אראל מרגלית, העבודה: "תוכנית 'היי-טק בר השגה' תוציא את הענף מהבועה במרכז לפריפריה"

התוכנית, אותה יזם מרגלית, מספר 10 ברשימת העבודה לכנסת, תכלול הקמת מרכזי היי-טק בשבע ערים: ירושלים, חיפה, נצרת, צפת, כרמיאל, בית שמש ובאר שבע ● בראיון לאנשים ומחשבים פירט מרגלית, המשמש גם כיושב ראש קרן ההון-סיכון JVP, את התוכנית ואמר, כי "היא תחולל שינוי כלכלי וחברתי ותאפשר להיי-טק להגיע לאוכלוסיות אליהן הוא לא הצליח לחדור עד היום" ● הוא ביקר את מדיניות הממשלה בתחום וטען שהיא "לוקה בהעדר אסטרטגיה וראייה ארוכת טווח"

ח"כ אראל מרגלית. צילום: פלי הנמר

"תוכנית 'היי-טק בר השגה', שיזמתי יחד עם אחרים, תוציא את הענף מהבועה האליטיסטית בה הוא נמצא במרכז הארץ ותביא אותו לפריפריה", כך אמר אראל מרגלית, שנמצא במקום העשירי ברשימת מפלגת העבודה לכנסת הבאה. לדבריו, הדבר ייעשה באמצעות שבעה מרכזי צמיחה שהוגדרו בתוכנית.

מרגלית, שהינו גם מייסד ויושב ראש קרן ההון-סיכון JVP, אמר בראיון לאנשים ומחשבים, כי "כיזם וכאיש היי-טק, חשבתי רבות על נושא הצמיחה, או, ליתר דיוק, היעדרה. הגעתי למסקנה שעלינו לנצל את הכוח האדיר של ההיי-טק הישראלי, כמו גם את העובדה שהוא מדורג במקום השני בעולם אחרי ארצות הברית, על מנת לשוב ולהפוך אותו לקטר צמיחה עבור כלל המשק הישראלי. עלינו להוביל למצב בו יתחולל שינוי כלכלי וחברתי בכל מקום בארץ. תוכנית 'היי-טק בר השגה' תעשה זאת, מאחר שהיא מאפשרת להיי-טק להגיע לאוכלוסיות אליהן הוא לא הצליח לחדור עד היום".

הוא ציין שבמסגרת התוכנית יוקמו המרכזים המתוכננים בירושלים, חיפה, נצרת, צפת, כרמיאל, בית שמש ובאר שבע. "כל אחד מהמרכזים הללו יתמחה בתחום טכנולוגי עיקרי, בו יש לישראל יתרון תחרותי, למשל טרור קיברנטי, ביו-טכנולוגיה, שבבים או אנרגיות מתחדשות. סביב כל מרכז מצוינות שכזה יוקם פרויקט לדיור בר-השגה, שיוביל ליצירת מרכזים עירוניים פעילים ושוקקי חיים, מרכזי הכשרה ותרבות, מקומות עבודה רבים ופיתוח עסקים קטנים ובינוניים".

"תפקידה של המדינה בתוכנית הוא צנוע", הוסיף מרגלית. "עליה לתת הנחה משמעותית בקרקע לדיור ולסייע בשכר לעובדים. זה ייעשה באמצעות עידוד החברות שיקימו את המרכזים הללו ומימון של 40% ממשכורות העובדים שיגיע מתקציב המדען הראשי. כך, המדינה והתוכנית יעודדו עובדים לגור בפריפריה, תוך ידיעה שמובטחים להם מקום עבודה ודיור". הוא אמר בהקשר זה ש-"על המדינה לעזור לנגב ולגליל בדיוק כפי שהיא עוזרת להתנחלויות". "עם מימוש התוכנית יתקבלו כמה יתרונות כלכליים מובהקים: צמצום פערים, יצירת מקומות עבודה, דיור, חינוך ותרבות", ציין.

מרגלית סיכם באמרו, כי "חלוקת פירות ההיי-טק לאורך ולרוחב כלל המדינה תחזק את מעמדה של ישראל כמובילה בינלאומית בתחום והענף ישמור על יתרונו היחסי, שהתפתח במשך שני עשורים. אני רוצה להביא את הניסיון העסקי שלי לרמה הארצית, כדי שכולם יוכלו ליהנות מפירות הצמיחה. אסור שישראל תאבד את היתרון היחסי שלה בענף ההיי-טק, שכן מה שהלך טוב שנים רבות כבר לא הולך. במשך 20 שנים הענף היה נכס לאומי ואסטרטגי, אלא שהצלחתו לא חלחלה למקומות רבים במדינה, מאחר שהממשלה לוקה בהעדר אסטרטגיה וראייה ארוכת טווח. על כן, הענף התבוסס באזור מצומצם ובקרב אוכלוסיה צרה".

יצוין שקרן JVP בראשה עומד מרגלית סייעה בהקמת או הקימה 94 חברות מאז 1993. הגדולה שבהן היא קליק-וויו (QlikView) הישראלית-שבדית, ששווה 2.8 מיליארד דולרים ושמחזור המכירות השנתי שלה עומד על יותר מ-400 מיליון דולרים. בעבר טיפלה הקרן בחברות בתחומי הטלקום והתוכנה, ואילו כיום היא מתמקדת בעולמות ה-Big Data והניו-מדיה. הקרן הייתה מעורבת בשנה האחרונה בעסקת הרכישה של EMC את חברת הסטארט-אפ הישראלית XtremIO, שמפתחת מערכות אחסון מבוססות על פלאש (Flash).תמורת יותר מ-400 מיליון דולרים.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים