הרכישות והאקזיטים של 2012

השנה נפתחה עם רכישת אפל את אנוביט, ונסגרה עם רכישתה של EMC את More IT Resources ● מרץ היה אחד החודשים העמוסים ביותר - עם לא פחות משלוש רכישות של חברות ישראליות, ביניהן רכישת הענק של סיסקו את NDS, תמורת 5 מיליארד דולרים

שנת 2012 נפתחה בידיעה על כך שאפל (Apple) אישרה רשמית את הדיווחים שעל פיהם רכשה את חברת הסטארט-אפ הישראלית אנוביט (Anobit), העוסקת בזיכרונות פלאש (Flash). על פי הדיווחים, נרכשה החברה תמורת סכום שנע בין 400 ל-500 מיליון דולרים. הטכנולוגיה שפיתחה אנוביט משולבת בזיכרונות פלאש שמותקנים במכשירי iPhone, מחשבי iPad ומחשבי ה-MacBook Air של הענקית מקופרטינו.

בהמשך ינואר רכשה ורינט (Verint) את פוקאל-אינפו (Focal Info) הישראלית, המתמחה בתרגום נתונים מהאינטרנט למידע בעל ערך עסקי. היקפה הכספי של העסקה לא נמסר, אולם גורמים בשוק העריכו אותו בעשרות מיליוני שקלים. פוקאל-אינפו עוסקת באספקת פתרונות לניתוח של מידע מרשת האינטרנט – Web Intelligence ו-Open Source Intelligence. החברה מעסיקה עשרות עובדים, שהצטרפו כולם ל-ורינט עם השלמת העסקה. החברה הנרכשת פועלת ממשרדים בישראל ובסופיה שבבולגריה. היא הוקמה על ידי עמית בוהנסקי לפני כשלוש שנים ומתמחה במתן מודיעין עסקי.

בהמשך החודש רכשה יבמ (IBM) את וורקלייט (Worklight) הישראלית, המפתחת כלים לבניית יישומים למכשירים ניידים. פרטיה הכספיים של העסקה לא פורסמו, אולם היקפה הוערך בכ-70 מיליון דולרים. וורקלייט פועלת בתחום ה-MEAP (ר"ת Mobile Enterprise Application Platform), הנמצא בצמיחה משמעותית בשנים האחרונות, ומספקת פלטפורמת תוכנה לארגונים גדולים לפיתוח והרצת יישומים ניידים. הטכנולוגיה של וורקלייט מאפשרת לבנות, לנהל ולאבטח יישומים ניידים במגוון סביבות הפעלה בתהליך חד-פעמי, ללא צורך בכתיבה מחדש לכל פלטפורמה בנפרד.

בפברואר נמכרה טרפיקס הישראלית תמורת כ-135 מיליון דולרים ל-F5 האמריקנית. החברה הנרכשת מספקת למפעילות סלולריות שירותי תוכנה, ניהול תקשורת ועומסים לרשתות הדור הרביעי. מוצריה של טרפיקס מבוססים על קוד פתוח, המאפשר למפתחים חיצוניים לפתח להם יישומים משלימים, וכ-25 חברות בעולם כבר אימצו את פתרונותיה. החברה, שבסיסה בהוד השרון, מעסיקה כ-100 עובדים ועתידה לגייס עשרות עובדים נוספים בישראל.

מרץ היה חודש עמוס במיוחד מבחינת רכישות. יריית הפתיחה היתה החלטתה של ענקית התקשורת אווייה (Avaya) לרכוש את רדוויז'ן (Radvision) הישראלית, תמורת 230 עד 250 מיליון דולרים. רדוויז'ן, שנמצאת בשליטת האחים זוהר ויהודה זיסאפל, עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מוצרים להעברת שיחות ועידה בווידיאו, ברשתות תקשורת IP ודור שלישי. הרכישה נועדה לסייע לאווייה להרחיב את אחיזתה בשוק התקשורת ולהיכנס לעולם שיחות הוועידה בווידיאו, שנשלט כיום על ידי סיסקו (Cisco), פוליקום (Polycom) ולוג'יטק (Logitech).

למחרת היום הודיעה סיסקו על רכישת NDS הישראלית לשעבר תמורת לא פחות מ-5 מיליארד דולרים. היקף הרכישה הגבוה כולל, בין היתר, גם את החוב הקיים של NDS ותמריצים לעובדים, על מנת לרכוש את הפעילות הכוללת של החברה. מרכז המו"פ של NDS פועל מהר החוצבים שבירושלים ומעסיק כ-1,300 עובדים. שאר 5,300 עובדי החברה פועלים מחו"ל. NDS מספקת פתרונות תוכנה לשידור וידיאו ולאבטחת תוכן, המאפשרים לספקי שירות וחברות מדיה להעביר חוויות וידיאו ובידור ללקוחותיהם באופן מאובטח ורווחי. במרכז שבירושלים מפותחים רכיבי אבטחת המידע שלה. NDS הוקמה בשנת 1988 על ידי מדענים ממכון ויצמן שברחובות. ב-1992 נרכשה החברה על ידי תאגיד התקשורת ניוז קורפ (News Corp) של האוסטרלי רופרט מרדוק, שהנפיק אותה ב-1999 בנאסד"ק.

כמה ימים לאחר מכן השלימה מטריקס את רכישת נטווייז (Netwise) תמורת 17 מיליון שקלים. העסקה בוצעה כחודש לאחר שפורסם כי מתנהלים מגעים בין החברות. נטווייז הוקמה ב-2006 בעקבות מיזוג של Addwise – שנוסדה על ידי דודו רשתי ובועז חן ושהתמחתה באפיון ממשק משתמש, עם Nia – שהייתה בבעלות נטוויז'ן והתמחתה בפיתוח מערכות. החברה מהווה שותף זהב של מיקרוסופט (Microsoft), מעסיקה כ-250 עובדים ומנוהלת על ידי חן ויוסי אסא – המשמשים כמנכ"לים משותפים. נטווייז החלה כחברת אינטרנט והייתה שותפה בעבר לפרויקט ממשל זמין. כיום היא עוסקת בהקמת מערכות לאינטראקציה עסקית עבור ארגונים, לרבות בעולם הנייד. על תחומי הפעילות שלה נמנים ווב, הקמת פורטלים, חוויית משתמש, העולם הנייד ו-XRM – ניהול שירות לקוחות וניהול פניות של משתמשים פנימיים. בין לקוחותיה נמנות חברת הביטוח הפניקס ושטראוס.

במאי רכשה EMC את חברת הסטארט-אפ הישראלית XtremIO תמורת סכום שהוערך ב-450 מיליון דולרים. XtremIO מפתחת מערכות אחסון המבוססות על טכנולוגיית זיכרון פלאש ומאפשרת לנצל את טכנולוגיית ה-SSD להגברת קצב המהירות לגישה לנתונים. החברה מפתחת מערכות אחסון מידע שמבוססות על כוננים קשיחים שבנויים משבבי זיכרון פלאש. היא הוקמה ב-2009 על ידי אריה מרגי – ממייסדי אם-סיסטמס (M-Systems), ירון שגב – לשעבר סמנכ"ל הפיתוח של וולטייר, אהוד רוקח – לשעבר בכיר באורכית ומנכ"ל קוריג'נט שמכהן כמנכ"ל החברה הנרכשת, ופרופ' שוקי ברוק.

כשבועיים לאחר מכן רכשה VMware את וואנובה (Wanova) הישראלית. היקף העסקה לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי מדובר בכ-95 מיליון דולרים. וואנובה מפתחת פתרונות וירטואליזציה, תמיכה וניהול לסביבת תחנות העבודה והמחשבים הניידים בארגונים וכן תוכנה לניהול מרוכז של המחשבים האישיים בארגון בתצורת מיחשוב ענן. התוכנה נועדה לפשט את ניהול המחשב האישי ואת שירותי התמיכה למשתמשי הקצה – בעיקר עבור מערכי מחשבים מבוזרים ומחשבים ניידים. החברה הנרכשת הוקמה ב-2007 על ידי איסי בן שאול ואילן קסלר, ומעסיקה כ-40 עובדים במרכז המו"פ בנתניה ובסן חוזה שבקליפורניה.

בחודש יוני רכשה קווטיום (Quotium technologies) האירופית את סיקר סקיוריטי (Seeker Security) הישראלית, המפתחת מוצרים לבדיקות אבטחת יישומים. היקף העסקה לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי מדובר בכ-10 מיליון דולרים. בעקבות העסקה הפכה סיקר סקיוריטי – הפועלת מהרצליה ומעסיקה 20 עובדים, למרכז המו"פ של קווטיום. עופר מאור, מנכ"ל סיקר סקיוריטי, מכהן כ-CTO וחבר דירקטוריון של קווטיום וממשיך לנהל את מרכז הפיתוח בישראל.

מוצר ה-Seeker של החברה הנרכשת מיועד לאתר פרצות אבטחה ביישומים כבר בשלבי הפיתוח, לאמת אותן ולתעד את תהליך ההתקפה בווידיאו. כל זאת באופן אוטומטי לחלוטין, כך שלא נדרשת מומחיות בהפעלת המוצר. הפתרון מאפשר לאנשי פיתוח ללא כל הכשרה באבטחת מידע לבנות יישומים מאובטחים החל מהשלב הראשון, ובכך להוריד את עלויות אבטחת המידע בארגון באופן משמעותי.

ביולי רכשה אקספריס (Experis) ישראל, לשעבר MIT – זרוע ההיי-טק של מנפאואר (Manpower) העולמית, את אניקס (Enix). החברה הנרכשת פועלת בעולם פתרונות המידע הניהולי (BI), ייעול תהליכים וניהול חכם של הידע בארגון. היקף הרכישה לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עמד על 8 מיליון שקלים. אניקס טכנולוגיות, שהוקמה לפני ארבע שנים, מנוהלת על ידי ניר צרפתי ואייל אביטל ומעסיקה 30 עובדים. בין השאר, מבצעת אניקס פרויקטים מבוססים כלי BI של מיקרוסופט, אורקל (Oracle) וקליק-וויו (QlikView). בין לקוחותיה של החברה נמנים מכבי שירותי בריאות, סונול, יס (yes), הקריה האקדמית אונו, מנורה מבטחים ועוד.

באוגוסט רכשה קוואלקום (Qualcomm) את דיזיין ארט (DesignArt Networks) הישראלית. היקף העסקה לא נמסר לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותו ב-130 עד 140 מיליון דולרים. דיזיין ארט עוסקת בתכנון מודמים ומערכות של תאי תקשורת קטנים עבור תחנות בסיס סלולריות ותשתיות תמסורת אלחוטית מהירה. החברה מספקת מוצרי מערכת-על-שבב (SoC) ומוצרי תוכנה המאפשרים פיתוח תחנות בסיס, שמיועדות להתקנה בתוך בתים ומבנים ובחוצות של תאי תקשורת קטנים וראשי רדיו מרוחקים. אלה מאפשרים למפעילים סלולריים להרחיב את קיבולת תקשורת הנתונים של הרשתות שלהם. הטכנולוגיה של דיזיין ארט משלבת גם תמסורת אלחוטית בקו הראייה ושלא בקו הראייה, על מנת לצמצם את העלויות של פריסה חיצונית של תאי תקשורת קטנים. החברה הוקמה על ידי ברק עוז – המנכ"ל, אסף טובול ואבישי מור, והיא גייסה במהלך פעילותה 30 מיליון דולרים. מטה החברה ממוקם ברעננה.

בנובמבר רכשה קומטאץ' את eleven הגרמנית תמורת 11.3 מיליון דולרים. הנרכשת מוכרת ברחבי גרמניה כספקית של פתרונות אבטחה כשירות בענן (SecaaS), עבור הדואר האלקטרוני הארגוני. היא אוחזת ביותר מ-36% מהשוק הגרמני לאבטחת דואר אלקטרוני מבוססת ענן. הייתה זו הרכישה השניה של קומטאץ' השנה, לאחר שבאוגוסט קנתה את עסקי האנטי-וירוס של החברה האיסלנדית פריסק (Frisk Software International) תמורת 4.2 מיליון דולרים.

עוד באותו חודש רכשה קרן הפרייבט אקוויטי גולדן גייט קפיטל (Golden Gate Capital) את הקבוצה הישראלית אקס ליבריס, שפועלת בעולם מיחשוב הספריות, מידי בעליה הנוכחיים – לידס אקוויטי פרטנרס (Leeds Equity Partners). פרטיה הכספיים של העסקה לא נמסרו לפרסום, אולם גורמים בשוק העריכו אותה ביותר ממיליארד שקלים – סכום הנע בין 250 ל-300 מיליון דולרים. תחת הבעלים החדשים, תוסיף אקס ליבריס להיות חברה עצמאית ותמשיך להתנהל על ידי צוות המנהלים הנוכחי.

אקס ליבריס מספקת פתרונות מיכון לספריות אקדמיות, בהם מוצרים לניהול, קטלוג והנגשה של מידע אלקטרוני, דיגיטלי ומודפס, לטובת משתמשי הקצה והספרנים. מחזורה הכספי עומד על יותר מ-100 מיליון דולרים בשנה והיא מעסיקה 300 עובדים בירושלים ו-250 עובדים במקומות אחרים בעולם. החברה משרתת יותר מ-5,000 לקוחות בלמעלה מ-80 מדינות. התוכנות של אקס ליבריס מותקנות במאות אוניברסיטאות בעולם, בהן MIT, הרווארד ואוקספורד, ספריות מחקר וספריות לאומיות.

בסוף נובמבר רכשה NCR האמריקנית את מתחרתה הישראלית, ריטליקס (Retalix), תמורת כ-750 מיליון דולרים במזומן. שווייה של החברה הרוכשת עומד על כ-3.8 מיליארד דולרים, היא נוסדה ב-1884 ומיוצגת בארץ על ידי י.א. מיטווך ובניו. החברה פועלת בעולם הקמעונות ומספקת לרשתות ולחנויות מוצרים ותוכנות. פעילות נוספת שלה היא בעולם הפיננסי. מטה החברה נמצא בדולות', ג'ורג'יה שבארצות הברית.

ריטליקס מספקת פתרונות תוכנה לעולם הקמעונות, לחנויות נוחות, לתחנות דלק, למפיצים של מוצרי מזון וצריכה ולמכולות פרטיות. פתרונות התוכנה שלה ממכנים ומסנכרנים את פעולות הקמעונאי ואת שרשרת האספקה. 400 אלף מוצרי ריטליקס מוטמעים ביותר מ-70 אלף חנויות ביותר מ-50 מדינות ברחבי העולם, שמשנעים מיליארדי דולרים. מטה החברה בארץ שוכן ברעננה והמטה שלה בארצות הברית נמצא בפלאנו, טקסס. מייסד החברה הוא בארי שקד.

באותו שבוע, בתחילת דצמבר, רכשה גרינפלאם (Greenplum) – חטיבת ה-Big Data של EMC, את More IT Resources הישראלית ואת מוצר הדגל שלה, MoreVRP. היקף הרכישה לא פורסם, אולם לאנשים ומחשבים נודע כי הוא עמד על עשרות מיליוני דולרים. More הוקמה בישראל לפני שש שנים על ידי אלירן מלכי – המשמש כמנכ"ל, ועל ידי אילון רוסמן, עירד דויטש ותום קידר. שחר אפעל, נשיא נס ישראל לשעבר, הצטרף להנהלת החברה בשנה שעברה והיה זה שהוביל את מהלך הרכישה מול ענקית תשתיות ניהול המידע. More היא חברה בת בקבוצת וראיסיטי. עובדיה צפויים להיקלט ב-EMC וימשיכו לעבוד על פיתוח המוצר. מלכי ימשיך להיות הבעלים של וראסיטי.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים