ניסיון שני: הציפיות מאובמה בתחום ה-IT

תחום ה-IT קיבל בקדנציה הראשונה של ברק אובמה בבית הלבן משנה חשיבות, כאשר בין היעדים היו מיחשוב ענן, צמצום מרכזי מידע ואיחוד דטה סנטרים וניהול טרנד המוביליטי ● אולם עם בחירתו המחודשת עומדים על הפרק אתגרים חדשים, כאשר התקציב, במקרה הטוב, יישאר כפי שהוא

בעוד פחות מחודש יחל נשיא ארה"ב החדש-ישן ברק אובמה את הקדנציה השנייה שלו בבית הלבן, לאחר שבנובמבר האחרון גבר על יריבו מהמפלגה הרפובליקנית, מיט רומני. לאחר שנבחר לראשונה ב-2008, הצהיר הנשיא הנבחר, כי תחום ה-IT והמיחשוב הממשלתי יקבל חשיבות רבה במהלך כהונתו. כצעד ראשון הוא מינה מנמ"ר בבית הלבן, שיעמוד בראש מטה התיקשוב ויכוון את עבודתם של המשרדים והסוכנויות הפדרליות של ארה"ב. בין היעדים שהציב אובמה בתחום ה-IT ניתן למנות מיחשוב ענן, צמצום מרכזי מידע ואיחוד דטה סנטרים, ניהול טרנד המוביליטי ומערכות מעקב ובקרה של ניהול פרויקטים.

לאורך כל ארבע השנים דחקו פוליטקאים בכירים ללכת לכיוון ממשל פתוח, על מנת להנגיש כמה שיותר מידע לאזרחים ולפתוח שירותי און ליין במסגרת פרויקטי ממשל זמין. כעת, מצפים אנשי התיקשוב שאובמה יפרסם תוכנית המשך ליעדי התיקשוב לארבע השנים, וישים את הדגשים הרצויים לו. אולם, לדעת האנליסט ניקולאי הובר, אנשי התיקשוב לא צריכים להמתין למסמך של אובמה, שכן יש להם עוד הרבה מאוד משימות שלא הושלמו, שמן הסתם יהיו חלק מהתוכניות לקדנציה הקרובה. חיזוק לכך ניתן לקבל מציוץ ששלח בטוויטר (Twitter) המנמ"ר הנוכחי של הבית הלבן, סטיבן ואן רוקל, זמן קצר לאחר בחירתו של אובמה, שבו הוא מודיע שאם הדבר תלוי בו, הרי שהוא ממשיך בתפקידו – ומכאן שצפויה המשכיות במדיניות התיקשוב.

סביר להניח, שבניגוד למה שהיה לפני ארבע שנים, נושא הסייבר יקבל עדיפות רבה מאוד, בין היתר מפני שהוא עומד על סדר היום של הנשיא מזוויות אחרות. בחלק האחרון של הקדנציה שלו, ניסה אובמה להעביר כמה חוקים בתחום הסייבר, אבל הסנאט חסם אותו. אולם עתה, לאחר בחירתו מחדש, סביר להניח שהבית הלבן יניח את ההצעות על השולחן שוב. בנוסף, הכין הבית הלבן רשימה של תשתיות שיוגדרו כקריטיות, וקבע 18 מגזרי תעשייה עליהם יחולו חוקים ונהלים מיוחדים במטרה להגביר את ההגנה.

ברור לכל שמשימות רבות אלו שעומדות בפני המנמ"רים של משרדי הממשלה בארצות הברית, לצד כאלו שיתווספו, יצטרכו לצאת לפועל בארבע השנים הבאות עם תקציב שבמקרה הטוב יהיה דומה לתקציבים הנוכחיים. אובמה לא מתכננן עד 2015 להוסיף כסף ל-IT , ובמקביל גם לוחץ על כל הסוכנויות להמשיך ולהתייעל: לאחד מרכזי מידע, לסגור דטה סנטרים ולחסוך כמה שיותר. על פי התוכנית הקיימת, עד 2015 אמורים להיסגר 1,200 דטה סנטרים, ובסך הכל יעד החיסכון שהוגדר עוד בקדנציה הקודמת הוא 50 מיליארד דולרים. בין היתר תיאכף בצורה חזקה מדיניות רכש IT יעילה וחסכונית יותר, שתאחד גופים ותעודד שיתוף בנכסים ובמערכות מיחשוב. נושא אחר שבוודאי יעלה הוא ה-BYOD. הממשל הפדרלי משקיע בתחום זה משאבים רבים. הוא מבין שיש כאן לא מעט פוטנציאל חיסכון, בין אם בעזרת העובדה שהציוד יגיע מהכיס האישי של העובדים ולא יירכש על ידי הממשלה.

ומה אצלנו? בעוד 42 ימים תסיים הממשלה הנוכחית את הקדנציה שלה. הממשלה הבאה, בראשותו של מי שייבחר, תצטרך גם היא להתמודד עם אתגרי התיקשוב – הן בתחום של מכרזים ממשלתיים עבור חברות המחשבים שעובדות עם הממשלה (דוגמת מכרז חדש של כוח אדם, שעורר הרבה מאוד ביקורת בקדנציה הקודמת), והן בתחום מערך הסייבר, בעיקר בחלק ההגנתי. יש לציין לחיוב, כי בעקבות מינוי מנמ"ר בבית הלבן, הובילה הממשלה הנוכחית מהלך של שינוי ארגוני באגף החשב הכללי – שהיה עד כה האחראי על התיקשוב בממשלה – ומינתה את כרמלה אבנר כמנמ"רית הראשית של הממשלה. את המהלך הזה הובילו השר מיכאל (מיקי) איתן והשר הממונה יובל שטייניץ. אבנר נכנסה לתפקידה במרץ האחרון והיא עדיין משקיעה משאבים וזמן בהתארגנות פנימית, מכרזי כוח אדם וארגון המטה שהיא ברשותה. בעוד ארבע שנים תיבחן פעילותה של הממשלה הנוכחית בתחום התיקשוב, בין היתר דרך המשקפיים של הצלחת פעילותה של אבנר. בישראל כמו בארה"ב, אין צורך להמתין לניירות עמדה והצהרות מצד שרים וחברי כנסת – יש מספיק משימות שטרם הושלמו, וכל ראש ממשלה או שר חדש ישמחו לאמץ אותם.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים