יש תיקשוב בישראל

מספר ימים לאחר מבצע עמוד ענן ו-24 שעות לאחר הפארסה בפריימריס בליכוד, נערך היום כנס המיחשוב הממשלתי בהשתתפותה של כרמלה אבנר, הממונה על התיקשוב הממשלתי ● אבנר פרסה את ה-"אני מאמין" שלה והציבה רף ציפיות גבוה, אולם צריך לקחת בחשבון את אירועי התקופה הקרובה ● יש מקום לאופטימיות זהירה

כנס WORLD e-Gov Forum 2012 – כנס מרובה המשתתפים הראשון שנערך לאחר מבצע עמוד ענן, נערך היום (ב') במרכז הכנסים אווניו. המבצע הצבאי חשף את היכולות הטכנולוגיות המדהימות של צה"ל, התעשייה הביטחונית ומשרדי הממשלה, שהיו נתונים להתקפות סייבר חסרות תקדים. כולנו היינו גאים בכיפת ברזל, שכוללת מערכות מידע ותיקשוב מהמתקדמות ביותר בעולם (ויש אומרים היחידה בעולם).

למרבה האירוניה, הכנס אמור היה לארח את שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ והשר הממונה על שיפור השירות לאזרח, מיכאל (מיקי) איתן, אולם שניהם נאלצו להיעדר מסיבה משותפת: הארכת הפריימיריס בליכוד עקב התקלות המבישות במערכת המיחשוב. שני השרים, שנאבקים על עתידם הפוליטי, נאלצו להישאר מרותקים לקלפיות. מטבע הדברים נפילת המחשבים היתה שיחת היום בקרב באי הכנס. כולם ניסו לנתח את מה שקרה שם, מבלי להכיר את העובדות לאשורן. זו המציאות באולם שכל הנוכחים בו עשו פרויקט מיחשוב אחד או יותר בחייהם. הם יודעים היטב שאלו לא המחשבים או הטכנולוגיה שאשמים בדבר, אלא האנשים, הארגון, הלוגיסטיקה – ובעיקר ניהול הסיכונים ואי הפקת הלקחים ממערכות בחירות דומות שנערכו במפלגת העבודה ובליכוד עצמה.

במילים אחרות, זהו מקרה של ניהול, או יותר נכון חוסר ניהול. זו גם היתה השורה התחתונה בהרצאתה המאלפת של כרמלה אבנר – הממונה על התיקשוב הממשלתי. בשלוש השנים האחרונות הפך תפקיד הממונה על התיקשוב הממשלתי למעין בדיחה פנימית בכנס. שרים ומנכ"לים מהאוצר הבטיחו שנה אחר שנה שהנה עוד מעט המהפכה התיקשובית תצא לדרך. היום, בסופו של דבר, הציניקנים והספקנים נאלצו לאכול את הכובע.

אבנר פרסה בצורה מדויקת את ה-"אני מאמין" שלה בנוגע לתיקשוב הממשלתי. כך, עיקר תפקידה הוא לבנות מחדש את כל מערך המיחשוב של הממשלה, יחד עם המנמ"רים, שותפיה לעבודה. אלו התרגלו במשך שנים לעבוד לבד, כל אחד עם מערכות המידע שלו. לא היה להם גוף רשמי מכוון, מלבד סגני החשב הכללי לדורותיהם, שעשו פעילות זו ללא מקור סמכות רשמי. אבנר היא כעת מקור הסמכות הראשי ותפקידה לארגן את כל משרדי הממשלה ולעבוד בהתאם לכך.

המשימה של אבנר אינה רק ארגונית. היא לא אמורה לנהל את מערכות המידע של משרדי הממשלה. לא, תפקיד המטה שהיא עומדת בראשו הוא קביעת אסטרטגיה. "האסטרטגיה", אומרת אבנר, "היא לא רק רשימת משימות, אלא נייר עבודה שמשקף גם את התעדוף. זה הדבר שהכי חסר בעבודת התיקשוב הממשלתית בהיעדר סמכות מרכזית שרואה את התמונה הכוללת, ומבינה מה חשוב ומה לא". זאת ועוד, צריך מטה התיקשוב ליישם את אחד הדברים היותר חשובים במערכות מיחשוב ומידע – שיתוף מידע, שיתוף ניסיון, משאבים משותפים. זה לא פשוט כלל, שכן לא מדובר רק בחומרה ובכסף, אלא בתרבות ארגונית, בהנהלות של משרדים שמאפשרות למנמ"רים לפעול בצורה שונה מאשר פעלו עד כה. כדי לעשות את זה צריך להקים תשתית ארגונית ואנושית שתנהל ותנתב את הדברים.

התהליכים האלו כרוכים במכרזים ואישורי ועדות ממשלתיות. זה לוקח זמן. נכון להיום חלק מהתפקידים כבר אויישו, אולם השנתיים הבאות תהיינה מבחן ברמת הביצוע. אבנר כבר מיהרה להוריד ציפיות על רקע התקופה: שנת בחירות, תקציב מדינה שיאושר במקרה הטוב באפריל 2013 ומשרדי ממשלה שיעבדו קשה מאד החל מינואר במטרה ליישם תוכניות שונות. אבל זה מצב נתון שכבר היינו בו בעבר, ולכן המבחן של אבנר ואנשיה יהיה הרבה יותר קשה.

השורה התחתונה: כרמלה אבנר הציבה רף ציפיות גבוה מאוד. היא זרעה לא מעט אופטימיות, אפילו בקרב ותיקי מנהלי המיחשוב בממשלה, שכבר עברו לא מעט בעשרים השנים האחרונות. אם זו התחושה שעמה יצאו רוב משתתפי הכנס, אזי שהשגנו יעד חשוב מאוד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים