גיוסים בצל התייעלות ומיתון

ההערכות לגבי ביקושי עבודה בענף ההיי-טק בשנה הקרובה מעלות מספר שאלות מפתח: אילו מקצועות יהיו מבוקשים בשנה הבאה? האם יש לארגונים סיכוי למצוא את המומחים בתחום? איך הארגונים יתגברו על הדרישה להתייעלות ויגייסו מוחות מבריקים? ● וכיצד, אם בכלל, יבואו המגמות האלה לידי ביטוי בישראל?

רגע לפני ש-2012 מגיעה לקצה, הציפיות להיחלשות ההאטה שאפיינה את כלכלות אירופה לא מתממשות. לעומתן, התחזיות לגבי ארה"ב מעט יותר אופטימיות לאור בחירתו המחודשת והבטחותיו של ברק אובמה. התוצאה הישירה של מצבים אלו מסתתרת בשוק התעסוקה, לרבות בתחום ההיי-טק, בהיבט של השוק הארגוני.

סקר עדכני שערך לפני כמה ימים השבועון InformationWeek העלה, כי 47% מהנשאלים סבורים שצפוי גידול בביקוש למקצועות בתחום ה-IT בשנה הקרובה. 35% אמרו שלא יהיה שינוי, בעוד שהיתר צופים ירידה מסוימת. אולם הנתונים המעניינים ביותר הם באילו מקצועות יהיה ביקוש – והאם ניתן יהיה לממש אותו.

בתחום המובייל וההקשר הארגוני שלו BYOD (ר"ת Bring Your Own Device), סבורים מרבית הנשאלים, כי אכן יש ביקוש לאנשים בעלי ידע וכישורים בתחום המובייל. אבל רוב המשיבים ספקנים בקשר לסיכוי למצוא אנשים כאלו, או במילים אחרות: יש מחסור. על פי הסקר, הארגונים יפתרו את בעיית המחסור בהכשרת אנשים פנימיים, ורק 17% יתבססו על גיוסים מבחוץ. לדעת עורכי הסקר, הכשרת אנשים פנימיים היא פתרון הגיוני, משום שקיימים מרכזי ידע רבים בארגונים הגדולים בנוסף להרבה מאוד גורמי צד שלישי – מפתחים ומיישמים שיכולים לעבוד עם הארגונים מבלי להימנות על רשימת מקבלי השכר שלהם.

בתחום של מנהלי פרויקטים לרשתות חברתיות, תהיה דרישה לתפקידים אלו, אבל מרבית הארגונים מדווחים שהם לא יגייסו אנשים. כך, רק 16% מהארגונים דיווחו, כי יחפשו אנשים חיצוניים, בעוד שאחרים יסתמכו על הכישורים הקיימים או יגייסו על פי הצורך בהתאם להתפתחויות.

התחומים החמים: Big Data ואבטחת מידע
לעומת זאת, התחום החם שבו יידרש כוח אדם הוא Big Data. רוב המשיבים לסקר הצביעו על מגמה זו – רק 12% דיווחו שהם יוצאים למסע חיפוש אחר מומחים, בעוד שהיתר סבורים שאין סיכוי למצוא כרגע מומחי Big Data. עורכי הסקר מציינים, כי בתחום המדובר נדרשים אנשים איכותיים בעלי רמות השכלה גבוהות, בעיקר לתחום האנליטיקה. דרישות אלו מסבירות את הסקפטיות של אנשי המקצוע, המחפשים בעלי PHD שיהיו זמינים לתחום ה-Big Data.

ביקושים ערים צפויים להימשך באבטחת מידע, התחום שלעולם לא קופא על שמריו. באופן טבעי מרבית מנהלי הטכנולוגיות דירגו את התחום הזה במקום הראשון בסדרי העדיפויות שלהם. רק 17% דיווחו, כי הם יפרסמו מודעות דרושים. היתר אינם מפחיתים בחשיבות התחום, אבל מציינים שאבטחת מידע הפכה להיות מקצוע חוצה תחומים ונושאים, ולכן הגיוסים אליו יהיו במסגרות אחרות של הארגונים – בנוסף לתהליכי האוטומציה שעוברים על התחום, שמקלים את העבודה.

בתחום ה-Help Desk ישנה מגמה מעניינת: אם הייתם שואלים את מנהלי הארגונים אם הם צריכים אנשים נוספים, התשובות מן הסתם היו שליליות. אבל תוצאות הסקר הראו תשובות הפוכות. רוב הארגונים הודיעו, כי יגייסו עוד אנשים לתחום והם משוכנעים שימצאו אותם בקלות. מה הסיבה? מנהלי התמיכה והתומכים מוגדרים על ידי עובדי הארגונים – הלקוחות הישירים של מנהלי מרכזי התמיכה – כדבר החשוב ביותר בארגון והחיוני לעבודתם. תודו אפוא שיש מעט מאוד הנהלות שתעזנה לא לספק לעובדים שלהם כלי חשוב כל כך לתפקודם.

התחום שזכה לצפי הגדול ביותר לביקושים הוא זה של מפתחי אפליקציות ארגוניות. 25% מהמשיבים שמו את המקצועות האלו בראש סדרי העדיפויות שלהם. ההסברים די הגיוניים: חברות חייבות לעדכן ולשדרג את מערכות המידע שלהן, כדי לתת תשובה לארגונים בשווקים תחרותיים משתנים. לכן עליהן לחפש אנשים בתחום ולגייס חדשים. במבט רחב יותר, גידול בהיקף המשרות של מפתחי אפליקציות הוא אינדיקציה למצב השוק והמשק בכלל. ארגונים לא יגייסו מפתחים אם לא ירחיבו את העסקים שלהם בצורה כזו שתדרוש חדשנות טכנולוגית.

ומה בישראל? סוף השנה, בשילוב עם מבצע עמוד ענן, מייצרים אווירה של עצירת גיוסים. אבל בהנחה שאנחנו חיים בעולם גלובלי, לא יהיה זה הימור לסכם ולומר שהמגמות שעולות מהסקר בארצות הברית תבואנה לידי ביטוי גם כאן, מיד אחרי המבצע הצבאי.

השורה התחתונה: מפת הביקושים לתפקידים בשנה הבאה תואמת את הטרנדים הקיימים כיום בשוק המיחשוב הארגוני. נגזרת מכך תהיה עקומת הביקושים לכוח אדם, אבל ישנו הבדל אחד מתקופות אחרות – בחלק מהתפקידים הארגונים יכשירו אנשים מבפנים או יגייסו על פי הצורך. במילים אחרות, מדובר בהתייעלות. לכן המסקנה המעניינת מהסקר היא, שגם בתקופת התייעלות וצמצומים אפשר לגייס אנשים חדשים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים