STKI: שוק ה-IT צמח בכ-3% ב-2012; הצפי ל-2013 – ירידה של 3% עד 5%

"הערכנו שהמחצית הראשונה של 2012 תהיה קשה וכי המחצית השניה תהיה טובה יותר, אך התבדינו: כל שנת 2012 הייתה קשה", אמר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל חברת המחקר, בראיון לאנשים ומחשבים ● "חשבנו שהקיפאון יימשך שנה ואילו כיום אנו יודעים כי הוא יימשך שנתיים", הוסיף ● AllJobs: חלה השנה ירידה של 24% בכמות משרות הדרושים בענף ההיי-טק ● לדברי עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר ב-AllJobs, המגמה לא תשתנה ברבעון הראשון של 2013

שוק המיחשוב הארגוני בישראל צמח השנה בכ-3% והגיע להיקף של כ-6.09 מיליארד דולרים, כך אמר ד"ר ג'ימי שוורצקוף, מנכ"ל STKI, בראיון לאנשים ומחשבים. אלא שעל פי מנכ"ל חברת המחקר, 2013 הולכת להיות שנה עגומה לענף, עם ירידה של 3% עד 5% בהיקף הפעילות ובמחזור הכספי.

"הערכנו במרץ 2012, כי השוק יצמח ב-3.7% – ולא טעינו בהרבה", אמר. "זאת, כי בתחילת השנה ידענו שלא צפויות לנו הפתעות. אלא שהמיתון הכלל עולמי היה עמוק מהצפוי. הערכנו שהמחצית הראשונה של 2012 תהיה קשה וכי המחצית השניה תהיה טובה יותר, אך התבדינו: כל שנת 2012 הייתה קשה".

לדברי ד"ר שוורצקוף, "חשבנו שהקיפאון יימשך שנה ואילו כיום אנו יודעים כי הוא יימשך שנתיים. על בסיס צפי זה, אני מעריך, כי היקף הפעילות השנה יירד בשיעור של 3% עד 5%. זהו פער מאוד משמעותי בהשוואה לפער שהיה בין 2011 ל-2012. כך, היקף ההשקעות במיחשוב בישראל עמד בשנת 2011 על 5.917 מיליארד דולרים – עליה של 11.9% לעומת 2010".

המחצית השניה של 2012, אמר ד"ר שוורצקוף, "לא הייתה קלה. אני לא רואה חברות הזנק צצות כפטריות אחרי הגשם ומגייסות כספים רבים – ובמהירות. ב-IT המקומי היו הרבה פיטורים, וכך גם בחברות הטלקום, בבנקים ועוד. אלא שחלק מהפיטורים הללו היו לטובת החלפת כוח אדם צעיר וזול בכוח אדם ותיק ומיומן, שעלות שכרו גבוהה יותר".

את המגמה השלילית עליה הצביע ד"ר שוורצקוף מגבים הנתונים של אתר הדרושים AllJobs, לפיהם חלה השנה ירידה של 24% בכמות משרות הדרושים בענף ההיי-טק: 80,720 לעומת השנה שעברה בה עמד המספר על 106,412.

שלושת התחומים בהם חלה הירידה החריפה ביותר בין 2011 ל-2012, על פי AllJobs, הם ניתוח מערכות – עם ירידה של 40% בביקוש למשרות, תוכנה (26%-) וחומרה (24%-). התחום היחידי שעלה, מציינים באתר הדרושים, הוא של אבטחת מידע – עם גידול של 8% בדרישות למשרות בתחום.

עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר ב-AllJobs, אמרה לאנשים ומחשבים כי "בין 2010 ל-2011 חלה ירידה של כ-5% בכמות המשרות בתחום ההיי-טק, ועל כן נראה שהמגמה לא רק ממשיכה – אלא אף מחריפה".

לדברי בוימפלד, "הירידה בתחום ניתוח המערכות מלמדת, כי ההשקעה בתחום הפיתוח נמצאת בהאטה. היקף הפיתוחים החדשים ירד ועמו גם כמות המשרות בתחום. אל מול הנתונים האלו, בולטת במיוחד עלייתו של תחום אבטחת המידע. עלייה זו היא הגיונית, ולמרבה הצער אף מתבקשת: בשנה האחרונה חלה עלייה תלולה במספר התקפות הסייבר על ישראל. השנה החלה עם פרשת ההאקר הסעודי. היא הגיעה לשיאה בתקופת מבצע 'עמוד ענן', במהלכו בוצעו כמאה מיליון תקיפות סייבר. כאמצעי התמודדות, ואף כאמצעי מנע, עלתה גם הדרישה למומחים ויועצים בתחום, הן במגזר הפרטי והן הציבורי".

לדבריה, "הירידה בהיקף המשרות המוצעות בכלל המשק, דומה לירידה בהיקף המשרות בהיי-טק. כל מה שקורה בעולם, משפיע גם פה. ארגונים מהדקים את החגורה, יש האטה או עצירה של גיוסים והמון פיטורים. ראו מקרי ECI, פריסקייל (Freescale), טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments), אורבוטק, והבוקר התבשרנו על פיטורים באמדוקס (Amdocs). נוצר פה 'שוק של מעסיקים', מה שמחייב את מחפשי העבודה לעשות יותר, להתמקצע יותר, לשלוח יותר ויותר מהר קורות חיים".

"אנחנו מעריכים שברבעון הראשון של 2013 המגמה לא תשתנה. לגבי המשך השנה – קשה עוד לדעת", סיכמה בוימפלד.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים