וירטואליזציה טעונת הוכחה

למרות הפופולריות של הווירטואליזציה, ארגונים רבים מעדיפים להמשיך ליישם אותה בשרתים ובשולחן העבודה בלבד ● כך, למרות התחרות בשוק וירידת מחירים, המעבר לדור הבא של מכונות וירטואליות ויישומן באזורים כמו מערכות הפעלה או רשתות תקשורת עדיין אינו מובן מאליו ● ריבוי האוטמציה מחייב את הארגונים להכיל הרבה מאד חידושים, אולם השוק עדיין לא שם

סקר עדכני שנערך בארה"ב בקרב 32 מנהלי טכנולוגיות ופורסם באחרונה ב-InformationWeek, אישר פעם נוספת שהווירטואליזציה בארגונים תופסת תאוצה. הסיבה לכך היא, בין היתר, התחרות הבריאה הקיימת בשוק. כך, 92% מהמשיבים אמרו, כי הם מיישמים טכנולוגיות שונות של וירטואליזציה וכי יש בכוונתם להגדיל את השימוש בכך בשנתיים הקרובות. התחרות באה לידי ביטוי גם בכניסה המואצת של שרתי מיקרוסופט (Microsoft), כתחרות ישירה ל-VMware – מלכת השוק במשך שנים רבות. למעלה מ-40% מהמשיבים אמרו, כי הם משתמשים בשרתים אלו – כמעט פי שניים לעומת שנה שעברה.

אבל התחרות הזו יוצרת חשש בקרב המנמ"רים, שכן הדורות החדשים של שרתי הווירטואליזציה פונים לאזורים חדשים מבחינתם, דוגמת מערכות הפעלה, אפליקציות ארגוניות ורשתות. כל אלו מחייבים מהארגון יכולת להכיל כל כך הרבה אוטומציה, וזה לא דבר מובן מאליו. על פי הסקר, מעט מאוד ארגונים מתכוונים ליישם וירטואליצזיה במערכות הפעלה וברשתות תקשורת פנימיות. עיקר השימוש הוא באותם מקומות מסורתיים, כמו שרתי וירטואליציה שמכילים את הפעילות של הארגון, אשר יושבים בדטה סנטר ובדסק טופ. המנמ"רים שהשתתפו בסקר אמרו, כי הדורות החדשים של הווירטואליזציה מאוד מפתים, אבל הם עדיין לא שם. יותר מ-30% מהנשאלים השיבו שהם אינם מסכימים עם התפישה לפיה הווירטואליזציה היא מודל אחיד ומוצלח של הפצת שירותי IT לארגון, בעוד שאחרים מאמינים בתפישה זו או סבורים שהיא מורכבת מדי.

זו גם היתה דעתם של אריק לב – מנכ"ל DataManage, ופיני כהן – יועץ בכיר ב-STKI, שני המומחים שהשתתפו בשולחן העגול שערכנו לקראת ועידת Virtualization 2012, שתיערך בדצמבר. כהן אמר, כי במבט לאחור הווירטואליזציה היא הטכנולוגיה שצמחה הכי ה רבה בעשור האחרון, והיא צברה תאוצה בעיקר בגלל פריחת הדטה סנטרים. אמר וצדק.

גם הוא סבור שהתחרות בשוק עשתה טוב לארגונים. אולם בדומה לדילמה שהוצגה בסקר של InformationWeek, היועץ הבכיר הזכיר, כי הצבת כל מערכות הווירטואליזציה – VMware, סיטריקס (Citrix) ומיקרוסופט – במקום אחד, היא פעולה מעט מסוכנת. זאת, מאחר שעדיין אין תאימות מלאה מצד כל ספקי הפתרונות, וכי תמיד ישנו סיכון כאשר שמים את כל הביצים בסל אחד.

כהן העלה שתי נקודות חשובות, שיועלו גם בכנס: הווירטואליזציה גרמה לזילות בלתי נסבלת בכמות השרתים בארגון. בעבר, התקנת שרת היתה פרויקט. עתה, בעידן הווירטואלי, מנמ"רים נוטים לפזר שרתים על ימין ועל שמאל, ללא כל הצדקה ומבלי שאיש יפקח עליהם. וישנה גם הנקודה הצרכנית – הווירטואליזציה פגעה בחלק מהכנסותיהם של יצרני תוכנה, גדולים כקטנים. בהינתן העובדה שאי אפשר לעצור את הטכנולוגיה, מצאו חלק מהיצרנים פטנט, לפיו אם אתה רוצה לשים את התוכנה שלך על שרת וירטואלי – הם יעשו זאת עבורך ברצון, אבל אם תרצה להעביר אותה לשרת וירטואלי אחר, תפגוש אותם בסוף הדרך בקופה. כמובן שאין לכך הצדקה מעבר לרצון לשמור על גובה רווחים מינמלי מעולם הרישוי, שנדמה כי הולך ונעלם.

בקרב משתמשים רבים יש בלבול בין וריטואליצזיה וענן. לב הסביר, כי הווירטואליזציה היתה הרבה לפני הענן, שהוא בגדר פלטפורמה או צינור ליישום הווירטואליציזיה. הוא גם ניפץ מיתוס אחר, לפיו רמת הווירטואליזציה בדטה סנטרים היא כמעט מלאה. אנחנו עוד לא שם. גם לפי הסקר המדובר, מרבית היישומים הם בשרתים ובדסק טופ, ואף אחד לא רץ לווירטואליציה ביישומים אחרים. המחסום העיקרי הוא עדיין אלמנט האבטחה. היציבות והביטחון שיושגו במעבר לסביבה וירטואלית אמנם יובילו לחיסכון כספי עבור ההנהלה, אבל יש לזכור שהמעבר עלול לגרום לצרות צרורות לארגון במצבים של קריסה ומשבר.

השורה התחתונה: למרות שהווירטואליציה נתפסת כטכנולוגיה שכבר איתנו שנים רבות ומובנת מאליה, היא עדיין צריכה להוכיח את עצמה.

מעוניינים לשמוע פרטים נוספים בנושא? הירשמו עכשיו לוועידת Virtualization 2012 של אנשים ומחשבים

אירועים קרובים