תוכן שיווקי

לקראת אירוע | ניהול חיי מוצר – מהפיתוח עד שלב הייצור

29/11/2012 14:17

מאת הילל יוסף

"תהליך פיתוח של מוצרים נשען על מתודולוגיות פיתוח שונות מחברה לחברה. יחד עם זאת, ניתן לראות מאפיינים דומים בתהליך בין החברות השונות", כך אומרת רו"ח דנה גוטסמן ארליך, שותפה וראש קבוצת ניהול סיכונים, BDO זיו האפט. גוטסמן ארליך דיברה לקראת הכנס המקצועי השנתי המשותף ל-ISACA ו-IIA.

לדבריה, "השלב הראשון בתהליך פיתוח הוא שלב ייזום הרעיון וההגדרה של דרישות המוצר הרצוי. כאשר עולה רעיון לפיתוח מוצר חדש, על החברה לבחון האם יש הצדקה כלכלית לפיתוח המוצר – וזאת טרם הכנת תוכנית עסקית מפורטת". גוטסמן ארליך אמרה כי "מטרתה של תוכנית עסקית היא להתוות דרך פעולה, יעדים ולוחות זמנים לתהליכים אותם יצטרך המיזם לעבור בשלבי ההתפתחות שלו. תוכנית עסקית מיטבית תתבסס על סקר שוק, שיכלול ניתוח פלחי שוק של לקוחות פוטנציאליים, ניתוח גיאוגרפי של הלקוחות, תשאול לקוחות באופן ישיר ועוד".

במקביל, אמרה גוטסמן ארליך, "מבוצע שלב אפיון הדרישות הראשוני, הכולל הגדרת ההיבטים הפונקציונליים העיקריים של המוצר, ההיבטים האסתטיים והמדדים הטכניים העיקריים".

בסיום שלב זה, ציינה, "מתחיל שלב התכנון של המוצר הספציפי. במהלך שלבי התכנון יש לקחת בחשבון היבטים תפעוליים לרבות הנדסה, ייצור, רכש ושרשרת אספקה, על מנת לתת תוקף ולאמת את תהליכי הפיתוח ולמנוע מבעוד מועד קטסטרופות העלולות לקרות במהלך הפיתוח. הנושאים שיש לקחת בחשבון הינם צפי תוכנית האספקה לרבות לוחות הזמנים, תצורות (קונפיגורציות), עלויות צפויות, כמויות ייצור ועוד. כמו כן, צריך ליצור ולתעד את עץ המוצר וה-BOM (ר"ת Bills Of Materials)".

"מהאפיון המפורט של הקונספט הנבחר, הכולל תכנון הנדסי מפורט של המנגנון ועיצוב מפורט של חלקי המוצר, ממשקי המשתמש, אסתטיקה וארגונומיה ועוד", אמרה גוטסמן ארליך, "ניתן לייצר אב-טיפוס. דגם אב-הטיפוס מיועד לתת המחשה קרובה ככל הניתן למוצר הסופי. במהלך ייצור אבות הטיפוס מגדירים את תוכנית בדיקות האיכות לביצוע. בדיקות האיכות כוללות לרוב בדיקות Unit, בדיקות אינטגרציה ובדיקות המוצר הכולל, לרבות קיום  'אלפא סייט', שמשמעו בדיקות שמבוצעות על ידי קבוצת משתמשים סגורה אשר מבצעים שימוש במוצר ומדווחים על תקלות הצפות תוך כדי השימוש השוטף"

לאחר מכן, אמרה גוטסמן ארליך, "נערכות בדיקות 'ביתא סייט', שמשמען בחינת תפקוד המוצרים. הבדיקות מבוצעות בסביבת הלקוח תוך שימוש במוצר ודיווח על תקלות הצפות במהלך השימוש השוטף".

השקת המוצר, הסבירה, "מבוצעת על ידי אנשי הפיתוח בשילוב אנשי השיווק. מועד השקת המוצר הינו קריטי בהיבטי בשלות ומוכנות המוצר. טרם ייצור סדרה אפס, על החברה לוודא כי המוצר מוכן לייצור, לרבות השלמת ייצור אבות הטיפוס, בדיקות האיכות הנדרשות, מרבית התיעוד ההנדסי ועוד. לאחר סיום ייצור סדרה אפס ובחינתה, המוצר עובר לשלב הייצור הסדרתי".

"חברות רבות נמצאות בידיעה שלמבקר הפנימי אין יכולת לבקר את תהליכי הפיתוח", אמרה רו"ח גוטסמן ארליך, "יתירה מזו, רבים הם המקרים בהם מבקרים פנימיים חוששים לעסוק במעגל הפעילות של מחזור חיי המוצר וזאת על אף החשיפות והסיכונים המהותיים האופייניים לתהליך הפיתוח כאמור. היעדר חלוקת תפקידים מתאימה, אי הפרדה בין עובדי הפיתוח לעובדי בקרת האיכות, אי עמידה בלוחות זמנים, אשר גוררת לאחריה אפשרות להתיישנות טכנולוגית ושינוי טעם הצרכנים – הינן רק חלק מהחשיפות הטמונות בתהליך פיתוח מוצר".

גוטסמן ארליך סיימה בציינה, כי "הרצאה בנושא החשיפות והסיכונים הטמונים בתהליך הפיתוח והרצאה בנושא תהליכי הייצור ושרשרת האספקה יינתנו במסגרת הכנס המקצועי השנתי השנתי המשותף ISACA ו-IIA".

אירועים קרובים