בן פסטרנק, מנכ"ל אמן: "יתרונה של אמן טמון בהבנת הצרכים העסקיים של הלקוח – ולא רק ביישומים הטכנולוגיים"

קבוצת אמן הוותיקה נמצאת בתנופת פעילות, מבצעת רכישות קטנות וחכמות ומצליחה להגיב בזריזות לצרכי השוק, בארץ ובמזרח אירופה ● ראיון מיוחד עם האיש שמוביל אותה

11/12/2012 15:07

לפני כחודש וארבעים שנה הוקמה קבוצת אמן כחברה אשר עסקה בעיקר במתן פתרונות IT לתחום הפיננסי. כיום, לאחר שהרחיבה את תחומי פעילותה, רכשה חברות ישראליות, הקימה סניפי פעילות בחו"ל והגיעה למצבת כח אדם מרשימה, פגשתי את בן פסטרנק, המנכ"ל הנמרץ של הקבוצה, לראיון אחד-על-אחד.

מהו ה-"אני מאמין" שלך ביחסים שבין מנכ"ל ספקית שירותים למנכ"ל הלקוח?
"הדבר החשוב ביותר בעבודתי הוא הבנת הצרכים העסקיים של הצד השני. עם השנים למדתי שצרכים אלה דומים בחלק גדול מן הארגונים. למעשה, ניהול חברה בסדר גודל של אלף עובדים כאמן מניע בהרבה מאוד מהמקרים תהליכים וצרכים דומים לאלה שעוברים לקוחותיי. הבנה זו גורמת לי להיות ער יותר לצרכים העסקיים והניהוליים שלהם וזאת ללא קשר לתחום ה-IT  המקצועי. אנו באמן משתדלים לדאוג ולהקל על השלמת צרכים אלה. כאשר המנכ"ל-הלקוח רואה איתנו עין-בעין את המצב העסקי, נוצרים יחסים ברמה אחרת המאפשרים לקדם פתרונות לאתגרים במהירות ובהבנה.

אני מאמין שהיתרון שלי כמנכ"ל ושל חברי ההנהלה שלי נעוץ בהבנת הדרך בה מתנהלים עסקים ולא רק בהבנה הטכנולוגית. ככלל, ניתן לראות כיום יותר ויותר בחירה של אנשים בעלי ראיה עסקית לתפקידי מנמ"ר או תפקידים טכנולוגיים בכירים אחרים ואני חושב שמגמה זו תלך ותתרחב".

מהו ה-"אני מאמין" שלך ביחסים שבין מנכ"ל חברה ספקית למנמ"ר?
"הצורך לסייע למנמ"ר לענות על הצרכים העסקיים שלו ולא לעסוק רק בפתרונות הטכנולוגיים, עליהם אנו יודעים לתת מענה מלא. מנמ"רים חייבים היום להבין עסקים ולא רק טכנולוגיה. מדובר בתפקיד ניהול לכל דבר ומשם נגזרות הדרישות והצרכים. גם הפחתת עלויות, בקרה ומתן פתרונות עסקיים לבעיות העסק הינן בעיות עסקיות ולא טכנולוגיות. היחסים בינינו לבין המנמ"ר חייבים להביא ליכולות עסקיות טובות יותר. מנכ"ל החברה הספקית צריך לתת פתרונות למנמ"ר כדי שהאחרון יוכל לסייע למנכ"ל שלו. קבוצת אמן, כחברה בעלת נזילות פיננסית, מחפשת דרכים להקמת פתרונות משותפים עבור הלקוח – הקמת יחידות תפעוליות עם הלקוחות, פיתוח ומחקר משותף, מימון משותף לנושאים שבליבת העסקים הארגונית, תוך מחויבות לשנים ארוכות קדימה. גישה ואפשרות זו דורשות הבנה עסקית עמוקה של עולם הלקוח – אני שואף להקים פתרונות כאלה".

ומה עם היחסים שבין המנכ"ל לעובדיו?
"אני מאמין גדול בצורך בטיפוח ושימור עובדים. ניתן לראות זאת באמן הלכה למעשה. משך ארבעים שנות פעילותנו בשוק הישראלי הדגש תמיד היה על התקדמות העובדים בתוך הקבוצה. קידום עובדים פנימיים תמיד יבוא בעדיפות ראשונה, גם אם בחוץ ישנו מועמד בעל נתונים טובים יותר – בסופו של יום, זו החברה של העובדים.

