השד הביומטרי שוב יוצא מהבקבוק

12 שנים עברו מרגע שיצא המכרז לתעודות חכמות ועד היום – ועדיין אין תאריך יעד סופי בהחלט ● גם אם הפיילוט למאגר ביומטרי יצא בינואר כמתוכנן, הרי שיהיה זה מהלך חלקי ולא ממצה ● בינתיים, במתקן שמור ומאובטח, שוכבות להן מאות אלפי תעודות זהות חכמות כאבן שאין לה הופכין

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת החליטה היום (ד') שהפיילוט הביומוטרי יוצא לדרך בינואר 2013. בכך סיימה הוועדה מרתון דיונים שהונחתו עליה על ידי שר הפנים אלי ישי, שמבקש לסיים את הקדנציה הנוכחית שלו כשהוא חתום על אחד המהלכים הגדולים ביותר שמדינת ישראל עומדת לעשות מאז היווסדה. אך ישי יהיה חתום גם על אחד הכשלונות הגדולים ביותר בתחום המיחשוב הממשלתי – תעודות זהות חכמות, שעל פי התוכנית המקורית שהותוותה במכרז שיצא בתחילת שנות האלפיים, כבר היו אמורות להיות בחזקתם של כל אזרחי ישראל.

למזלו של שר הפנים ואנשי משרדו מרבית אזרחי המדינה לא מודעים לקשר בין המאגר הביומטרי ותעודות הזהות החכמות. מבקר המדינה אף עשה חסד עם אלי ישי, כאשר בדו"ח הביקורת שלו מלפני שלוש שנים, הורה למשרד הפנים לנתק את הקשר בין הנפקת התעודות החכמות לבין המאגר הביומטרי. אבל במקביל, הנחיה זו שמטה מתחת לרגליי השר את אחד התירוצים היותר טובים שהיו לו, כאשר נתבקש להסביר מדוע במדינת ישראל צריך לקחת 12 שנים מרגע שיצא מכרז לתעודות חכמות ועד היום – כאשר כלל אין תאריך יעד.

עד לפני שנתיים, טרם יצא השד הביומטרי מהבקבוק, המציאו אנשי משרד הפנים אין ספור תירוצים מדוע המכרז לא מתממש, במיוחד לאחר שהמדינה כבר שילמה עבורו ל-HP מאות אלפי שקלים. HP עמדה כמובן בכל תנאי החוזה, לאחר שניהלה מו"מ מתיש עם שר האוצר והממשלה. התעודות הודפסו במתקן שמור ומאובטח באזור התעשיה של קיסריה, והן עומדות שם עד היום כאבן שאין לה הופכין.

כאשר החלו לדבר על המאגר הביומטרי החליטו במשרד הפנים שהיישום המעשי ביותר שיכול להיות בו הוא בתעודות הזהות החכמות. המאגר הזה, שאיש לא חשב עליו עד לפני 12 שנים, יהפוך את התעודה לכזו שכל ישראלי יהיה גאה בה. באמצעותה, אזרחי ישראל יוכלו לקבל שירותים מקוונים ולוותר על מפגשים מיותרים עם משרדי ממשלה. אולם, כאמור, החלום הרטוב הזה נגוז, והממשלה נותרה עם בעיה נוספת, מלבד העובדה שמאות אלפי תעודות שוכבות חסרות ערך: הסערה והמחלוקת ציבורית חסרת תקדים סביב החלטת הממשלה. בראש מחנה המתנגדים היה השר מיכאל (מיקי) איתן, שהעביר חוק נוסף האוסר על משרד הפנים להתחיל בפרויקט, ובמקומו לעשות פיילוט, שבו אזרחי המדינה ישתתפו מרצונם החופשי ולא על פי חוק. אגב, בדומה ליתר המתנגדים, איתן לא שולל את השימוש בטכנולוגיה הביומטרית, אלא בהחלטה לשמר אותה במאגר אחד מרכזי, שנתון לפריצה וסכנות מפחידות. זהו ויכוח מקצועי, שהוכרע בכנסת בעזרת עדויות של מומחים מול עדויות סותרות של אלו שהזהירו מפני הסכנות.

אם אכן תעמוד המדינה בסיכומים, והפיילוט יהיה בינואר הקרוב (יש לציין שכבר בוטלו תאריכים רבים בעבר), הוא יתקיים במשך שנתיים. כרגע הוויכוח מתנהל בפורומים מקצועיים, אולם חשיפת המאגר, שתלווה בקמפיין באמצעי המדיה השונים, עוד תעורר דובים משנתם. במילים אחרות, הדבר יגרום למיליונים מאזרחי ישראל להיבהל מהקמפיין של שוללי המאגר, והם רבים מאוד, כך שלא מן הנמנע שרבים שאזרחים רבים כלל לא ירצו לקחת בו חלק. מצד שני, תומכי הקמת המאגר טוענים, כי ההיסטריה סביבו היא מיותרת, וכי אזרחי ישראל נעים ברחבי העולם ומוסרים טביעות אצבעות ביומטריות בכל מיני מקומות, לרבות ביקורת הגבולות בארה"ב ובמתקנים שונים בישראל – ואיש אינו פוצה פה.

גם אם זה נכון, הפיילוט שהממשלה תצא אליו יהיה חלקי ולא ממצה, שכן הוא לא יכלול את התעודות החכמות, שאיש אינו מוכן לשים את ראשו ולהבטיח תאריך להנפקתן. העובדה שהפיילוט יהיה וולנטרי מסבכת עוד יותר את תהליך הנפקת התעודות, שכן אזרחים שיבואו למשרד הפנים על מנת להוציא תעודות זהות חדשות לא יהיו חייבים לתת טביעות אצבע ביומטריות. כאן נשאלת השאלה: מה יעשו עם התעודות האלו בעוד שנתיים, כאשר הפיילוט יהפוך לחוק? שוב יריצו את האזרחים ללשכות האוכלוסין כדי להנפיק תעודות הזהות?

וישנה אפשרות שלישית, שאם לשפוט על פי אירועי העשור האחרון, הרי שהיא יותר מסבירה להתרחש: התעודות החכמות ימשיכו להעלות אבק בבית הדפוס ליד קיסריה והשד הביומטרי יתגלע כזבוב לא מזיק שאיש לא יידע על קיומו, כאשר גם הוא ייעלם עם הזמן.

אירועים קרובים