במה הכי כדאי להשקיע ב-2013?

בימים בהם ברור לכל שהתקציב לא צפוי לגדול, מתבקשים המנמ"רים לתעדף את סדר ההשקעות ולמצוא מהיכן יגיע ה-ROI הגבוה ביותר ● החל מתמהיל ההשקעות ועד למיצובן: קבלו את העצות שיעזרו לכם להחליט בצורה הטובה ביותר

תחילת שנה אזרחית, עבור הרבה ארגונים, היא הזמן שבו עורכות ההנהלות דיונים סביב השאלה היכן להשקיע בשנה הבאה ברמה הטכנולוגית-תפעולית של הארגון. כיאה לימים אלו, הנחת היסוד היא שהתקציב לא יגדל, וזאת במקרה הטוב. כאשר אין כסף למשאבים נוספים, מתבקש המנמ"ר להגדיל את היצירתיות ולהשיג כמה שיותר במינימום משאבים. לאחר שמסכימים על נקודת המוצא הזו, צריכים לתעדף איפה ההשקעה הכי כדאית שתביא את ה-ROI הכי גבוה, או בשפה של המנהלים: אילו השקעות יביאו את השינוי המנצח, שיוביל את הארגון קדימה?

מחקר עדכני של המגזין הרווארד ביזניס ריוויו (Harvard Business Review) מראה, כי על סמך ניסיון בארגונים שונים, תמהיל ההשקעות מחולק כך: 70% הולכות לנושאי הליבה של הארגון, 20% לנושאים הקרובים לליבה ואילו היתר לחדשנות. אבל הנתון המעניין יותר מראה, כי החזר ההשקעה והשינוי נוצרים דווקא מאותם 10% משאבים שמושקעים בחדשנות, ואילו היתר תורמים לארגון אבל לא מביאים את הדבר הבא. כאשר מדובר בהשקעות של IT, נדרשים המנמ"רים לשאול את עצמם איך מנהלים תמהיל נכון בטכנולוגיות שלא ברור עד כמה הן יציבות ויש להן הפרעות חיצוניות שעלולות לשבש אותן. כך, למשל, תחומי ענן, מוביליטי ורשתות חברתיות. בעיני ההנהלות אלו הן טכנולוגיות טרנדיות שמומלץ עכשיו להשקיע בהן.

אולם, אין אופק ברור לגבי הטכנולוגיות האלו בטווח של חמש עד עשר שנים מעכשיו. הן לא מביאות את אותה חדשנות כפי שמצפים מהשקעה של 10% ממשאבי הארגון. זאת ועוד, ישנה גם הדילמה הרלוונטית למיצוב סוג ההשקעה – האם היא שייכת לליבת הארגון או לדברים החדשניים, שיש בהם רמת סיכון גבוהה. למשל, אם אתה לוקח את הענן ומיישם אותו על שירות חדש בשוק, יש פה אלמנט חדשנות עם רמת סיכון מתאימה. אבל אם אתה מריץ אותו על היישומים הקריטיים שלך ובסביבת סיכונים ידועה, ההשקעה שלך מסווגת במסגרת הליבה העסקית – וההתייחסות אליה היא בהתאם.

אז איך בכל זאת מקבלים החלטות נכונות? הנה כמה עצות שמומחי המגזין מייעצים לקוראיהם. תחילה, חפש סביבות שבהן הטכנולוגיה יכולה להאיץ את היישומים הקריטיים שלך. יישומים קריטיים רבים דורשים תהליך של מודרניזציה, ופתרונות כמו ענן ומובייל יכולים לסייע לך בתהליך זה. כדאי לבדוק. בנוסף, הענן, המובייל והרשתות החברתיות פועלות מקצה אחד לשני ומשרתות לקוח קצה, אבל הן יכולות לפתוח יכולות חדשות, כמו למשל טכנולוגיית ה-NFC, שפופולרית כיום בטלפונים חכמים.

עצה נוספת היא לתפוס את הענן לא כאיום, אלא כפלטפורמה שיכולה לסייע לך במשימה הקשה של התייעלות תקציבית. העברת חלק מהאפליקציות לענן יכולה להקל במעט על חיי המנמ"ר. יש היום שורה ארוכה של דוגמאות מארגונים גדולים שהעבירו חלק מהשירותים שלהם לענן, והם חוסכים לא מעט כסף ואף משפרים את השירות לציבור. הדוגמה הפופולרית ביותר היא חברות התעופה, שהעלו לענן את מרבית תהליכי הכרטוס שלהם.

העצה האחרונה: לאתר את התמהיל הנכון בין השקעות שה-ROI שלהם הוא לטווח קצר, לבין כאלו שיהיו לטווח ארוך. כך, תוכל לנהל סל פרויקטים הגיוני, שחלקו יהיה מיושם כבר השנה וחלקו יתקדם לאט לעבר השנה הבאה, תוך הוכחה צמודה של עלות-תועלת. הקפידו להצמיד לכל פרויקט שנולד מהשקעה את התועלת העסקית שלו לארגון, וכיצד הוא מקדם את מטרותיו. אם תרצו זו ההמלצה החשובה ביותר, שתואמת את השיח החדש שבו מצויים כיום המנמ"רים. לא רק ניווט ותעדוף פנימי של השקעות בחדשנות בהתאם לדרישות המחלקות, אלא מציאת הנוסחה הנכונה שמסבירה לקודקודים מהו הערך העסקי של ההשקעה ובתוך כמה זמן היא תורגש.

ניקולס אוונס, מנהל תוכניות החדשנות של יוניסיס העולמית (Unisys), שהתייחס לנושא הזה במאמר שפרסם לאחרונה ב-Computerworld, מציין שאותן טכנולוגיות חדשניות שמסווגות כיום בטווח של ה-20%, יגדילו את משקלן הסגולי בתמהיל התקציב עד 80%. כך, הן תפסקנה לחבוש את כובע הטכנולוגיות עם סיכון גבוה – ותהפוכנה לחלק בלתי נפרד מאותן השקעות בטוחות בארגון. הכוונה היא, כמובן, לטרנדים כגון ענן, מובייל ורשתות חברתיות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים