יונתן ונד, מנכ"ל מיקרון: "ההאטה בתעשיית האלקטרוניקה וההיי-טק משפיעה לרעה על המשק כולו"

"חברות אלקטרוניקה חייבות לייצר כל הזמן, לפתח מוצרים חדשים ולפתוח שווקים חדשים, אחרת הן נכנסות לנסיגה. ההאטה ניכרת בכל המדדים כולל בקשיים של חברות לגייס הון", אמר ונד בראיון לאנשים ומחשבים, שנערך לקראת כנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● לדבריו, "יש הרבה מאוד דרכים שהממשלה יכולה וצריכה להשקיע בהן משאבים כדי לעודד ילדים לכיוונים טכנולוגים - חייבים לבנות בסיס איתן ארוך טווח"

"קטר תעשיית האלקטרוניקה וההיי-טק, שמוביל את המשק הישראלי, הולך ומאט בשנה-שנתיים האחרונות. זה משפיע לרעה לא רק על התעשייה עצמה, אלא על המשק כולו", דברים אלה אמר יונתן ונד, מנכ"ל מיקרון (Micron), בראיון לאנשים ומחשבים, לקראת כנס איגוד תעשיות האלקטרוניקה שיערך ב-17 בינואר. ונד ישתף במושב "תעשיית המיקרואלקטרוניקה, משבר או הזדמנות".

"בתעשיית ההיי-טק", אומר ונד, "היעדר צמיחה ודריכה במקום משמען כניסה למשבר. חברות אלקטרוניקה חייבות לייצר כל הזמן, לפתח מוצרים חדשים ולפתוח שווקים חדשים, אחרת הן נכנסות לנסיגה. ההאטה ניכרת בכל המדדים כולל בקשיים של חברות לגייס הון".

לדבריו, "אני אופטימי ומאמין שקשיים יכולים להפוך להזדמנות ליצור שינוי לטובה. ולמרות זאת, אם לא ינקטו הצעדים המתאימים, התעשייה עלולה להיכנס למשבר. בשנה האחרונה רואים הרבה חברות אלקטרוניקה מוצלחות שנקלעו לקשיים ולהאטה והודיעו על צמצומים ופיטורים, אף שבעבר תחום זה היה חסין יחסית. אמנם בתחומים מסוימים בתוכנה יש צמיחה והתקדמות, אבל הקטר הזה חייב לעבוד היטב עם שתי הזרועות כדי שיוכל למשוך את המשק".

בנוגע לסיבות להאטה אמר ונד, כי "סיבה אחת היא המשבר הגלובלי שעליו אין לנו שליטה. בארה"ב, ביפן ובשווקים גדולים אחרים יש האטה, ובסין יש ירידה בקצב הצמיחה. הסיבה השנייה שעליה כן יכולה להיות לנו שליטה היא היעדר זמינות של כוח אדם מקצועי ובעיקר מהנדסים, הנדסאים, טכנאים, ובוגרי המדעים. מבחינת מספרי העובדים אנחנו דורכים במקום".

לטענתו, "המחסור בכוח אדם נובע מהיעדר מדיניות לאומית. חייבת להיות תוכנית מדינית לה שותפים הממשלה, התעשייה  ומוסדות החינוך, להענקת עדיפות ועידוד ללימודי ההנדסה והמדעים. העידוד יכול להתבטא בהכוונת תלמידי תיכון ללמודים טכנולוגים שימשכו באוניברסיטה, מלגות לסטודנטים במקצועות הטכנולוגיה והקטנה משמעותית של שכר הלימוד שלהם. כיום יש אמנם פעילות מסוג זה אבל לא מספיק, משום שאין הגדרת עדיפות לאומית".

"לסטודנטים מהפריפריה", אומר ונד, "ומאזורים בעלי הכנסות נמוכות יותר יש לבנות תוכנית של מלגה משולבת בשכר לימוד נמוך יותר, ואף לימודים בחינם. אחרי הכול מדובר בסטודנטים שלא יוכלו להתפרנס במשך ארבע שנים ואין להם מקורות הכנסה. בנוסף, יש לפנות לאוכלוסיות שכיום לא ממצות את הפוטנציאל שלהן כמו בני מיעוטים וחרדים".

עם זאת, ונד מציין שישנם ניצנים לקידום לימודי ההנדסה."יש כיום כמה תוכניות יפות כמו התוכנית של יהודה זיסאפל, ממייסדי קבוצת רד, שאנחנו שותפים לה בהיקף מסוים. במסגרתה, אנשים צעירים מהפריפריה, שלא היו מצליחים להגיע ללימודים גבוהים במקצועות ההנדסה והמדעים בשל נקודת פתיחה נמוכה מדי, או היעדר יכולת כלכלית – מקבלים סיועי לסגירת הפער".

הוא מדגיש, כי "במקביל, חייבים להתחיל את העידוד ללמוד מקצועות אלה כבר בגיל הגן ובית הספר היסודי, עם חוגי העשרה בתחומי הטכנולוגיה, ללא תשלום. מיקרון שותפה עם עיריית קריית גת ומוסדות נוספים בהפעלת תוכניות לעידוד הסקרנות וגישה למדע וטכנולוגיה מגן ילדים. כתוצאה מכך, ילדים בקריית גת מקבלים היצע עשיר ומגוון של חוגים".

לדבריו, "יש הרבה מאוד דרכים שהממשלה יכולה וצריכה להשקיע בהן משאבים כדי לעודד ילדים לכיוונים טכנולוגים – חייבים לבנות בסיס איתן ארוך טווח. הרעיון הוא להכשיר ילדים כבר בגילאים צעירים, למנוע מהם לצבור פערים מול ילדים מאוכלוסיות חזקות יותר, ולעודד אותם ללכת לכיווני הטכנולוגיה. כולם חייבים לתת יד בנושא זה: הממשלה, הרשויות המקומיות, האקדמיה, התעשייה. כולם. במדינות אחרות רואים בפירוש איך השקעות בתשתיות מסוג זה מקדמות את התעשייה".

הוא סיים את דבריו באומרו, כי "תחום נוסף שבו הממשלה יכולה לתרום רבות לקידום ענף ההיי-טק הוא השקעה ותמרוץ השקעה בחברות בהיקפים בינוניים שמנסות לגדול. היעדר תקציבים מהווה חסם משמעותי בחברות שעברו את השלבים הראשוניים ומנסות להגיע לשלבים מתקדמים יותר. יש כאן אחריות של הממשלה לייצר מקורות מימון יחד עם המוסדות הפיננסיים על ידי בניית קרנות לעידוד הצמיחה".

יונתן ונד יהיה אחד הדוברים בכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. הכנס יתקיים ב-17 בינואר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל שבתל אביב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים