תוכן שיווקי

לקראת אירוע | הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה ומוסדותיה

לקראת הכנס המקצועי השנתי המשותף ISACA ו-IIA, יום ד', ה-5 בינואר, מרכז הכנסים אבניו

04/12/2012 14:33

מאת הילל יוסף

"אין עיתוי ראוי יותר לנושא ולתוכן ההרצאה על 'מצב הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה ומוסדותיה' – ערב שלהי סוף שנת 2012 – וזה יותר מ-25 שנים, משך של דור, מאז דו"ח מבקר המדינה 36, כ-21 שנים לאחר חקיקת חוק הביקורת הפנימית – שהיה תוצר של דו"ח זה, ושש שנים לאחר מסקנותיה והמלצותיה של וועדת זיילר", כך אומר חגי טננבאום-ארז, מבקר מערכת הביטחון, לקראת הכנס המקצועי השנתי המשותף ISACA ו-IIA.

לדברי ארז, ב-4 במרץ 1987, בעת הדיון בוועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה, על ממצאי דו"ח מבקר המדינה 36 לשנת 1986, על הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה ומוסדותיה, אמר בין השאר יו"ר הוועדה, פרופ' דוד ליבאי: 'נראה לי שעולה מן הדו"ח שהממשלה שלנו, אם לדבר בזהירות, אין לה עניין מיוחד בביקורת פנימית, לעיתים היא אפילו מתנכלת לה… ואולי הייתי מכנה את היחס באופן כללי כאדישות… לאחר שמבקר המדינה, בדיווח שלו, חוזר על הגדרת תפקיד המבקר הפנימי, ולאחר שהוא חוזר ומביא בפנינו את החלטת הממשלה מאוקטובר 1980, שהיא בכללותה ובאופן עקרוני החלטה טובה, הוא מתריע על שורה של מחדלים, או מצבים בלתי רצויים מבחינת הביקורת הפנימית…, מכאן שלמעשה בהשוואה להחלטת הממשלה, לא בוצעו החלטות הממשלה והכנסת שלפיהן יש לחזק את מעמדו של המבקר הפנימי. דברים ברורים'".

"תרומתה החשובה והמכרעת של הכנסת בהסדרת מעמדה ותפקידיה של הביקורת הפנימית בעקבות ממצאי דו"ח מבקר המדינה 36, הייתה בחקיקת חוק הביקורת הפנימית התשנ"ב – 1992", אמר ארז, "חוק זה יצק תשתית נאותה לייצוב מעמדה של הביקורת הפנימית ולשם כך נעזר המחוקק בעקרונות היסוד שעל פיהם פועלת ביקורת המדינה, בכך רצה המחוקק להבטיח שהביקורת הפנימית תשען על סדרי עבודה שיעילותם הוכחה בתחום ביקורת המדינה".

לדברי ארז, "ארבע שנים לאחר חקיקת חוק הביקורת הפנימית, בדצמבר 1996, דנה ועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה – בראשות ח"כ רן כהן, בהשתתפות מבקרת המדינה שופטת בית המשפט העליון בדימוס הגב' מרים בן פורת ז"ל, נציב שירות המדינה, עו"ד שמואל הולנדר ומבקרים פנימיים רבים ממגזרים שונים – במצבה של הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה ובמוסדות המדינה".

במהלך הדיון, אמר ארז, "בקול מאוד ברור ונהיר, אמר פרופ' אשר פרידברג ז"ל, לחברי הוועדה ולמשתתפי הדיון, כי קיימות לקונות רבות בחוק הביקורת, וכי הגיע העת אחרי ארבע שנים מאז חוקק חוק הביקורת הפנימית, לבחון כיצד הוטמע החוק, להפיק לקחים מדרך הטמעתו ומהניסיון שנצבר ולבצע בחוק שינויים ותיקונים נדרשים".

בדצמבר 2006, ציין ארז, "14 שנים אחרי חקיקת חוק הביקורת, ועדה ציבורית שמונתה על ידי שרת המשפטים ציפי ליבני, לבחינת חוק הביקורת הפנימית, וועדת זיילר – על שם יו"ר הוועדה, השופט בדימוס ורדימוס זיילר – הגישה את ממצאיה, מסקנותיה והמלצותיה".

מאז חוקק חוק הביקורת הפנימית, אמר ארז, "הוצעו ע"י ח"כים רבים, אנשי אקדמיה ואחרים – לא מעט הצעות לתיקונים בחוק הביקורת הפנימית".

"במאי 2010, החלה ביקורת מבקר המדינה על הביקורת הפנימית במשרדי הממשלה ומוסדותיה. בספטמבר 2011 הועברה טיוטת דו"ח הביקורת להתייחסות", סיכם ארז, "כפי שידוע לי, ואני מקווה שאינני טועה – הדו"ח הסופי כפי הנראה יפורסם בתקופה הקרובה. אולי דו"ח זה יחלץ את העגלה מהבוץ…על עגלה התקועה בבוץ אדבר בהרחבה בהרצאה".

אירועים קרובים