאוחר מאשר אף פעם. השנה גם צפויים לברך מטעם הממשלה השר שטייניץ, וכן השר איתן – שמגיע בכל שנה. אין ספק שאווירת הבחירות תשפיע על הדיבורים בכנס. הפאנלים המרכזיים שייערכו במסגרת בכנס, בהובלתם של ראשי פורום המנמ"רים בממשלה, יהוו מעין תעודת סיום קדנציה. נברר שם מה הם עשו ומהן המשימות והיעדים העומדים בפני הממשלה הבאה בתחום ה-IT.

גם הנשיא שייכנס לבית הלבן אחרי היוודע תוצאות הבחירות יצטרך להניע שוב את גלגלי התיקשוב, להציב יעדים ולהציג חזון. הנשיא הנכנס יוכל להיעזר במשפט שאמר לפני מעט יותר משנה קונדרה, בכנס בלאס וגאס: "בכוחה של הטכנולוגיה לשנות אומה וידע". כל ראש ממשלה ישראלי שייכנס לתפקידו בשנה הבאה, מוזמן לאמץ משפט זה ולצקת בו תוכן אמיתי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים