ראובן אגסי: "יש להקים חממות טכנולוגיות כדי לקלוט חרדים במעגל העבודה"

"המדינה צריכה לממן חממות טכנולוגיות שיכשירו אלפי חרדים למקצועות ההיי-טק, כחלופה למיליארדי השקלים המשולמים ל-65 אלף בני ישיבות שאינם עובדים", כך אמר אגסי, שממוקם שלישי ברשימת עם שלם של הרב חיים אמסלם לכנסת ● הוא ציין שהמטרה שלו בכנסת היא להחזיר למעגל העבודה "חרדים, ערבים וכל יתר אלה שלא עובדים בישראל", ולהפסיק את התקצוב שנותנת המדינה לתלמידי הישיבות והכוללים שאינם עובדים

"יש להקים חממות טכנולוגיות לחרדים, שיכשירו אלפים מהם למקצועות ההיי-טק ומקצועות נדרשים נוספים. החממות הללו צריכות להיות ממומנות על ידי המדינה ותרומות, כחלופה למיליארדי השקלים המשולמים ל-65 אלף בני ישיבות שאינם עובדים", כך אמר בראיון לאנשים ומחשבים ראובן אגסי, הממוקם שלישי ברשימת עם שלם של הרב חיים אמסלם, שמתמודדת בבחירות לכנסת.

אגסי, בן 72, הוא יזם ואיש היי-טק, שבין פעולותיו הקים יחד עם בנו, שי אגסי, את טופטיר. לימים נמכרה חברה זו לסאפ (SAP) תמורת 440 מיליון דולרים. חברה נוספת שהקים היא קוויקסופט. כמו כן, אגסי ייצג במשך שנים את אדובי (Adobe) בישראל, השקיע בכמה חברות סטארט-אפ ונותן לא מעט מזמנו למען הקהילה, בטיפוח וסיוע ליזמים צעירים – ללא כל תמורה.

לדברי אגסי, הוא הצטרף לפוליטיקה "כדי לקדם מאבק ציבורי אותו אני מוביל מאז מלחמת לבנון השנייה, לשיוויון בנטל והחזרת חרדים, ערבים וכל יתר אלה שלא עובדים בישראל למעגל העבודה. המשימה המרכזית שלנו, כחברה בריאה שרוצה להמשיך להתקיים, היא להפסיק את המימון הבלתי נסבל של המדינה לאלפי בני ישיבות, שמגיל 14 הולכים לכולל ומאז חיים על חשבוננו, לא מתגייסים ולא עובדים".

הוא ציין ש-"לפי נתונים שנאספו על יד עם שלם, יש כיום 65 אלף אברכים שאינם עובדים ומבלים את רוב זמנם בישיבות. השכר הממוצע לבן ישיבה שיש לו משפחה וארבעה ילדים הוא 7,250 שקלים. בחישוב פשוט, מדובר בסכום עתק שנתי של יותר משני מיליארד שקלים שיוצא מכספי המדינה".

"הבעיה היא שהמספרים הללו הולכים וגדלים", הוסיף. "אם כיום הם מהווים 40% מכוח העבודה וחיים על חשבוננו, על פי תחשיבים של כלכלנים בתוך פחות מעשור הם יהוו 60%".

מה הפתרון שלך למצב?
"קודם כל, אני רוצה להבהיר שהאג'נדה של הרב אמסלם ושלי אינה נגד חרדים. הבעיה היא כלכלית-חברתית. הפתרון שלי מבוסס קודם כל על הסכמה והכרה מצד ההנהגה של החרדים שיש לעשות משהו כד לשנות את המצב. אני לא מאמין בחקיקה בהקשר הזה ואומר לך, בידיעה מפורשת, שמרבית המנהיגים של העולם החרדי מודעים לעניין. הגיע הזמן ליישם את זה בצורה מסודרת, לא בבת אחת. היעד הראשון הוא לגרום להם להפנים שאין יותר כספים כדי לחיות על חשבון המדינה. למעט בודדים, כל אבא לילד בגיל 14 אותו הוא ישלח לכולל יצטרך לממן את הילד כל עוד הוא לא עובד. כלומר, צריך להגיע למצב שלא ישולמו להם יותר כספים".

ניתן להבטיח להם תעסוקה ופרנסה בכבוד?
"זה החלק השני של התוכנית. אותם בני ישיבות שיתנתקו מהישיבות והתקציבים, כי לא תהיה להם ברירה, ילכו ללמוד במסגרות לימודיות מיוחדות שהמדינה תקים, בהיקפים רחבים ביותר. שם הם ילמדו קודם כל את לימודי הליבה ואחר כך הם יוכשרו ברמה של תואר ראשון ללימודי מדעים, מחשבים ומקצועות נדרשים נוספים".

מאיפה יבוא המימון? האוצר עלול להגיד שאין לכך כסף
"המימון יבוא מכספי מדינה, באמצעות קרן שתוקם, ומתרומות של יהודים מחו"ל. במקום שיתרמו לכוללים, הם יתרמו לאותם בחורי ישיבות, כדי שיעבדו ויהיו יצרניים, ובאותה הזדמנות יוכלו ללמוד".

לדבריו, ההיי-טק רק ייצא נשכר מכך, שכן "המציאות הבלתי נסבלת הזו שאנחנו חיים בה" הובילה להפסקת הצמיחה של הענף. כך או כך, אמר, "הכול צריך להתחיל מהממשלה, מהכנסת, בהצעות חוק שאגיש, אם אבחר".

פרויקט נוסף עליו דיבר אגסי בראיון, ושהוא שותף בו, מתקיים מזה כמה שנים בטכניון. מדובר בפרויקט שמסייע ליזמים צעירים לפתח רעיונות לסטארט-אפים ולממש אותם. "אני עושה זאת באופן אישי, בהתנדבות, לא רק בטכניון, אלא גם ללא מעט אנשים שפונים אליי", ציין. "חלק מהם אף עשו אקזיטים לא רעים".

אגסי רוצה להרחיב את המיזם הזה לכל המדינה. "אני מציע שהממשלה תקים מנגנון משותף של מומחים ומקבלי החלטות שיבדקו, ללא כל תשלום, הצעות לרעיונות ויסייעו לאנשים בתחילת דרכם לממש את החלומות שלהם", אמר. "אני מאוד מאמין בפוטנציאל האנושי שלנו".

"כמו כן, אני עובד על תוכנית שתאפשר למשרד החינוך ללמד מדעים בשיטת 'אקדמיית קאהן', שהיא ארגון אמריקני ללא מטרות רווח ששם לא לו למטרה לאפשר לכל אדם ללמוד בתחומים שונים, באמצעות שיטת לימודים אינטראקטיבית", הוסיף אגסי.

לסיום, איך אתה מעריך את הסיכויים של עם שלם? על פי מרבית הסקרים אתם לא עוברים את אחוז החסימה
"אני מסתובב כבר כמה שבועות בכל רחבי הארץ, בבתי ספר ובכל מקום שמוכנים לשמוע אותנו. התחושה שלי היא שאנשים רבים עוד יופתעו, למרות כל הסקרים".

תגובות

(5)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    מר אגסי, נראה לי שאתה מעט נאיבי , נראה לך שהפרזיטים הללו יהיה מוכנים להתנתק מפרה שנותנת להם בלי חשבון? מי לא מוכן לקבל ולא לעשות כלום? הרי האוכלוסייה הזו היא טפילית, רוצה רק זכויות ללא חובות ונראה לך שהעומדים בראש יהיו מוכנים לוותר על תקציבי ענק שהם חיים מהם. ולכל הדתיים שהגיבו לפני , כנראה חשבון אתם לא יודעים כי הרי לימודי ליבה אתם לא לומדים. הראו לי כיצד זוג צעיר בעולם החרדי יכול לקנות דירה בגרושים ולעומת זאת זוג חילוני בקושי יכול לממן שכר דירה. פרט לכך שאתם אמנם מעריצים רב גדול מהעבר, רבי עקיבא, אבל מצווה אחת שלו אתם לא מקיימים "אם אין קמח אין תורה" וכשתפנימו זאת אז אולי תתקבלו כשווים בחברה.

  2. עופר

    החרדים מממנים לעצמם את הלימודים, מה משלמים החילונים על לימודים לילד בן 14?- כלום! מה משלם כל הורה חרדי לילד בן 14 לתלמוד תורה?, בסביבות ה700 ש"ח לחודש, הם לא מקבלים שום תקציבים מהמדינה!, על איזה תקציבים אתם מדברים?, הם משלמים הרבה יותר יקר ממנו- החילונים, תעזבו אותם,

  3. דתי לאומי שמשרת

    אם כל הכבוד, אתה פשוט מדבר שטויות, מה מקבלים בחורי ישיבות?, הרבה הרבה פחות ממה שמקבל כל בחור ממוצע ללימודיו לתואר וכדו'... כולנו יודעים שיש אלוקים ושהוא חפץ בזה!!!!!!!, כולנו יודעים בתוך הלב את האמת שהם מחזיקים לנו בכלל את המדינה! וחוץ מזה: על איזה ממוצע אתה מדבר: 7520 ש"ח???, לידיעתך: אברך עם ילדים מקבל 900 ש"ח בלבד! הנשים שלהם עובדות ומזה הם חיים אתה בעצמך יודע שנכל בלוף, אז בא , אל תשקר את עצמך.....

  4. גיא

    מפלגת אור - להפרדת מוסדות הדת מהמדינה. שואפת למדינה נאורה ודמוקרטית, אשר תתנהל על פי עקרונות השוויון, ההומניזם, כבוד האדם וחירותו, פלורליזם וסובלנות; ביטול התמיכה הציבורית במערכות החינוך המגזריות הקיימות (כ-70% מתלמידי ישראל לא מתחנכים במערכת החינוך הממלכתי כללי), ויצירת מערכת חינוך שוויונית לכלל אזרחי המדינה, אשר תקנה ערכים הומניים ודמוקרטיים, ותחנך לתבונה, יצירתיות, פתיחות, אהבת האדם, השכלה ומדע; עמוד הפייסבוק: http://www.facebook.com/Or.party מצע המפלגה: http://www.orr.org.il/index.php?option=com_content&view=article&id=1

  5. tsachir

    תכנית נהדרת רק שהיא צריכה להיות מלווה בהפסקת התמיכה לישיבות.רק בהעדר תמיכה הם יואילו להתחיל ולחפש השכלה שתהייה בסיס לעבודה ולא להמשך בטלה ....

אירועים קרובים