פורבס במתקפה חסרת תקדים נגד HP: החברה ממשיכה לפשל, ויטמן צריכה לעוף

המגזין הכלכלי הנחשב פרסם בסוף השבוע שורת מאמרים שעסקו בשלל התקלות והמבוכות ב-HP, כאשר באחד מהם הוא גרס שהגיע זמנה של המנכ"לית, מג ויטמן, לפנות את מקומה ● "האם צריך לפטר את מנכ"לית HP, מג ויטמן? כן", כתב במגזין מנכ"ל BoardProspects.com ● לדבריו, "שינוי בקרב חברי הנהלת החברה הנוכחיים לא יפתור את הצרות של HP - היא זקוקה לסוג של יציבות וחזון שיכולים לבוא רק מניהול חדש"

מתקפה חסרת תקדים של פורבס (Forbes) נגד HP: במספר מאמרים שונים שפורסמו במגזין הכלכלי בסוף השבוע מפורטות שלל התקלות והמבוכות בחברה, ובאחד מהם הוא אף קורא למג ויטמן, המנכ"לית, לעזוב את תפקידה.

במאמר שכותרתו "HP: הגיע זמנה של מג ללכת" כתב מארק רוג'רס, מנכ"ל BoardProspects.com, כי "כתושב בוסטון, איני יכול שלא להרגיש שבשנים האחרונות בעלי המניות של HP חווים את הגרסה שלהם לכישלונות של ה-Red Sox". בכך רומז רוג'רס לקבוצת הבייסבול הבוסטונית, שנודעה ב-"קללת הבמבינו", שכביכול מנעה ממנה לזכות באליפות World Series במשך 86 שנים, עד 2004.

"ה-Red Sox נכשלו בין היתר בגלל הזלזול הבוטה שלהם באוהדים. אני רואה כמה מתאמים ישירים ביניהם לבין HP. בסופו של דבר, ה-Sox פיטרו את המנהל שלהם. האם צריך לפטר את מנכ"לית HP, מג ויטמן? כן", כתב רוג'רס.

הוא תיאר במאמר את שרשרת ההצלחות והכישלונות שחוותה ענקית המיחשוב בעשור שעבר, תחת ניהולם של קרלי פיורינה, מארק הארד וליאו אפותקר, קודמה של ויטמן בתפקיד.

עוד הוא כתב, כי "השתלשלות האירועים לאחר רכישת אוטונומי (Autonomy) עדיין נתונה לוויכוח. מה שידוע הוא שבשל אי סדרים חשבונאיים בתהליך הרכישה, HP נאלצה למחוק מהספרים שלה 8.8 מיליארד דולרים. מוקדם מדי לשער מי האשם בכך ומי שיקר". לדבריו, "שערורייה זו צריכה להיות נקודת מפנה עבור HP. החברה לא יכולה לשרוד עוד צעד מוטעה. אף חברה אחרת לא ספגה סדרה של טעויות וכישלונות כמו HP בשנים האחרונות והעובדה שהיא שרדה את כל ההבלים הללו היא הוכחה לאיכות מוצריה ואנשיה".

רוג'רס קבע, כי "שינוי בקרב חברי הנהלת החברה הנוכחיים לא יפתור את הצרות של HP. היא זקוקה לסוג של יציבות וחזון שיכולים לבוא רק מניהול חדש. ויטמן מוכשרת, אבל היא לא המנהיגה הנכונה עבור החברה. זה הזמן של הנהלת HP לתכנן את יציאתה. דרוש מנהל שמבין בטכנולוגיה של חומרה – שהיא, אחרי הכול, הלחם והחמאה של HP. חוסר המומחיות הטכנולוגית האמיתית של ויטמן תמיד היה מקור לדאגה לבעלי מניות רבים של החברה. אני לא אומר שזה הבסיס לצרות הנוכחיות של HP, אבל לחברה נחוץ מנהל חדש. זוהי מציאות שוויטמן יודעת טוב מאוד – אחרי הכול, היא הייתה חברה בהנהלה שנפטרה מקודמה".

"רכישת אוטונומי – האחרונה בשורה של כישלונות"
במאמר שנושא את הכותרת "מדוע HP ממשיכה לפשל?" טען הכתב הטכנולוגי מייקל קנלוס, כי "לא רבים יודעים ש-HP המציאה את מיחשוב הענן כבר לפני שלושה עשורים. למרות זאת, לא רבים שוקלים כיום את ההיצע של HP בענן".

HP, קבע הכתב, "היא אחד המוסדות המכובדים והאהובים ביותר בתחום הטכנולוגיה. החברה נתנה לנו מחשבוני כיס ופילוסופית ניהול שהדגישה את היכולת שמעל הפוליטיקה המשרדית".

"רכישת אוטונומי היא רק האחרונה בשורה ארוכה של כישלונות, החל מהרכישה בת 24 מיליארד הדולרים של קומפאק (Compaq) ב-2001 והמשך ברכישת EDS ב-2008 תמורת 13.9 מיליארד דולרים, שעליה אמר האנליסט של גרטנר (Gartner) דיין אנדרסון, כי היא ביזיון", ציין קנלוס.

"חוץ מלא להיות טובה מאוד ברכישות", המשיך, "HP החמיצה יותר מדי הזדמנויות בעולמות חומרה מתקדמים, דוגמת ה-LED ושבבי הזיכרון. אולם, היו גם מצבים של חוסר מזל: בסוף שנת 2000, החברה כמעט קנתה את PwC (ר"ת PriceWaterhouseCooper) תמורת 18 מיליארד דולרים. התפוצצות הבועה כמה חודשים מאוחר יותר הביאה לכך שיבמ (IBM) רכשה אותה תמורת 3.5 מיליארד".

"בכל הכנות", כתב קנלוס, "HP השיגה לא מעט. אי אפשר לזלזל בהכנסות של 120 מיליארד דולרים". אולם, לדבריו, "יש לקבוע שהבעיה בהנהלה. השינוי התכוף של המנכ"לים הביא לכך שלאיש מהם לא היה די זמן להשתלט על התרבות והדינמיקה של החברה. בנוסף, נראה שיש לחברה בעיית אימפולסיביות, שגרמה לה להימורים גדולים על טכנולוגיות ורכישות חדשות לפני שאנשיה חשבו על הבעיה באופן מלא".

"על HP להחיות ולהצעיר"
מאמר נוסף שפרסם פורבס בנושא בסוף השבוע נשא את הכותרת "דברים ש-HP צריכה ללמוד מסביבתה". היידן שאונסי כתב בו, כי "עצוב לראות את הקפיצות של HP על פני הסלעים".

הוא הוסיף, כי "על HP להחיות ולהצעיר, כמו שעשתה סאפ (SAP) בכניסתה לרשתות החברתיות. עליה להחצין את עסקי הליבה שלה, דוגמת מיחשוב ענן, להעצים את סביבתה העסקית וליצור הזדמנויות כלכליות לשותפיה. כמו כן, עליה ליצור קהילה שבוטחת בה. HP נדרשת למנהיגות מבוססת עמיתים. עליה לבנות אסטרטגיה מבוססת חלופות, כדי שתוכל להשתלב בשוק בכל זמן נתון. לאור היסטוריית הרכישות הגרועה שלה, היא צריכה ליצור לעצמה אסטרטגיית רכישות עם פחות סיכונים".

הוא סיכם את המאמר בכתבו ש-"HP סובלת מהתרבות המיושנת שלה. הגיע הזמן שלה להיפתח".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים