רו"ח ניצן צדוק: "על הדירקטור להצביע על בעיות ולא לפתור אותן"

"השפעת יושב ראש הדירקטוריון על הדירקטורים היא מאגית", אמר רו"ח צדוק, שמשמש כיושב ראש דירקטוריון ויושב ראש ועדות השקעות, ביקורת וכספים בחברות ציבוריות ● לדבריו, "יש הבדל בין התערבות ומעורבות, קיים קו הפרדה אותו לא חוצים, אבל עד הקו הזה אפשר להגיע" ● "כמו כן, על הדירקטור להפנים שעליו להיות מעורב מאוד בדברים מסוימים, אבל באחרים אסור לו להתערב", הוסיף

"יחסי הגומלין בין הנהלת הארגון, הדירקטוריון, המבקר הפנימי ו-ועדת הביקורת שלו הם מורכבים. יש מקומות בממשל התאגידי אותם אין לעבור. תפקידו של הדירקטור הוא להצביע על בעיות ולא לפתור אותן", כך אמר רו"ח ניצן צדוק.

רו"ח צדוק משמש כיושב ראש דירקטוריון ויושב ראש ועדות השקעות, ביקורת וכספים בחברות ציבוריות. הוא דיבר בכנס המקצועי השנתי של ISACA ישראל ו-IIA ישראל, איגוד המבקרים הפנימיים, שנערך אתמול (ד') והיום (ה') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה. לאירוע, בהפקת אנשים ומחשבים, הגיעו מאות מבקרים פנימיים ורואי חשבון ממגוון ארגונים. זהו הכנס השנתי ה-34 של ISACA ישראל והשני של IIA ישראל.

לדברי רו"ח צדוק, "השפעת יושב ראש הדירקטוריון על הדירקטורים היא מאגית. יש הבדל בין התערבות ומעורבות, קיים קו הפרדה אותו לא חוצים, אבל עד הקו הזה אפשר להגיע. כמו כן, על הדירקטור להפנים שעליו להיות מעורב מאוד בדברים מסוימים, אבל באחרים אסור לו להתערב".

הוא דיבר על הרגולטורים השונים, בהם הרשות לניירות ערך, המפקח על הביטוח, המפקח על הבנקים, רשות החברות הממשלתית, לשכת התאגידים ורשות המים, ואמר ש-"כל רגולטור וכל רגולציה משנים את פני הדירקטוריון. לכן, נדרש להבין לאורו של איזה רגולטור מתנהלים".

"הדירקטור הוא מינוי ולא מנוי", הוסיף רו"ח צדוק, "זהו תפקיד כבד אחריות שנדרשים לו חפיפה, למידה, היכרות עם החומר, לימוד עצמי, תיאום ציפיות עם יושב ראש הדירקטוריון, ביצוע מדיניות וסקר ניהול סיכונים, וקריאת פרוטוקולים. נדרש תמהיל מקצועות בקרב חברי הדירקטוריון: ברגע בו כל הדירקטורים הם רואי חשבון או עורכי דין – פעילותו תהיה פגומה".

רו"ח צדוק הוסיף, כי "ועדת הביקורת בארגון היא ייחודית ועליה להיות עצמאית. היא צריכה להיות בקשר עם מבקר הפנים, שתפקידו להיות גם יועץ וגם מסייע לעבודה של הוועדה. מבקר הפנים צריך להיות נוכח בישיבות הדירקטוריון".

"על מבקר הפנים להשמיע את הביקורת בצורה ישירה נוקבת", ציין. עוד הוא קרא "להיזהר כשהנהלה או מנכ"ל נלחצים מביקורת. הביקורת מכילה המון מידע שקשה להכילו אותו. יש גם להיזהר שהמידע שמועבר פרונטלית לא יהיה ציר עוקף למידע שמועבר בכתב. בנוסף, צריך שהופעת המנכ"ל תהיה דיווח ולא מופע".

דורון רוזנבלום, סגן נשיא IIA ישראל. צילום: קובי קנטור"זכות וחובת הדירקטור להיות האמיץ הראשון, לומר 'איני יודע, איני מבין' ולהתייעץ ביועצים", סיכם רו"ח צדוק.

"מעמד המבקר תלוי באישיותו"
דורון רוזנבלום
, סגן נשיא IIA ישראל, אמר ש-"מעמד מבקר הפנים בארגון תלוי באישיות של המבקר. אם הוא דואג לעשות את העבודה נאמנה וביושרה, לערוך סקר סיכונים מבוסס תקנים ולהציג דו"חות ביקורת בלי מורא – יהיה לו מעמד גבוה. אנחנו נתקלים לא אחת במבקרי פנים שמבצעים את תפקידם תוך חשש, דבר שפוגם ביעד שלהם".

"איגוד מבקרים פנימיים בישראל, IIA ישראל, מאגד את המבקרים הפנימיים בארץ ומטרתו לקדם את מקצוע הביקורת הפנימית ולהוות מסגרת ארגונית-מקצועית לכל העוסקים במקצוע", אמר רוזנבלום. "כמו כן, האיגוד פועל להגברת ושיפור הידע המקצועי וההכשרה של המבקרים הפנימיים; פועל להכשרה מקצועית ולהעלאת הרמה המקצועית של מבקרים פנימיים למקובל בעולם הרחב; עושה להסמכת מבקרים פנימיים מטעם לשכת המבקרים הפנימיים העולמית (IIA); מקדם חקיקה הנוגעת לביקורת פנימית; בוחן וקובע תקנים ונהלים בנושאי ביקורת פנימית; פועל לקיום הקוד האתי והתקנים של ה-IIA; וכן יוצר ומנהל מאגר ידע, מידע ומחקר בתחום הביקורת הפנימית".

"חיזוקו של מבקר הפנים יביא לתועלות", סיכם רוזנבלום. "הוא יחזק את מעמדו ובנוסף, הארגון ייראה אחרת. ברגע שהמבקר עושה את עבודתו נאמנה מעמד הארגון משתפר".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים