דו"ח של יבמ: מחריף הפער בין היצע וביקוש לכישורים טכנולוגיים

מיחשוב אנליטי, עולם המובייל, מיחשוב ענן ועסקים ברשתות חברתיות יובילו את המהפכה העסקית הבאה, ואלה דורשים עובדים חדשים בעלי כישורים מתאימים - כך עולה מדו"ח שפרסם הענק הכחול ● עד 2020 יזנק מספר המשרות בתחומים האלה בארצות הברית בלבד ב-22%

מעבר למצב הכלכלה ולתהליכי הגלובליזציה, מנכ"לים בכל העולם צופים שב-3-5 השנים הבאות, הטכנולוגיה תהווה את הגורם המשמעותי ביותר בהנעת תהליכי שינוי בארגונים אותם הם מובילים. מיחשוב אנליטי, עולם המובייל, מיחשוב ענן ועסקים ברשתות חברתיות יובילו את המהפכה העסקית הבאה ויביאו לצמיחה עצומה בהיקף המשרות למומחים. עד 2020 יזנק מספר המשרות בתחומים האלה בארצות הברית בלבד ב-22%.

אלא שיש ספק האם כוח העבודה העולמי אכן ערוך להתמודד עם הביקוש לעובדים בעלי מיומנויות טכנולוגיות. על פי דו"ח חדש של יבמ (IBM) בשם 2012 IBM Tech Trends report, הסיכוי להתמודדות מוצלחת כזאת עמום למדי: רק אחד מכל עשרה ארגונים שהשתתפו בסקר מאמין, כי הוא מחזיק בכישורים הנדרשים לו. הדו"ח מגלה גם, כי יותר מ-60% מאנשי המקצוע ו-73% מהסטודנטים והמרצים בתחומי הטכנולוגיה מדווחים על פער בינוני או חמור בזמינות הכישורים בתחומי טכנולוגיה עסקית קריטית. בנוסף, כמחצית מהמרצים ומהסטודנטים שהשתתפו בסקר מצביעים על קשיים משמעותיים בכושר ההתמודדות של מוסדות ההשכלה הגבוהה עם צרכי הכשרת כוח האדם לעולם טכנולוגיות המידע.

הצורך לצייד יותר ויותר עובדים בכישורים טכנולוגיים הוא עניין כלל עולמי. כך, למשל, חוזים אנליסטים צמיחה שנתית ממוצעת של 10% בשוק ה-IT באפריקה במהלך ארבע השנים הקרובות, אולם האוניברסיטאות ביבשת הזאת אינן מכשירות מספר מספיק של בוגרים בעלי כישורים מתאימים.

מהדו"ח עולה, כי טכנולוגיית מיחשוב ענן הולכת ותופסת מקום מרכזי ככלי לפתרון אתגרים עסקיים ומציגה תרומה משמעותית לעיצוב דפוסי העבודה הארגוניים. כך, יותר משני שלישים מתוך 1,200 המשתתפים בסקר מצביעים על חשיבות אסטרטגית של הענן לארגונים בהם הם פועלים. 63% מתכוונים להרחיב את השקעותיהם בטכנולוגיות ענן בעתיד הקרוב.

הממצא המציק ביותר בסקר הוא הנתון לפיו רק 10% מהארגונים מאמינים, כי הם מחזיקים בכישורים הדרושים להם בכל הנוגע לטכנולוגיות ענן. 65% מאנשי המקצוע ו-78% מהסטודנטים והמרצים במוסדות השכלה גבוהה המתמחים בתחומי טכנולוגיה חשים, כי קיים פער בין הכישורים הנדרשים בשוק ובין אלה הזמינים בידיהם. בנוסף, רק 6% מהסטודנטים והמרצים מאמינים כי המוסדות בהם הם נמצאים מספקים את ההכשרה הנדרשת על מנת לעמוד בביקושים לכוח עבודה.

על פי נתוני IDC, מיחשוב ענן צפוי ליצור 14 מיליון מקומות עבודה חדשים סביב העולם בשלוש השנים הקרובות – ולפיכך קובעים עורכי הדו"ח, כי חיוני להבטיח לסטודנטים ולאנשי המקצוע כישורים הולמים שיאפשרו להם לאייש את המשרות האלה ולהצליח לתמוך בצמיחה העסקית הנשענת על טכנולוגיות ענן. "בהעדר כישורים מתאימים במסגרת כוח העבודה, מסתכנת הכלכלה באובדן פוטנציאל משמעותי להכנסות ולצמיחה, בדרך ליצירת ארגונים חכמים יותר, הנשענים על כלים אנליטיים, במודלים תפעוליים שונים ובתחומי משק מגוונים – החל משירותים וקמעונאות ועד לתעשיות ייצור", נכתב.

העולם הנייד
קצב האימוץ של טכנולוגיות ניידות מהיר מזה שבו המריאו המחשב האישי בשנות השמונים והאינטרנט בשנות ה-90 של המאה הקודמת. על פי IDC, יותר מ-800 מיליון טלפונים חכמים יפעלו ב-2015. לפי הדו"ח, כמחצית מהגופים ואנשי המקצוע מתכוונים להרחיב את היקף ההוצאה בעולם המובייל. 53% מציבים את המובייל בראש סדרי העדיפויות הארגוניים שלהם.

הממצא המפתיע ביותר בסקר הוא זה המצביע, כי רק 9% מהארגונים מרגישים שהם מחזיקים בכל הכישורים הנדרשים להם בעולם המובייל. 65% מאנשי המקצוע ו-77% מהסטודנטים והמורים באוניברסיטאות שהשתתפו בסקר מדווחים על קיום פער בינוני או מהותי בין הכישורים הנדרשים ובין אלה הזמינים בידיהם ובשוק בכלל. "בהעדר כישורים כאלה, לא יהיו ארגונים מסוגלים להתמודד עם אתגרי האבטחה ושילוב המערכות הנדרשים במיזמי מובייל", נכתב.

עסקים ברשתות חברתיות
עולם הרשתות החברתיות הפך לזירת המפגש של רוב הצרכנים. פלטפורמות דוגמת פייסבוק (Facebook), טוויטר (Twitter) ולינקדאין (LinkedIn) חוללו מהפכה באופן שבו מתקשרים אנשים זה עם זה בחייהם הפרטיים – ועתה הן משנות את האופן שבו מתקשרים אנשים בעולם העסקים. על פי KPMG, עסקים הנשענים על יישומים ניידים ברשתות חברתיות יצמחו ב-61% עד שנת 2016, בעוד יישומים ניידים צפויים להוות את אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים בתוך שנה עד שלוש שנים.

לפי דו"ח יבמ, רק 34% מסך המשיבים בסקר כבר מפעילים תהליכים עסקיים ברשתות חברתיות. הקצב האיטי של אימוץ התהליכים האלה נובע בעיקר מדאגה בסוגיות אבטחה ומהעדר זמינות של עובדים בעלי כישורים מקצועיים הולמים.

ניתוח אנליטי עסקי
יחד עם הצמיחה בנפחי ה-Big Data מזנק גם הביקוש לכלי ניתוח אנליטי עסקי, שמאפשרים לחשוף תובנות מפתח החבויות בתוך הררי המידע והנתונים. לפי הדו"ח, יותר מ-50% מהגופים ואנשי המקצוע שנדגמו במחקר מתכננים השקעות מהותיות בכלים אנליטיים כבר בתוך השנתיים הקרובות. יותר ממחצית הנשאלים כבר החלו בפריסה וביישום של פתרונות כאלה.

על רקע המספרים האלה בולטת העובדה לפיה רק 10% מהארגונים שהשתתפו בסקר מאמינים, כי הם נהנים ממאגר כוח אדם בעל כישורים הולמים בתחומים האנליטיים שנדרשים על מנת לעמוד בדרישותיהם. בנוסף, כמעט מחצית המרצים והסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה שהשתתפו בסקר מצביעים על קיומו של פער מהותי ביכולת המוסדות שלהם לעמוד בצרכי ההכשרה של אנשי טכנולוגיות מידע בתחומים האלה.

יישום הטכנולוגיות החדשות במתכונת חכמה
במקביל לגידול הצפוי בתחומי מיחשוב אנליטי עסקי, מובייל, ענן ועסקים ברשתות חברתיות יגדל גם הצורך ליישם את הטכנולוגיות החדשות במתכונת חכמה, תוך הגנה על הנכס החשוב ביותר של הארגון: המידע.

רוב המשתתפים בסקר מצביעים על אבטחת מידע כעל אחד הנושאים המטרידים אותם ביותר בדרך לאימוץ הטכנולוגיות החדשות. רק אחד מכל עשרה גופים דיווח, כי הוא מחזיק במכלול היכולות הנדרשות על מנת ליישם באופן מאובטח פתרונות חדשים בתחומים האלה. "בהעדר אבטחה נאותה מאבדים ארגונים את כושר התחרות העתידי שלהם", נכתב בדו"ח.

הביקוש לכוח עבודה עולמי בתחום אבטחת המידע צפוי להיות מוכפל עד 2015. ביבמ אומרים, כי "על מנת להיערך להכפלה הזאת, יש להפעיל מסגרות הכשרה חדשות ולייעל את תהליכי שיתוף הידע".

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. שבועיים-שלושה

    הכשרות ןקןרסים להנדסאים ומהנדסים עובדים או מובטלים

  2. דודי הכובש

    במקום להתבכיין, אפשר להכשיר מהנדסים והנדסאים

אירועים קרובים