דורון בירגר, לנדמרק ונצ'רס: "על ישראל להפוך מאומת סטארט-אפים, למדינה עם תעשיית היי-טק גדולה"

"אם רוצים לבנות תעשיית היי-טק בת קיימה, אי אפשר להסתמך רק על חברות סטארט-אפ", קבע בירגר בראיון לאנשים ומחשבים, שנערך לקראת כנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● לדבריו, "הממשלה צריכה לנקוט מהלכים אקטיביים, הממוקדים סביב יוזמת מימון חדשה לתעשייה. המשק יכול להניב כדאיות כלכלית רבה מענף היי-טק חזק וצומח"

"המטרה שענף ההיי-טק והמדינה צריכים לשים לעצמם, היא להפוך את מדינת ישראל מאומת סטארט-אפים לאומה עם תעשיית היי-טק גדולה. אין שום סיבה שישראל לא תהיה כמו טייוואן, סינגפור או פינלנד", כך אמר דורון בירגר, מנכ"ל לנדמרק ונצ'רס (Landmark Ventures), בראיון לאנשים ומחשבים. לדבריו, "אם רוצים לבנות תעשיית היי-טק בת קיימה, אי אפשר להסתמך רק על חברות סטארט-אפ. חייבים לבנות כאן גם חברות גדולות ואף חברות ענק בצד חברות בינוניות; חברות שמוכרות לכל הפחות בעשרות מיליוני דולרים, ומספקות עבודה לאלפים רבים של עובדי היי-טק".

"אחד התנאים החיוניים לכך הוא מקורות מימון מתאימים", הסביר בירגר. "משקיעים מהארץ ומחו"ל שיסייעו לממן חברות הנמצאות בשלבים מתקדמים ומנסות לצמוח. יש לכך כמה חלופות המשלימות זו את זו".

הוא ציין, כי "במושב שלנו בכנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה, נסקור את החלופות השונות, עם דגש על מימון המכוון ליצירת חברות גדולות. יש לנו משתתפים מצוינים במושב המייצגים קשת רחבה של מקורות למימון התעשייה, בהם נציג מקרנות קרנות הון סיכון, נציג מתאגידי היי-טק גדולים שמוכוונים למימון חברות בוגרות, נציג מענף הבנקאות למימון חברות היי-טק ונציג מקרן לייט סטייג' פרייבט אקוויטי, שמתמקדת בחברות שכבר מציגות היקפי מכירות".

בנוגע לסוגיית המימון, הסביר בירגר, כי "מדובר בהשקעות אקוויטי בצד הלוואות. הרעיון הוא להשקיע בחברות בעלות אסטרטגיה ותוכנית עסקית, שרוצות להפוך לחברות גדולות – ולאו דווקא להימכר. כיום אין מספיק מקורות מימון לחברות מסוג זה. גם כשלחברה יש הנהלה טובה ומוצרים מעולים עם דרישה בשוק, אין כיום יכולת לממן תמיכה כזאת".

לדבריו, "המימון נדרש כדי להרחיב את היקפי המכירות, לבנות תשתית מכירות, לרכוש חברות אחרות לצורך גידול שאינו אורגני, העמקת הפיתוח וכו'. כדי להשיג זאת, יש צורך בכיסים עמוקים מחו"ל – ויש לא מעט גורמים בחו"ל שמוכנים להשקיע בחברות היי-טק ישראליות".

איך אתה רואה את מצבה של תעשיית ההיי-טק כיום?
"הייתי אומר שתעשיית ההיי-טק שלנו ניצבת על פרשת דרכים. מצד אחד אנחנו אומת סטארט-אפים מצליחה, והיזמות פורחת עם לא מעט הצלחות בצידה. מצד שני, אנחנו מאותגרים ואף מאוימים מצד שורה של בעיות שדורשות פתרון, בהן היצע עובדים חדשים שלא גדל, מקורות מימון מוגבלים שהולכים ומתדלדלים, התגברות התחרות מצד מדינות במזרח – וגם במערב – ומצב גיאו-פוליטי מסובך ומאיים. לגידול בהיצע העובדים החדשים ובמקורות המימון יש משמעות גדולה מאוד ביכולת להתמודד עם אתגרים אלו".

מה היית מצפה מהממשלה לעשות כדי לקדם את ענף ההיי-טק?
"תפקיד הממשלה, לדעתי, הוא להתערב במקרים בהם יש כשל שוק, וכשלמדינה יש אינטרס לבנות משהו לטווח ארוך. אין ספק שלמדינה יש אינטרס ברור לבנות תעשיית היי-טק אמיתית עם דגש על חברות גדולות וצומחות. המשק יכול להניב כדאיות כלכלית רבה מענף היי-טק חזק וצומח.

לכן, אני חושב שהממשלה צריכה לנקוט מהלכים אקטיביים, הממוקדים סביב יוזמת מימון חדשה לתעשייה. מעין 'תוכנית יוזמה לבניית חברות בשלות'. בדומה לתוכנית היוזמה להקמת הסטארט-אפים שהונהגה בתחילת שנות ה-90' של המאה הקודמת, ושהיום אנחנו קוטפים את פירותיה.

אפשר לבצע זאת באמצעות עידוד המוסדיים וקרנות הפנסיה, להשקיע בהיי-טק אחוז קטן מכספם. ניתן גם להפנות אחוז קטן מרזרבות המט"ח של המדינה להשקעה בתעשיית ההון סיכון, לצד מתן ערבויות מדינה למימון חברות. במקביל, יש להגדיל את תקציבי המדען הראשי ולעודד חינוך טכנולוגי, במטרה להגדיל משמעותית את מספר העובדים שמצטרפים לתעשייה".

דורון בירגר יהיה אחד הדוברים בכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. הכנס יתקיים ב-17 בינואר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל שבתל אביב

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים