על IT וחדשנות בעולם הבלדרות

תאגיד הענק UPS הוא דוגמה טובה לחברה שהשכילה לנצל את מערכות המידע והמיחשוב להתייעלות ובידול בשוק תחרותי ● שי גוטמן, מנמ"ר UPS ישראל, מסביר כי "המוטו שלנו הוא הראייה עסקית: אנחנו לא נכנס לשום פיתוח של פרויקט IT אם לא נצביע במדויק על התרומה שלו לעסקים שלנו, כיצד הוא מייעל את התהליכים ומכניס כסף לחברה"

ב-1907 הקימו שני יזמים אמריקנים מסיאטל חברת משלוחים העונה לשם UPS. עיקר פעילותה היתה להעביר מכתבים במגזר העסקי וביצוע מטלות שליחויות שונות. לשני הצעירים, קלוד ראיין וג'ים קייסי שמם, לא היה כסף בכיס, והם הצליחו לשכנע את אחד הבנקים שילווה להם 100 דולרים. במשך שש שנים הם ביצעו את העבודה ברגל או באופניים, עד שקנו את הרכב הראשון. מאז הפכה החברה הקטנה מסיאטל לתאגיד בינלאומי ענק העוסק בבלדרות, שינוע חבילות ולוגיסטיקה ברחבי הגלובוס בעזרת ציים של מטוסים, כלי רכב ושליחים ממונעים. מחזור הכנסות של החברה, המעסיקה כ-400 אלף עובדים, נאמד בכ-45 מיליארד דולרים בשנה.

לא מזמן אירח הסניף הישראלי של UPS את פורום המנמ"רים של אנשים ומחשבים, בהובלת המנמ"ר שי גוטמן. האורחים שמעו הסברים מפורטים על מערכות המידע של החברה, ובעיקר את תפיסת עולמו של גוטמן, שהוכיח להם שעם כל כך הרבה רכיבים, איים של מידע ואינסוף תהליכים עסקיים – הכל צריך בסופו של דבר להתחבר.

"ב-UPS ישראל מועסקים 900 עובדים, מאילת ועד כרמיאל. אנחנו מעניקים את כל הפתרונות הטכנולוגיים לשרשרת האספקה, מרגע ביצוע ההזמנה ועד להגעתה ליעד, בקצה השני של העולם", אומר גוטמן. "באופן טבעי, אנו מחוברים לתהליכי הייצוא והייבוא של ישראל, ועובדים עם מרבית חברות ההיי-טק. השילוח נעשה באמצעות אוניות ומטוסים: מדי יום יוצאים מנתב"ג שני מטוסים לגרמניה, שם נמצא מרכז השילוח הבינלאומי של החברה, המנתב את החבילות והמטענים לכל פינה בעולם".

גוטמן מנהל צוות של כ-40 עובדים, מהם 15 קבלני משנה. "המוטו שלנו הוא הראייה עסקית: אנחנו לא נכנס לשום פיתוח של פרויקט IT אם לא נצביע במדויק על התרומה שלו לעסקים שלנו, כיצד הוא מייעל את התהליכים ומכניס כסף לחברה", טוען המנמ"ר, "עבודת מטה מסודרת ותוכניות עסקיות שנעשו בשנתיים האחרונות ב-UPS ישראל הניבו פיתוח ויישום שורה ארוכה של פרויקטים בהיקף של מאות אלפי שקלים – וחלקם ימומש כבר ברבעון הראשון של 2013".

לדבריו, "אחד האתגרים שלנו באופן טבעי זה ניהול תוכן ארגוני. יש לנו סוגי קלט שונים שעדיין בנייר, והשאיפה שלנו היא לצמצם כמה שיותר את השימוש בו. זה לא דבר מובן מאליו בחברה כמו שלנו, שעצם הפעילות שלה נושקת עם שורה ארוכה של גורמים הקשורים בתהליכי שילוח. המטרה היא איסוף מהיר של נתונים, האצת תהליכים, לכידתם ושיגורם".

גוטמן מוביל למעשה שתי מהפכות מקבילות, שבסוף מתחברות לקו הסופי – שיפור השירות ללקוחות. בכך הכוונה לתהליך איסוף המידע המבוסס כיום על ניירת והפיכתו לאלקטרוני, ותהליך הניוד בעולם המובייל. במקביל ממשיכים להשקיע באתר החברה המשרת את הלקוחות, והוא מהווה חלון ראווה שקוף, עשיר במידע שמספק להם תשובות על כל השאלות הרלוונטיות למשלוח שלהם מרגע שנמסר לשליח ועד למסירתו ליעד בעולם. זאת, לצד תהליכים אוטומטיים של עמילות מכס ובירוקרטיה שגרתית.

כל אלו מתלבשים על נכסי תשתיות שיש ל-UPS, המבוססים על 150 שרתים וירטואליים מבוססי סיטריקס (Citrix) ו-VMware, ו-700 תחנות VDO – והכל על תשתית של נט-אפ (NetApp), מרכזייה של נורטל, תשתית בזק וכמובן אתר DR אי שם בארץ. מסיבות היסטוריות פועלות עדיין בחברה מערכות של CRM ו-ERP, פרי פיתוח עצמי. זאת, מאחר שלטענת UPS, לא היו קיימים פתרונות ייעודיים לתחום זה מצד החברות הגדולות אורקל (Oracle) וסאפ (SAP) עד לא מזמן.

בהיבט של המובייל, גוטמן אומר שהם עובדים כעת על אפליקציית שליחים מתקדמת, הכוללת מיחשוב כל התהליכים הידניים שעושה השליח לטלפון חכם ודיווח בקרת בזמן אמת לשליח, לצוות המתפעל וללקוח – וכל זה אמור לעלות לאוויר במהלך החודש הקרוב. בהמשך השנה צפויים שירותים חכמים לטלפונים של לקוחות, BI בדחיפה (Push) למנהלים על טלפון חכם וכמובן כלי מכירה זוהי אחת המהפכות הגדולות שאנו עומדים לעבור והיא תשנה לחלוטין את צורת העבודה של האנשים שלנו בשטח. פרויקטים חדשים נוספים שמתוכננים לעלות עד מרץ 2013: הקמת מחסן נתונים ארגוני על פלטפורמה אחת, שדרוג מערך מידע העסקי הקיים, סינכרון בין כל מערכות הארגון ובניית פלטפורמה התומכת בפעילות ממשקים מול לקוחות. בהמשך הולכת UPS לבחון פרויקטי Big Data ואינטרגציה לעולם הרשתות החברתיות.

השורה התחתונה: התפרצות האינטרנט, המסחר האלקטרוני ועידן המובייל לא רק שלא פגעו בחברות השילוח והלוגיסטיקה, אלא אף הגדילו את מחזור פעילותם. מערכות המידע והמיחשוב הפכו להיות מפתח להישרדות, התעיילות ובידול בשוק תחרותי זה. UPS היא דוגמה חיה לכך, עם דגש על ההיבט הישראלי המשלב יצירתיות, חדשנות ולא מעט תעוזה.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים