קוד פתוח: חופשי, אבל לא בלתי מוגבל

המגבלות בשימוש בקוד פתוח ידועות בדרך כלל למחלקות המשפטיות או לבעלים של בית התוכנה, אך נעלמות מעיניהם של המפתחים ● לנישה בעייתית זו, בתפר שבין מחלקת הפיתוח לנושאים באחריות המשפטית, נכנסים ד"ר רון רימון ורמי סאס – יזמי White Source, המנהל מעקב אחרי כל תנאי הרישיונות של קוד פתוח בעולם ומוודא שהם אכן עומדים בתנאי החברה ● המסקנה: שימוש חופשי? בהחלט, אך כדאי להקפיד על הגבלות החוק

בקרב משתמשים ומפתחים קיימת סברה, כי השימוש בכל התוכנות המוגדרות כקוד פתוח הוא חופשי לחלוטין, אשר כפוף להגבלים מסוימים. אלא שזה לא מדויק: השימוש בתוכנות כפוף לרישיון שיש בו התניות מוגדרות וברורות, שאמנם נותנות למפתח מרחב פעולה רחב – אבל שמות גם גבולות ברורים. כך, למשל, קוד פתוח המופץ תחת רישיון GPL מאפשר הפצה של תוכנות קוד פתוח, אך מחייב את המשתמש להפיץ אותם תחת אותו הרישיון. במקביל, קיימים תוכנות עם רישיונות חופשיים יותר.

המגבלות וההתניות ידועות בדרך כלל למחלקות המשפטיות או לבעלים של בית התוכנה. אולם בעבודה השוטפת, מפתחים משוטטים באינטרנט, מזהים תצורות שונות של קוד פתוח, מורידים את האפליקציה, מפתחים בעזרתה את המוצר ומשחררים אותו. אנשי פיתוח אלו לא מודעים אפילו לסכנות שיש בפעילות זו, כל שכן כאשר הם עושים זאת בתום לב.

חברה שהמוצר שלה פותח בקוד פתוח, ותנאי הרישיון שלו הופרו, עלולה להיתבע ולשלם פיצויים בסכומים גבוהים. יתרה מזאת: כאשר מתנהל מו"מ למיזוג בין שתי חברות, מתעקשים היועצים המשפטיים לבדוק את כל תיקי הרישיונות של התוכנות המצויים בחברה הנרכשת, במטרה למצוא תיעוד מדויק.

על הנישה הזו, שבין מחלקת הפיתוח בארגון לבין בעלי הארגון והנושאים באחריות המשפטית, עלו לפני פחות משנה שלושה שותפים: אזי כהן, ד"ר רון רימון ורמי סאס – היזמים של White Source, יוצאי סטארט-אפ מוצלח אחר, Eurekify, שנמכרה ב-2008 ל-CA. הפתרון של White Source מנהל מעקב אחרי כל תנאי הרישיונות של קוד פתוח בעולם, מוודא שהם אכן עומדים בתנאי החברה – ומעדכן באופן מיידי את המשתמש ברמת המפתח או מנהל החברה.

"בעיית ה-IP בעולם הקוד הפתוח היא קריטית ביותר, ורבים לא מודעים אליה", אומר ד"ר רון רימון. "המתכנתים, הפועלים בגיל צעיר, לא מספיק זהירים. הם רוצים לסיים את הפיתוח במהירות ולהמשיך הלאה. לחלק מהם יש תחושה שמאחר שזה קוד פתוח – הכל פרוץ, וזה ממש לא נכון".

הפתרון של White Source מבוסס שירות בענן, וזמין כרגע בחינם לכל ארגון שרוצה לפתח בקוד פתוח. לכאורה, מדובר במוצר פשוט ביותר מבחינה טכנולוגית. אולם החוכמה היא בתהליכים, שהחשוב מביניהם הוא השליטה ובקרה על ים המידע הקשור בזכויות יוצרים בתחום הקוד הפתוח, המאפשר למתכנת לדעת בזמן אמת האם מותר לו להשתמש בקוד או לא.

השניים מסבירים, כי השירות שהם נותנים מורכב משלוש שכבות: ניהול של כל הרישיונות שנעשה בהם שימוש והגבלותיהם, ניהול התהליך כולו והתראה אם הוא חורג מהרישיון שלו. סוכן חכם ששתול במערכת יודע לאתר בשלב הראשון באיזו תוכנת קוד פתוח המפתח רוצה להשתמש, ומיד מוציא התראה, שיכולה לעלות במהירות על מחשבו של המנהל האחראי. לאחר מכן, המערכת מתעדת כל פרט ופרט בתהליך הפיתוח של המתכנת ושומרת את זה. "נכון הוא שיש חשש לחדירה לפרטיות או חשיפת סודות מסחריים", הם מסכימים, "אבל כאשר מגישים נגדך תביעה על הפרת זכויות יוצרים בקוד פתוח ואתה טוען לתום לב – אתה צריך גם להוכיח את זה". לטענתם, המקרים האלו קורים לא פעם ולא פעמיים.

המסגרת הבסיסית של השירות שהם מציעים היא כאמור חינמית, אבל יש גם פיצ'רים נוספים בתשלום, בעלי ערך מוסף, אשר מייעלים את העבודה על המערכת הזו. רימון וסאס אומרים, כי החלופה של השירות שהם מספקים היא במקרים רבים גליונות אקסל (Excel) רבים, שיוצרים מן הסתם בלבול וחוסר אחידות.

White Source הוקמה בתחילת 2012, לאחר השקעה של קרן הון סיכון Peregrine. בין המשקיעים הנוספים נמצא גם היזם רוני עינב. לא מכבר יצאה הגרסה הראשונה של הפתרון המדובר, כאשר רימון וסאס מדווחים על התעניינות יוצאת דופן במוצר. יש להם מגעים עם כ-200 ארגונים ברחבי העולם ואלפי משתמשים שכבר הורידו את השירות. עתה, המטרה של החברה היא לשכנע את אותן חברות לרכוש את מוצרי הפרימיום שלה.

ההשקעה ב-White Source נאמדת בקצת יותר מחצי מיליון דולרים. הצוות, שממוקם באור יהודה, מונה שמונה אנשים נכון לעכשיו. היעד הבא של החברה הוא סבב גיוס נוסף, במטרה להשיג מיליון דולרים. הפוטנציאל הוא ענק. ההערכה היא שיש בעולם כ-150 אלף בתי תוכנה בעולם, לכן אין זה מפתיע שישנם שחקנים נוספים בשוק המספקים פתרונות דומים. לדברי המקימים, ישנם פתרונות אשר מצויים אצל החברות הגדולות, דוגמת CA וארגוני ענק נוספים, שבאופן טבעי אינם מתאימים לבתי תוכנה וחברות קטנות ובינוניות.

השורה התחתונה: פיתוח בקוד פתוח נחשב לדבר הכי "קול" כיום בעולם הפיתוח. זאת, בין היתר, מאחר שרבים נוטים לטעות ולתרגם את המילה פתוח לפרוץ, חופשי וללא גבולות. כדי לא לחצות את הגבלות החוק, כדאי להיעזר בכלים שקיימים בשוק, שימנעו מכם לאבד את המוצר הבא שלכם בגלל תביעות משפטיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים