משה כהן, יבמ ישראל: "נדרש להכניס חוכמה למערכות הניהוליות בעולם התחבורה"

"בעתיד, צמצום עומסים יתאפשר הודות לדרכים חכמות, בהן מכוניות וכבישים ישפיעו באופן הדדי זה על זה", אמר כהן - מנהל חטיבת השירותים העסקיים בענק הכחול, במסלול התחבורה שנערך במסגרת כנס המיחשוב הממשלתי ● איתן רמון, JTMT: "יש צורך בכרטיסים חכמים ללא מגע, כולל שילובם בטלפונים סלולריים, ובמערכת כרטוס המכילה עמדות מכירה אוטומטיות ומאוישות" ● קובי מגמי מיפה נוף, דיבר על המטרונית בחיפה, ואמר הם חושבים על חיבור עם הכרמלית

"נדרש להכניס חוכמה למערכות הניהוליות בעולם התחבורה. הכנסת מערכות בינה וניתוח למערכות התחבורה תעשה אותו יעיל יותר", כך אמר משה כהן – מנהל חטיבת השירותים העסקיים ב-יבמ (IBM) ישראל. לדבריו, "עומסי תנועה עולים לכלכלת המדינה מיליארדי דולרים בכל שנה. במקום לסלול כבישים חדשים, כדאי להשתמש בגישות חדשות. ככל שהכלכלה צומחת, כך גם גדלה התנועה באופן אקספוננציאלי. אלא שכלי רכב חכמים וכבישים חדשים הם רק חלק מהפתרון. בעתיד, צמצום עומסים יתאפשר הודות לדרכים חכמות, בהן מכוניות וכבישים ישפיעו באופן הדדי זה על זה. בעתיד, מערכות לא רק יפקחו על מצבים – הן יחזו את התהוותם".

כהן אמר את הדברים במסלול התחבורה שהתקיים במסגרת כנס המיחשוב הממשלתי WORLD e-Gov Forum 2012, שנערך אתמול (ב') בהפקת קבוצת אנשים ומחשבים, במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. הכנס התקיים בהנחייתם של פלי הנמר – יזם ונשיא הקבוצה, וד"ר נחמן אורון – יועץ מיחשוב אסטרטגי למגזר הממשלתי, ובנוכחותם של 700 משתתפים. את מסלול התחבורה הנחה ויקטור אררה – יועץ מומחה לכרטיסים חכמים, Smart e-Moon.

כהן אמר במסלול התחבורה, כי "מערכות תחבורה הן חלק ממערכת גדולה יותר. משמעות החשיבה מחדש על איך להגיע מנקודה א' לנקודה ב', היא יישום טכנולוגיה חדשה ומדיניות חדשה לתפיסות והרגלים ישנים. כלומר, שיפור חווית הנהגים במקום ובזמן שהם נוהגים. מערכת תחבורה חכמה עזרה לשטוקהולם לצמצם את פקקי התנועה בעיר ב-20%, להפחית את פליטת הגז ב-12% ולהעלות באופן דרמטי את השימוש בתחבורה ציבורית. אינטליגנציה מוטמעת וכלי ניתוח ומיטוב, מעצבים מחדש את עולם תעשיות התחבורה", סיכם.


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

איתן רמון, JTMT. צילום: קובי קנטוראיתן רמון מ-JTMT – צוות המהנדס תוכנית אב לתחבורה בירושלים, דיבר על כרטוס סלולרי. לדבריו, "ניצנים של כרטוס סלולרי ניתן לראות בכל מיני מקומות, אבל לא כגישה מערכתית – אלא כגישה משלימה לטכנולוגיות קיימות. יש כאן הרבה ניגודי אינטרסים של חברות וטכנולוגיות. הזמינות מאוד חשובה כמו גם האפשרות להשתמש בכרטיס ולטעון אפליקציות בעלות ערך".

המצב היום, פירט רמון, הוא מערכת מורכבת – כמה סוגי כרטיסים, תעריפים שונים, ואזורי חיוב משתנים. "יש צורך בכרטיסים חכמים ללא מגע, כולל שילובם בטלפונים סלולריים, ובמערכת כרטוס המכילה עמדות מכירה אוטומטיות ומאוישות".

"הטלפון הסלולרי הוא פתרון משלים – לא תחליף", פירט. "הוא כולל יכולת קבלת מיקום ללא GPS, יכולת ניהול מידע באמצעות מפעילים סלולריים, הפקת דו"חות בילינג וכו'. אלו מערכות קיימות שכבר משתמשים בהן. אבטחת המידע חייבת להיות משודרגת, בשל יכולת הצפנה גבוהה יותר ברשת סלולרית. יש לא מעט אפליקציות – חלקן ברמת המכשיר וחלקן ברמת הרשת, שניתן לנצל לטובת יישומי תחבורה, והיכולת לתת את האופציה הזו לכל מכשיר דרך האוויר".

קובי מגמי, יפה נוף. צילום: קובי קנטורקובי מגמי מיפה נוף, דיבר על המטרונית בחיפה. לדבריו, "חלוקת הסיכונים נעשתה כך שסיכוני הפדיון היו מוטלים על הממשלה וסיכוני הגבייה על המפעיל. הזכיין בחיפה, שהינו דן בצפון, התמודד עם בעיות הכרטוס והתדמית".

לדבריו, "אנחנו מקווים להפיק לקחים מההתמודדות בירושלים. בפברואר צפויה הנפקת הרב-קו של המטרונית בחיפה, במרץ-אפריל מתוכנן סיום ההרצה, קליטת כוח אדם וההדרכות ועבר מבדיקות הפעלה – וב-20 במאי אמורה להתחיל ההפעלה. התחלנו עם גבולות אחריות ברורים בין המדינה, יפה נוף והמפעיל, אבל תוך כדי עבודה חצינו את הגבולות במודע בכמה מקרים. לדוגמה, יפה נוף עשתה כמה עבודות תשתית במקום קבלן נוסף חיצוני, והמפעיל משלם את העלויות".

באשר פרויקט הכרטיס החכם, אמר מגמי, כי "בלי אינטגרציה מלאה עם הטכנולוגיות והמערכות הקיימות, מול המדינה שמבקרת בזמן אמת וקובעת התחשבנות בזמן אמת, הפרויקט היה נופל. בהמשך אנחנו חושבים על חיבור עם הכרמלית".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים