רוח הזמן?

יונתן קורפל מעלה הסתייגויות שקשורות לתוצאות מדד החיפוש בגוגל ישראל ב-2012

גוגל (Google) ישראל פרסמה השבוע, כמו בכל סוף שנה, את מדד ה-Zeitgeist ("רוח הזמן") ל-2012. באמצעות אין ספור חיפושים שנעשים במנוע החיפוש שלה, גוגל יכולה לדעת טוב יותר מכל אחד אחר לאן נושבת הרוח, מה יותר ומה פחות פופולרי בעולם. היא גם יכולה לעשות זאת על פי חתכים שונים – מדינה, עיר, שכבת גיל, מין וכדומה, שהרי ברור מאליו שהיא אוספת מידע על כל אחד מאתנו באופן אישי. המדיה, המסורתית והאינטרנטית, עטה על הפרסום המיוחצ"ן של גוגל ישראל, תוך התמקדות בעשרת המושגים הבולטים בחיפושים השנה בארץ.

המושג שמספר החיפושים אחריו היה השונה הבולט ביותר הוא שמה של חברת הסלולר גולן טלקום. הפרשנים שייכו זאת למאבק חסר הפשרות שהתפתח השנה בענף הטלפוניה הסלולרית. אני מעדיף להסתכל על הדברים בראייה כללית יותר.

אז מה היה לנו? הגולשים הישראליים התעניינו השנה בצורה בולטת בנפלאות הסלולר, כאשר, כאמור, גולן טלקום הגיעה למקום הראשון ואינסטגרם (Instagram) – למקום הרביעי. יש בעשירייה הראשונה ייצוג בולט ולא מפתיע למוזיקה הים-תיכונית, עם הפרויקט של רביבו במקום השני ואבי הזמר – בשמיני. כמו כן, ניכר שהמחאות השונות השפיעו גם על החיפושים בגוגל: המונח שביתה הגיע למקום השלישי וחוק טל – למקום השביעי. ברשימת עשרת המושגים הבולטים בחיפושיהם בגוגל ישראל בשנה האחרונה יש ייצוג גם לסלבריטיז – ויטני יוסטון, שמתה השנה, הגיעה למקום החמישי, וצביקה הדר, שאושפז השנה בבית חולים ויצא מכלל סכנה, למקום השישי; ייצוג דחוק לאינטלקט עם החלקיק האלוהי, שדורג תשיעי; ואי אפשר בלי קצת ביטחון, עם המונח צבע אדום, שסוגר את העשירייה הראשונה.

רוב אמצעי התקשורת שדיווחו על התוצאות לא הבהירו לקוראים, ואולי גם לעצמם, עובדה חשובה ביותר: שגוגל ישראל לא מדדה כאן את המושגים שאותם חיפשו הגולשים יותר מכל, אלא את המושגים שהחיפוש אחריהם באתר צמח בצורה בולטת. אלה מכונים בעגה המקצועית "חיפושים חמים". שלא יהיה לכם ספק – בישראל, כמו ברוב ארצות העולם, המושגים המחופשים ביותר ממשיכים להיות פייסבוק (Facebook), יו-טיוב (YouTube), גוגל ועוד ענקי רשת, בין אם בעברית או באנגלית. התמונה אודות הגולש הישראלי לא יכולה להיות שלמה אם בוחנים רק את החיפושים האופנתיים הללו, מבלי לקבל פרופורציה נכונה לגבי מילות החיפוש המובילות במספרים אבסולוטיים. אלה לא פורסמו.

גוגל הינה, ללא ספק, המובילה בתחום החשוב של מנועי החיפוש, אולם בוודאי שאיננה היחידה הראויה לתשומת לב. באים אחריה בתור יאהו! (!Yahoo) ובינג (Bing) של מיקרוסופט (Microsoft). גם שני המנועים הללו מחזיקים במאגרי מידע שיכולים ללמד אותנו על נטיות לבם של הגולשים ובאמצעות כלים אנליטיים מסוגלים לנתח אותן. הצצה בכלים אלה, הפתוחים לציבור, מוכיחה שהממצאים שם אינם בהכרח זהים לאלה של גוגל. המנגנונים הלא זהים שהם מפעילים מניבים הבדלים גם כאן, כמו גם, למשל, באשר לדירוג הדפים במנועי החיפוש. גם באתרים מתמחים בניתוח החיפושים ברשת, כמו אלקסה (Alexa), התמונה חוזרת על עצמה.

הממצאים, אם כך, אינם אבסולוטיים, יש שונות בתוצאות בין הכלים של המנועים השונים. ממצאי גוגל משקפים לכן, לכל היותר, את החיפושים במנוע שלה.

כדאי לשים לב לנקודה נוספת: אני, לפחות, לא הצלחתי להבין את הפער בין המושגים הפופולריים כפי שהציגה גוגל בתוצאות שפורסמו לבין הנתונים כפי שהם מופיעים ב-Google Trends. באתר זה, שהינו אחד מכלי החובה של כל מקדם אתרים, יכול כל גולש לבחון מהן מילות המפתח המובילות והחמות בכל מדינה ובכל תקופה. התמונה שם בהחלט שונה ולא תואמת את הממצאים שגוגל פרסמה באחרונה. הסתייגות זאת מעניינת בעיקר לאור הידיעות שגוגל מתכוונת עוד לקראת תחילת השנה הקרובה למסד את  Zeitgeist כאתר שישקף תמונה קבועה ומעודכנת של מילות החיפוש ומגמותיהן, בעולם כולו ובכל מדינה.

גוגל השקיעה ומשקיעה רבות בכלים ומנגנונים לניתוח מילות החיפוש. זה משמש אותה בראש ובראשונה בעיסוקה המרכזי, כמוכרת פרסום מונחה מילות חיפוש. הכלים הבדידים שלה הולכים ומתחברים, אולם כמובן שיצטרכו להיות שלובים ומתואמים. לא ייתכן שהם יכילו תוצאות לא מסונכרנות.

המסקנה שלי מכל העניין היא שאין לייחס משמעות גדולה מידי לתוצאות ניתוח מילות החיפוש, שזכה להבלטה כה רבה. אלה הן אמירות כלליות ברוח הזמן ותו לא. מצד שני, אין להקל ראש במגמה הכללית שהן בכל זאת מציירות. אני גם משוכנע שהכלים הניתוחיים שמקדמים מנועי החיפוש, ובראשם גוגל, ישתכללו ויעלו את משקלן הסגולי של התוצאות שיפורסמו כבר בשנים הבאות.

תגובות

(8)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ליונתן קורפל הנכבד

    מה התוצאות הללו אומרות עלינו?.. והאם גוגל מוסיפה או גורעת פרמטרים ממנוע החיפוש שלה?..

  2. ס.

    יש סיכוי שהמידע הרגיש שלנו על החיפושים שאנחנו עושים עובר ממנועי החיפוש למישהו?

  3. ABA

    גם אחריןם כתבו בעיתונים אחרים אבל לא היה כל כך עמוק - מעניין

  4. גור

    למה אתה מקלקל את מסיבות העיתונאים ועבודת יחסי הציבור. הרבה פעמים הם עושים פיל מזבוב. אבל מזה הם חיים.

  5. א. קוניס

    מה שאותי מפתיע במיוחד שהמלים פורנו ו/או סקש לא מופיעות בין מילות החפוש הששכיחות ביותר.משהו קרה לישראלים ? וזה לחיוב או לשלילה? קשה להחליט.

אירועים קרובים