הפיילוט יוצא לדרך: החל מינואר יוכלו תושבי ישראל שירצו בכך להשתתף בהפקת מסמכי זיהוי ביומטריים

בעוד קצת יותר מחודש יוכלו אזרחים למסור מרצונם טביעות שתי אצבעות מורות ודמות הפנים, על מנת לקבל תעודת זהות "חכמה" ● תקופת המבחן תחל ב-1 בינואר 2013 ותסתיים לאחר שנתיים, בסוף דצמבר 2014 ● השתתפות בפיילוט לא תוצע לקטינים עד גיל 16 או לנציגם, אלא אם כן הגישו בקשה להנפקת דרכון ● בסוף תקופת המבחן ייערך דיווח מסכם הכולל את הפרמטרים השונים הבוחנים את המאגר הביומטרי

הוועדה המשותפת של חברי ועדות מדע וטכנולוגיה, פנים והגנת הסביבה וחוקה חוק ומשפט, אישרה הבוקר (ד') את הצו להכללת אמצעי זיהוי ביומטריים ונתוני זיהוי ביומטריים במסמכי זיהויי ובמאגרי מידע. הצו מסדיר את עריכת תקופת המבחן (תכנית הפיילוט) להקמת מאגר ביומטרי והנפקת תעודות זהות חכמות – תכנית במסגרתה יוכלו אזרחים למסור מרצונם טביעות שתי אצבעות מורות ודמות הפנים על מנת לקבל תעודת זהות "חכמה", החל מינואר 2013.

הצו המתוקן, בו דנה הוועדה היום, קובע פרמטרים מפורטים למדידת נחיצותו של המאגר הביומטרי והאפשרות להפעיל את החוק באמצעות חלופות שונות, במסגרת המאגר ואף בלעדיו, וקובע באופן מפורט את הדיווח שיועבר לכנסת במהלך העבודה על תכנית הפיילוט ולקראת סוף תקופת הפיילוט. הצו יפעיל את תקופת המבחן בה תיבחן המעשיות של חוק הביומטריה, בעיות ביישום החוק והסכנות שבהחזקת מידע כה רגיש. תקופת המבחן תחל ב-1 בינואר 2013 ותסתיים לאחר שנתיים, בסוף דצמבר 2014.

לחוק, שעבר כבר בשנת 2009, היו מתנגדים רבים. לאחרונה, בעקבות עתירתה לבג"צ של האגודה לזכויות האזרח והתנועה לזכויות דיגיטליות, החליטה המדינה לתקן את הצו המפעיל את תקופת המבחן של החוק. עיקר התיקונים עוסקים בהגדרה מדויקת של אמצעי הזיהוי והאימות הביומטריים, יצירת מדדים להערכת ההצלחה או הכישלון של תקופת המבחן ואבטחת המידע של הנתונים הביומטריים עוד בתקופת המבחן. בסוף תקופת המבחן ייערך דיווח מסכם הכולל את הפרמטרים השונים הבוחנים את יעילות המאגר הביומטרי, את יעילותו מול חלופות אחרות, את מידת האבטחה שלו ואת נחיצות קיום המאגר הביומטרי והשגת מטרותיו.

כמו כן החליטה הוועדה היום על הגבלת שיתוף קטינים עד גיל 16 בתכנית הפיילוט, לשם הגנה על פרטיותם. כך, השתתפות בפיילוט לא תוצע לקטינים עד גיל 16 או לנציגם, אלא אם כן הגישו בקשה להנפקת דרכון. בדיון הדגיש ח"כ אברהם מיכאלי, יו"ר הועדה, את דאגתו המיוחדת לקטינים בעלי מוגבלויות, וביקש כי כבר במהלך תקופת המבחן תדאג הממשלה ל-"מסלול מיוחד" שיתייחס אליהם וימנע מהם "טרטור ביורוקרטי".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יובל

    תענוג...עכשיו יהיה טביעותון גם ברשת האינטרנט...

  2. יצחק לוינסון

    הקמת מאגר ביומטרי תהיה אסון לצנעת הפרט וסיכון חמור לכל תושבי ישראל, מבחינת זיופי זהות אפשריים. למה זה יהיה כך? כי משרדי הממשלה רשלניים ורבים ממאגרי המידע שלהם כבר נפרצו. פריצה למאגר ביומטרי עלולה לגרום, בין היתר, לגנבת זהויות ואז הבלגן יחגוג במדינה וכל אזרח יחיה בפחד מפני נוכלים שישתמשו בזהות שלו.

אירועים קרובים