ליאו אפותקר, המנכ"ל לשעבר של HP, דוחה את הביקורת על רכישת אוטונומי – ומאשים את ההנהלה הנוכחית

על פי אפותקר, האשמה בפרשת ההונאה לכאורה בביצוע העסקה, שבעקבותיה נאלצה HP למחוק מהספרים החשבונאיים שלה 8.8 מיליארד דולרים, מוטלת על חברי ההנהלה הנוכחית של החברה, ובכללם המנכ"לית, מג ויטמן ● באי-מייל ששלח לרויטרס כתב אפותקר, כי הוא לא פעל לבד בביצוע עסקת רכישת אוטונומי, אלא בשיתוף פעולה עם מועצת המנהלים ● הוא אף טען, כי "HP הייתה ועדיין זקוקה לאסטרטגיה מעצבת; למרבה הצער, מעולם לא ניתנה לי ההזדמנות ליישם את האסטרטגיה בכללותה"

פרשת ההונאה שעל פי החשד בוצעה במסגרת רכישת HP את אוטונומי (Autonomy) ממשיכה להסעיר את שתי החברות ואת עולם העסקים בכלל: לאחר שבכירי HP האשימו את המנכ"ל לשעבר, ליאו אפותקר, בביצוע העסקה בת יותר מ-10 מיליארד הדולרים, מכחיש זה את ההאשמות וטוען, כי הן רובצות לפתחם של חברי ההנהלה הנוכחית של החברה. יתירה מכך, אפותקר לא מתכוון לתת למחליפתו, מג ויטמן, או לכל בכיר אחר בחברה את הזכות להימנע מהאשמה בעסקה הבעייתית שביצעה ענקית ההיי-טק המדשדשת.

בדואר אלקטרוני ששלח אפותקר בסוף השבוע לרויטרס (Reuters) הוא ציין, כי מועצת המנהלים של HP חתמה על העסקה וכי הוא לא פעל לבד לאישורה. אפותקר הזכיר, כי ויטמן הייתה באותה העת חברת דירקטוריון HP וכי בראשו של הדירקטוריון עמד ריי ליין, לשעבר בכיר באורקל (Oracle). המשא ומתן לרכישת אוטונומי החל תחת המנכ"ל מארק הארד, שהוחלף על ידי אפותקר ב-2010, ואפותקר עצמו הודח מהתפקיד בשנה שעברה, לאחר 11 חודשים בלבד. הנה כי כן, בתוך שנה וחצי היו לענקית ה-IT שלושה מנכ"לים.

"שום מנכ"ל יחיד אי פעם לא יכול לקבל החלטה על רכישה גדולה שכזו לבדו, במיוחד בחברה גדולה כמו HP, ובוודאי שלא בלי תמיכה מלאה של יושב ראש הדירקטוריון", כתב אפותקר לסוכנות הידיעות. "חברי דירקטוריון HP, בראשות יושב הראש שלו, נפגשו פעמים רבות כדי לבחון את הרכישה ותמכו בה פה אחד, כמו גם ביעד האסטרטגי הבסיסי – חיזוק הנוכחות של HP בשוק ניתוח הנתונים הארגוניים".

שרשרת של כישלונות מבית HP
בחודש שעבר פורסם, כי חוקרי ה-FBI בסן פרנסיסקו החלו לחקור את החשדות להונאה שקשורות בעסקת הרכישה של HP את אוטונומי. זאת, לאחר שענקית המיחשוב הטילה כמה ימים קודם לכן, כתוצאה מאותה הונאה, פצצה פיננסית: היא מחקה מהספרים החשבונאיים שלה סכום עתק של 8.8 מיליארד דולרים.

HP רכשה את אוטונומי באוגוסט 2011 ובאותה הזדמנות הודיעה על כוונתה לצאת מעסקי המיחשוב האישי. אוטונומי, חברת התוכנה השנייה בגודלה בבריטניה, עוסקת בניתוח מידע בלתי מובנה בעולם ה-Big Data. המחיר ש-HP שילמה על הנרכשת, 10.25 מיליארד דולרים, מייצג שווי של 42.11 דולרים למנייה בודדת של אוטונומי – נתון הגבוה ב-64% ממחיר השוק. 15 חברות שונות היו מעורבות בעסקת הרכישה – פיננסיות, משפטיות וחשבונאיות – ואף לא אחת מהן התריעה על הונאה חשבונאית גדולה.

אנליסטים ציינו, כי הכישלון ברכישת אוטונומי הוא רק החוליה האחרונה בשורה של בעיות הפוקדות את HP בשנים האחרונות, מאז הודח הארד בעקבות שערורייה שכללה דיווח כספי כוזב והאשמות בדבר קיום יחסי מין עם עובדת שיווק של חברה במיקור-חוץ של HP. מניית ענקית ה-IT צנחה מאז הדחתו של הארד בכמעט 70% והחברה הודיעה על פיטורים של יותר מ-29 אלף עובדים, במטרה להתמודד עם בעיותיה הכספיות. HP, שנפגעה קשה על ידי הצמצום הנמשך של שוק ה-PC העולמי, מנסה בימים אלה לגדול בעסקים האחרים שלה – תוכנה, שירותים, אחסון ורישות.

במכתבו לרויטרס טען אפותקר, כי הבעיות הגדולות של HP מהוות אינדיקציה לכך שהמהלכים שתכנן עבור החברה – היפרדות מחטיבת המיחשוב האישי והתמקדות בתוכנה ובשירותים – היו נכונים וכל שנדרש לו הוא זמן ליישם אותן.

"במבט לאחור על התקופה שלי ב-HP, אני עדיין מאמין בנכונות של החזון האסטרטגי שניסינו ליישם", כתב אפותקר. "HP הייתה ועדיין זקוקה לאסטרטגיה מעצבת. למרבה הצער, מעולם לא ניתנה לי ההזדמנות ליישם את האסטרטגיה בכללותה. ההנהלה החדשה יושבת על כסאה זמן ארוך יותר מ-11 החודשים שמילאתי בתפקיד. אולם, ברור ש-HP עדיין מצויה בחיפוש אחר הדרך הנכונה קדימה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים