תוכן שיווקי

לקראת אירוע | אינפורמטיקה ככלי מושלם להסבות נתונים בארגונים

21/11/2012 14:24

מאת מירב קנוסן, מנהלת מכירות במחלקת אינטגרציית נתונים, קבוצת אמן

אין ספק כי הנתונים הינם המשאב העיקרי של הארגון. בעולם העסקי המשתנה ללא הרף ומשופע במיזוגים ורכישות, החלפות ומיזוגים של מערכות מידע מתרחשות בתכיפות לא מועטה. בכל יישום חדש הבא להחליף את קודמו, חשוב לבצע הסבה של נתוני המקור למערכת היעד. העברתם של הנתונים למערכת החדשה מחייבת התייחסות למספר אתגרים, כאשר המרכזיים שבהם הינם:

1.    איכות ושלמות הנתונים במערכות המקור
2.    מיזוג ואיחוד נתונים ממספר מערכות מקור
3.    ממשק עם סוגים שונים של נתונים
4.    היעדר כלים להבנת נתונים שאינם קיימים במערכות המקור ונדרשים למערכת החדשה

תהליך החלפת מערכת בארגון משול לניתוח לב פתוח בו הארגון מחליף/משדרג את ליבת מערכות המידע שעליה מתבססת העבודה היומיומית של הארגון. ברור אפוא כי ללא תהליך הסבה מסודר ומובנה תוך בקרה על איכות התהליך, עשוי הארגון למצוא את עצמו בקשיים רבים עד כדי נזקים כלכליים חמורים.

אחת הבעיות עימן נתקלים אנשי הסבות הנתונים הינה שמירב תשומת לב הארגון מכוונת בדרך כלל להטמעת המערכת החדשה ופחות להסבת הנתונים – זוהי כמובן טעות, מכיוון שעל הארגון להבין שעיכוב בהסבת הנתונים יעכב את עליית המערכת החדשה ועל כן יש לתכנן ולטפל בשלב ההסבה וההגירה למערכת החדשה תוך מתן תשומת לב מרבית. תהליך ההסבה הינו מקביל לתהליך הטמעת המערכת החדשה, תוך מספר נקודות השקה חשובות. לדוגמא, בדיקות מוכנות המערכת החדשה לא תהיה יעילה ללא נתונים מוסבים  לשלב הבדיקות של המערכת החדשה.

פעילות הסבת הנתונים כוללת את השלבים הבאים:

•    תחקור נתוני המקור (מיפוי הנתונים)
•    אפיון הפערים והלוגיקה הנדרשת (על מנת להסב את הנתונים כנדרש)
•    כתיבת תהליכי ההסבה ואיפיונם (פיתוח מהלכי גזירת נתונים ומהלכי הסבה)
•    ביצוע בדיקות לפני עלייתו לאוויר של היישום החדש (ניתוח תוצאות / שגויים לפני הרצת גזירות והסבות על כלל הנתונים)

קבוצת אמן, הנציגה בישראל של חברת אינפורמטיקה (Informatica), עושה שימוש במערכת PowerCenter ובכלי אינפורמטיקה נוספים לביצוע פרויקטי הסבת נתונים עבור ארגונים. לקבוצה ניסיון רב שנים בפרויקטים מסוג זה. כחלק מרכזי בהסבה אנו מבצעים קודם כל תחקור נתונים ומיפוי איכותם על מנת שלא להעביר נתונים שגויים ולטפל בבעיות איכות נתונים כחלק משלב ההסבה מבלי להיות מופתעים בתהליך עצמו.  השימוש בכלי אינפורמטיקה להסבת הנתונים מקל ומפשט את התהליך מאחר ובכלי מוטמעים אמצעים לבקרה של תהליך ההסבה, לטיפול בנתונים שגויים ולביצוע תהליך אימות / התאמה (reconciliation) שנועד לבדוק שההסבה בוצעה כיאות ושכל הנתונים הועברו למערכת החדשה באופן מלא ותקין.

לביצוע עבודת הסבת הנתונים על ידי כלי אינפורמטיקה יש עוד שני יתרונות משמעותיים: האחד הינו יכולת התאוששות (recovery) מהירה – בהסבה יש חלון זמן מוגבל להורדת המערכת הישנה והעלאת החדשה. היתרון של אינפורמטיקה הוא בביצוע מהיר של ההסבה ויכולת התאוששות מהירה. יתרון שני משמעותי הינו היכולת של כלי אינפורמטיקה להתחבר לכל המערכות הארגוניות ולעבוד עם כל בסיסי הנתונים ומקורות המידע השונים הנוספים שבארגון ועל כן ניתן לבצע את ההסבה בקלות מול כל מערכת.

קבוצת אמן ביצעה בהצלחה לאורך השנים פרויקטי הסבה רבים עבור לקוחות ישראליים תוך שימוש בכלי אינפורמטיקה. פרויקטים מרכזיים שניתן להזכיר: פרוייקט הסבה בטאבו- משרד המשפטים, המיזוג של ברק עם נטוויז'ן – פרויקט הסבה רחב-היקף בו הוסבו נתונים ממערכות ה-CRM, בילינג ופיננסים. פרויקט דומה בוצע גם באיחוד החברות 012 סמייל ואינטרנט זהב.

אירועים קרובים