אני תמיד אומר שבאמן שלושה בעלי מניות: בעלי המניות עצמם, העובדים והלקוחות. כל השלושה מהווים חלק בלתי נפרד בהצלחת הקבוצה. לא ניתן לשמר עובדים טובים לאורך זמן אם לא מספקים להם עניין ויכולת התפתחות. הקבוצה צריכה להמשיך להתפתח ולצמוח כדי לספק תפקידים ותחומי אחריות גדולים וטובים יותר לעובדים – לעיתים אנו רוכשים חברות, גם כדי לספק יכולת התפתחות זו לעובדים שלנו.

חברי ההנהלה שלנו הם אנשים איכותיים הרתומים במאת האחוזים להצלחתה של החברה: שגיא אליהו, סמנכ"ל הכספים ומנהל הפעילות הבינלאומית, המנהל בהצלחה ניכרת את פעילות הקבוצה ברוסיה, פולין וקזחסטן וזוכה להצלחה גדולה; צביקה אלפי, סמנכ"ל מכירות ושיווק ומנהל חטיבת התשתיות, העושה עבודה ראויה לציון הן במכירות והן בפיתוחה וקידומה של חטיבת תשתיות. צביקה אחראי על קבוצה משמעותית מאוד להמשך יציבותה העסקית של אמן; זיו אברמוביץ', סמנכ"ל חטיבת פיתוח ופיננסים, שמוביל את פעילות הקבוצה בתחום, המזוהה עם הקבוצה כבר שנים רבות ובשנתיים האחרונות מהווה 'קטר' לפעילות אמן; תא"ל (במיל') ארנון זו-ארץ, סמנכ"ל החטיבה הביטחונית, העושה חיל בתחום המכירות שלנו למגזר הביטחוני ופיתוח תחום ייעוץ הסייבר; ואלון רייטר, סמנכ"ל חטיבת מיקור-החוץ, שדואג לביסוס כוחה של אמן בתחום השמת העובדים המקצועיים בכל החברות המובילות במשק תוך מציאת פתרונות יצירתיים המספקים ערך מוסף ללקוח. כל אלה אינם ניתנים לביצוע ללא הצלע האחרונה בהנהלת הקבוצה, חיים ישראל, סמנכ"ל ארגון ושיטות, האחראי על כלל המערכות התפעוליות בתוך אמן החל ב-IT , נהלים, שיטות וגביה".

מה מייחד את קבוצת אמן בתעשיית ה-IT?
"היכולת של אמן מספקת לנו גמישות שאין בחברות אחרות. ייחודה של הקבוצה כפרטית, מול המתחרים בשוק – נס, מטריקס, מלם-תים וטלדור, אשר כולן ציבוריות, מכתיבה דרך קבלת החלטות מעט שונה, המבוססת על הסתכלות אחרת של לפחות שנתיים-שלוש קדימה ולחלוטין לא בראיה של רבעון לרבעון. אנו עושים עסקים שיחזירו עצמם תוך מספר שנים קדימה.

נושא נוסף המייחד את אמן היא הצלחתה המהירה והמשמעותית במזרח אירופה. הצלחה זו  תורמת לאיזון בין הפעילות בארץ ובחו"ל. אנו נמצאים בעידן של קונסולידציה בין חברות גדולות המסוגלות לעמוד בהשקעות הנדרשות כיום. האמרה 'פילים עושים אהבה עם פילים' – משמע, רק חברה גדולה יכולה להגיע ליציבות נדרשת על מנת לספק שירותים בעלי משמעות לחברות גדולות אחרות, לאורך זמן וללא קשיים פיננסים הינה מתאימה בהקשר זה. יכולת זו מאפשרת להגיע לפתרונות שיתאימו לכל הרבדים: הפיננסים, העסקיים והטכנולוגיים של שני הצדדים".

