גוגל: הפיקוח הממשלתי באינטרנט נמצא במגמת עלייה

גורמים ממשלתיים מבקשים לקבל יותר נתונים על משתמשי גוגל – כך עולה מדו"ח השקיפות החצי שנתי של ענקית החיפוש ● במחצית הראשונה של שנת 2012, התקופה שאליה מתייחס הדו"ח הנוכחי, התקבלו 20,938 בקשות מגורמי ממשל למידע על 34,614 חשבונות בגוגל

גוגל (Google) פרסמה אתמול (ג') את דו"ח השקיפות החצי שנתי שלה, ממנו עולה, כי "הפיקוח הממשלתי נמצא במגמת עלייה". כך, גורמים ממשלתיים מבקשים לקבל יותר נתונים על משתמשי גוגל, ומגישים בקשות רבות יותר להסרה של תכנים.

דורותי צ'ו, אנליסטית מדיניות בכירה של גוגל, כתבה בבלוג החברה, כי "ניכרת עלייה קבועה בדרישות של גורמי ממשל מאז שהתחלנו לפרסם את דו"ח השקיפות". במחצית הראשונה של שנת 2012, התקופה שאליה מתייחס הדו"ח הנוכחי, התקבלו 20,938 בקשות מגורמי ממשל למידע על 34,614 חשבונות בגוגל.

לגוגל היסטוריה ארוכה של סירוב לבקשות מצד גורמים ממשלתיים למסירת תוכן, מאז שסירבה ב-2005 לבקשה של משרד המשפטים האמריקני למסור נתוני חיפוש. לעומתה, חברות רבות אחרות בוחרות לשתף פעולה עם הממשל, אולם לדברי צ'ו, בשנה האחרונה החלו גם חברות נוספות – ביניהן דרופבוקס (Dropbox), לינקדאין (LinkedIn), טוויטר (Twitter) ו-Sonic.net – לפרסם דו"חות שקיפות משלהן, על מנת לעורר דיון ציבורי בנושא החופש באינטרנט ומגבלותיו.

על פי הדו"ח הנוכחי, מובילה ארצות הברית במספר הבקשות למידע על משתמשים – 7,969 בקשות במחצית הראשונה של השנה. גוגל נענתה ל-90% מבין בקשות אלה. שיעור ההיענות הממוצע של גוגל, בין כל המדינות, עומד על 47%.

עם זאת, שיעור ההיענות לבקשות להסרת תוכן ירד בשנתיים האחרונות, נוכח עלייה במספרן של הבקשות הבלתי לגיטימיות להסרת תוכן. חלק מהבקשות שקיבלה גוגל להסרה של אתרים מהאינדקס של מנוע החיפוש או תכנים אחרים, דוגמת הודעות בבלוגים, התגלה כמזויף.

אירועים קרובים