אגף כוח אדם בצה"ל הטמיע את HANA של סאפ בפרויקט בהיקף מיליוני שקלים

המערכת, שמשרתת כ-200 משתמשים, שולבה במודול HR הענק של אכ"א - אולם הטמעתה בוצעה בנפרד ולא כחלק מאותו הפרויקט ● ההטמעה נעשתה על ידי אנשי מחלקת לשם שביחידת לוט"ם של אגף התיקשוב, בשיתוף אנשי מעבדות סאפ ברעננה ואנשי סאפ ישראל על בסיס תשתיות של HP ● סא"ל דודי שוורץ, ראש ענף ERP באגף כוח האדם בצה"ל: "המערכת מסייעת לנו לחסוך במשאבי הצבא, לשפר את השירות למתגייס וכמובן - להגיע להתאמה מרבית בין יכולות המתגייסים לצרכי הצבא"

אגף כוח אדם בצה"ל הטמיע את מערכת ה-HANA של סאפ (SAP) בפרויקט מיחשוב ענק בהיקף מיליוני שקלים. פרויקט ההטמעה החל בינואר השנה והסתיים באוגוסט – עת המערכת נבדקה בזמן אמת בגיוס שחל אותו חודש, אך הותר לפרסום רק היום (ד').

הטמעת המערכת נעשתה על ידי אנשי מחלקת לשם שביחידת לוט"ם של אגף התיקשוב, בשיתוף אנשי מעבדות סאפ ברעננה ואנשי סאפ ישראל. ה-HANA (ר"ת High-Speed Analytical Appliance) הוטמעה במיטב (הגוף שנולד מאיחוד הבקו"ם ומנהל הגיוס) ומאפשרת קבלת החלטות אד-הוק בימי הגיוס, תוך התמודדות עם כמות עצומה של נתונים. המערכת, שמתבבסת על תשתיות מיחשוב של HP, משרתת כיום כ-200 משתמשים באכ"א והנתון צפוי לגדול. היא שולבה בתוך מודול HR הענק של אכ"א, אולם הטמעתה בוצעה בנפרד ולא כחלק מאותו הפרויקט.

לצד מודול ה-HR של סאפ, עובד מנוע חוקה, BRF Plus. הוא כולל 2,000 חוקים שונים המאפשרים למשתמש הקצה באכ"א לכתוב את החוקים בעצמו. כך, יכולים המשתמשים לקבוע חוקים באופן גמיש ועצמאי בלי להיעזר באנשי ה-IT. חוק שכזה יכול להיות, לדוגמה: "אם המתגייס חולה באסטמה, עליו לשרת קרוב לבית". יצוין, כי מערכת HANA עובדת מול מודול ה-HR ומול מנוע החוקה האמור.

צה"ל בחר בפתרון HANA על מנת לפתור בעיה שלא ניתן היה למצוא לה מענה טכנולוגי בכלים המסורתיים: הצורך של המשתמשים לקבל החלטות בזמן אמת ולייצר ביום הגיוס תהליך שיבוץ מיטבי בהתאם לצרכי הצבא – הן על בסיס המידע הרב הקיים אודות המתגייסים והן על בסיס הצרכים המשתנים תדיר של הצבא והמידע המצטבר במהלך יום הגיוס עצמו.

המערכת נוסתה ופעלה בהצלחה, כאמור, במהלך הגיוס הגדול של חודש אוגוסט האחרון, ולאחר שנבחנה – הן בכמויות מידע גדולות והן בעומס של ביצועים – הוחלט על הפיכתה למבצעית. המשתמשים עובדים מול מערכת דו"חות, שחלקם מפותחים מראש וחלקם נבנים בזמן אמת על ידי המשתמשים, תוך התמודדות עם כמות מסיבית של נתונים.

פתרון ה-HANA מבוסס על טכנולוגיית "מיחשוב בתוך הזיכרון", In Memory Computing. הוא מסוגל לעבד כמויות עצומות של מידע באופן מיידי ולנתח נתונים במהירות. בזכות הטמעת המערכת, מדווחים בצה"ל, התקצר זמן המענה לשאילתות במידה המאפשרת לקבל בתוך שניות מידע שמבוסס על ניתוח מורכב שדרש עד היום שעות ארוכות. פתרון התשתית שבחר אכ"א עבור HANA מבוסס על משפחת שרתי Proliant של HP. כך, במסגרת היישום הוטמעה תשתית HP Proliant DL580 G7 המשולבת עם התקני אחסון מהירים במיוחד בטכנולוגיית פלאש.

סגן אלוף דודי שוורץ, ראש ענף ERP באגף כוח האדם בצה"ל, אמר כי "המערכת מסייעת לנו לחסוך במשאבי הצבא, לשפר את השירות למתגייס וכמובן – להגיע להתאמה מרבית בין יכולות המתגייסים לצרכי הצבא. בגיוסים האחרונים כל המתגייסים יצאו לבסיסי הטירונות כבר ביום הגיוס ולא נשארו ללון בבקו"ם. שיבוצם ליחידות צה"ל השונות בוצע בצורה היעילה והמהירה ביותר ותוך התאמה מיטבית בין צרכי הצבא לפוטנציאל האישי ולהעדפותיהם האישיות של המתגייסים".

מיקי מגדל, מנכ"ל סאפ ישראל: "SAP HANA מניבה ערך עסקי המתקבל בשל מהירות החישוב המדהימה שלה. זהו פרויקט ראשון בישראל של דו"חות בזמן אמת בעזרת HANA ואנו שמחים שהטכנולוגיה הזו תסייע לצה"ל לייעל את תהליך הגיוס והשיבוץ של חיילים חדשים".

תנופת מיחשוב באכ"א
לפני כשנתיים סיים צה"ל את השלב הראשון בפרויקט משאבי אנוש ענק המתבסס על מודול ה-HR של סאפ ונחשב לגדול בתחומו בעולם. היקפו הכספי של הפרויקט, שיארך עד מחצית העשור ומבוצע בשלבים, נאמד בעשרות רבות של מיליוני שקלים.

הפרויקט, המכונה מרו"ם (ר"ת מערכות מידע רשומות וניהול משאבי אנוש), ישרת בסופו אלפי משתמשים ישירים, קרי גורמי כוח האדם בזרועות, ביחידות ובאגף משאבי אנוש בצבא. לצידם יהיו גם משתמשים אחרים, חיצוניים לצבא.

בשלב הראשון משרתת המערכת 1,100 משתמשים, לאחר שהחליפה שלוש מערכות מורשת ישנות, שהיה חשש שהמשך השימוש בהן יביא לתקלות בשל חוסר יציבות. לצד ההיבט הטכנולוגי, בהיבט הארגוני, נוצרו בצבא צרכים לממש תהליכים חדשים, כגון איחוד בין הבקו"ם ומנהל גיוס, שעל בסיסו קמה יחידת מיטב.

בשל מורכבות הפרויקט, הוא חולק לשלושה שלבים עיקריים. בשלב הראשון, שהסתיים ב-2011, העלו לאוויר את מודול ה-HR, לצד מערכות IT נוספות מבוססות סאפ, וכן מוצרים המשלימים לסאפ. אלה מטפלים בתהליכי המיון של המועמדים לגיוס, ולאחריהם תהליכי הגיוס עצמו ושיבוץ החיילים. בשלב השני, שיסתיים ב-2013, יטופלו נושאים המכונים "עולם הפרט", משמע היבטים חשבונאיים, תנאי שירות, פרישה וטיפול באזרחים עובדי צה"ל. אז יתווספו למערכת עוד יותר מ-1,000 משתמשים. בשלב השלישי, שיחל ב-2013 ויימשך כמה שנים, יוחלפו כלל מערכות הליבה בצה"ל בנושא כוח אדם, לצד מערכות ליבה של רישומת צה"לית ומערכות שכר.

פרויקט מרו"ם תוכנן ב-2007, אושר בסוף 2008 על ידי המטה הכללי בצבא, ונכנס לתכנית העבודה הצה"לית ב-2009. הוא אמור היה להיות השלב הראשון ביישום ERP כלל צה"לי, אלא שפרויקט זה בוטל. למרות זאת, הוחלט בצבא על המשך פרויקט ה-ERP בעולם ה-HR. פרויקט ה-HANA שהותר היום לפרסום משלים את יכולות פרויקט ה-HR ועתיד לסייע לצה"ל לשבץ ולנהל את חייליו ביתר קלות ויעילות.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דודי ממיטב

    בזבוז כספי הציבור, אם היו מאפיינים כמו שצריך את המערכת שהעלו לאוויר עבור השיבוצים לא היה צורך בלהשקיע עוד כל כך הרבה מיליוני שקלים ללא טעם, ואז היה ניתן לפתור זאת ע"י דוחות ALV שכלל לא אופיינו או דוחות BI. חבל על הכסף שנזרק בכזאת קלות...

אירועים קרובים