"הדבר החשוב ביותר בעבודתי הוא הבנת הצרכים העסקיים של הצד השני". בן פסטרנק, מנכ"ל קבוצת אמן. צילום: פלי הנמרמהי התפישה הניהולית שלך?
"כמנכ"ל הקבוצה, אני מודע לשני כללים בסיסיים החייבים לעמוד בבסיס הפעולה שלנו: שירות ושביעות רצון הלקוח כסמן לכל פעילות אחרת. שיקולי הרווחיות הם חשובים, אבל אסור שיתנגשו עם מתן שירות מעולה. הקפדה על כלל זה ועל שביעות רצון וקידום העובדים תתרום רבות להובלת שוק ולתרומה חיובית לכל הגורמים המעורבים בהצלחה: עובדים, לקוחות וקהילה".

איך לדעתך נראית קבוצת אמן בעיניי המנמ"ר וכיצד היא צריכה להיתפס?
"אני מקווה כי קבוצת אמן נתפסת בשוק הישראלי כפי שהיא: אמינה, יציבה, מקצועית מאוד ואולי החשוב מכל – שקופה והוגנת. האיכות המתבטאת באמינות והגינות בעבודה מושרשת עמוק בתרבות הארגונית של הקבוצה. ערכים אלה נטועים באמן עשרות שנים. אני מאמין כי ללא כללים אלו לא ניתן היה לשרוד את כל השינויים, העליות והירידות בשווקים. אנו מקפידים לשמר ערכים אלה ולנהוג על פיהם, במיוחד היום".

מהן תוכניות הקבוצה לעתיד?
"בתוכנית החומש שאמן הגדירה לפני שנה ניתן לזהות בבירור שלושה תחומי התרחבות:

•    המשך גידול דרך רכישות –  גידול תוך חתירה לשילוב נכון של תוכנה ושירותים, אם באמצעות רכישת יכולות וקניין רוחני ואם בשילוב כלים וטכנולוגיות ייחודיות תוך ייצוג פתרונות מהעולם. רכישת חברת אינוקום (InnoCom) מבטאת חלק מפעילות זו. אינוקום, המתמחה באיתור טכנולוגיות בעולם והתאמתן לישראל, הצליחה למצב מספר פתרונות מובילים ובמיוחד לתחום הסייבר ואבטחת המידע

•    המשך גידול והתרחבות בפעילויות מרכזיות – המשך ההתחזקות כשחקן מוביל במערך הפיננסי בישראל והתבססות על יסודות הקבוצה בתחום זה. חיזוק היכולות בתחום מיקור החוץ תוך קבלת אחריות מלאה על מתקנים ופעילויות בשילוב יכולות הקבוצה עם הלקוח לתועלת שני הצדדים. כל זאת לצד הרחבת פעילות חטיבת התשתיות, שפעילותה התרחבה מאוד בשנים האחרונות דרך רכישת חברות ופעילויות רבות
•    המשך גידול בפעילות בחו"ל ובמיוחד במזרח אירופה – הרחבת הפעילות דרך השלוחות החזקות של קבוצת אמן. היכולות שלנו בתחום ה-BI ברוסיה, שכיום משרתות מעל ארבעים לקוחות ענק, מוכיחה יכולת יצוא ידע ופתרונות תוך השגת תשואה גדולה להשקעה

על המשפחה
"עדי, אשתי, היא עזר כנגדי במלוא מובן המילה. היא הגיבורה שלי… אני מתייעץ איתה רבות ולמעשה אני משוכנע כי באם היה לה יותר זמן היתה יכולה לנהל במקומי בהצלחה לא פחותה. בימים אלה עסוקה עדי בהרחבת העסק העצמאי שלה, רשת לבגדי תינוקות וזאת במקביל לניהול לא פחות חשוב וקשה המתנהל בבית עם שני ילדים קטנים ומקסימים".

על החברים
"אני מבלה הרבה מאוד שעות בעבודה וזו גם האהבה שלי. מתחיל את היום מוקדם ומסיים מאוחר מאוד. הידידים והחברים האמיתיים שלי הם מהתעשייה".

על התחביבים
"אני מבלה הרבה מאוד שעות באמן ולכן בשעות המעטות בסופי שבוע אני משתדל להיות עם המשפחה".

נתונים ועובדות על קבוצת אמן
– 40 שנות פעילות
– 1,000 עובדים, כ-100 מתוכם בחו"ל
– שלוש חברות במזרח אירופה (ברוסיה, בקזחסטן ובפולין)
– מעל 400 מיליון שקלים מחזור שנתי
– כ-750 לקוחות פעילים – 350 מהם יותר מ-10 שנים

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים