כרמלה אבנר, ראשת מטה התיקשוב הממשלתי: "השנה נעמיק את השיתוף בין ה-IT הממשלתי למוניציפאלי"

"ב-2013 נבנה את פורטל החירום הלאומי, נבנה פלטפורמה להקמת יישומי אינטרנט, פורטל מידע משותף ותשתיות אירוח משותפות", אמרה אבנר ● במסגרת הפעולות הנוספות אותן יבצע המטה השנה, לדבריה, "נשפר את השירות לאזרח, נקצר לוחות זמנים, ננגיש את המידע, נרחיב את שיתופו, נבצע טיוב נתונים וכן נאחד וננחיל סטנדרטים"

"השנה נעמיק את שיתוף הפעולה בין ה-IT הממשלתי לזה המוניציפאלי. זאת הייתה אחת המטרות בהקמת מטה התיקשוב הממשלתי", כך אמרה כרמלה אבנר, ראשת המטה. לדבריה, בין הפעולות שיבוצעו השנה בתחום, "נבנה את פורטל החירום הלאומי, נבנה פלטפורמה להקמת יישומי אינטרנט, פורטל מידע משותף ותשתיות אירוח משותפות. כמו כן, נשפר את השירות לאזרח, נקצר לוחות זמנים, ננגיש את המידע, נרחיב את שיתופו, נבצע טיוב נתונים וכן נאחד וננחיל סטנדרטים".

אבנר דיברה בכנס IT מוניציפאלי 2013. הכנס, בהפקת אנשים ומחשבים, נערך היום (ב') במרכז הכנסים אבניו שבקריית שדה התעופה בהנחיית יהודה קונפורטס, העורך הראשי של הקבוצה.

לדברי אבנר, מטה התיקשוב הממשלתי הוקם "כדי לטפל בנושא באופן רוחבי. בהחלטת הממשלה להקים את המטה עמד המניע לצמצם את הביורוקרטיה, לייעל ולשפר את השירות לאזרח". היא ציטטה את דברי השר לשיפור השירות לאזרח, מיכאל איתן, לפיהם "את האזרח לא ממש מעניין איזו פעילות נעשית והיכן. לא חשוב לו מה הוא מקבל מהעירייה ומה מהממשלה". אבנר אמרה, כי "אנחנו רוצים שכל מערכות ה-IT הממשלתיות תהיינה שקופות ושהאזרח יוכל לעבור ממוסד למוסד ומתהליך לתהליך באופן שקוף וידידותי".

"הטכנולוגיה יכולה לסייע בקיצור תהליכים, אבל זה דורש שיתוף פעולה, תקציבים ועבודת צוות מסודרת", הוסיפה אבנר. היא ציינה את החלטתה של יושבת ראש ועדת המדע והטכנולוגיה, ח"כ רונית תירוש, מפברואר אשתקד על הקמת ועדה משותפת לממשל זמין ולשלטון המקומי, על מנת לראות כיצד ניתן להעמיק את שיתוף הפעולה בין שני המגזרים וליצור מערכת אחודה לטובת האזרח. עם זאת, היא הדגישה ש-"אנחנו לא רוצים לקחת את מקום השלטון המקומי".


צילום ועריכת וידיאו: עדי רמלר

בדבריה ציינה אבנר את תעודת הזהות החכמה ואמרה שהיא "פותחת בפנינו המון דרכים ותהליכים אותם ניתן לשפר, ובכך למנוע מהאזרחים את הטרחה שכרוכה בהגעה ללשכות השירות".

אבנר פירטה את שדות הפעולה של ממשל זמין: G2G, ממשלה לממשלה – "כדי לחבר בין משרדי הממשלה השונים לשלטון המקומי – ולהפך"; G2C, ממשלה לאזרח – "על מנת לתת לאזרח להיות שותף של המדינה ולא לקוח"; G2B, ממשלה לעסקים – "פה נדרש לטפל בתהליכים בין משרדים שונים, למשל רישום עסק, רישום נכס או רישום ייבוא"; ו-CIO – "בניית ממשקים ויישומים עם שפה אחודה בתוך הארגון עצמו". בהקשר זה היא ציינה ש-"השנה השקנו את מערכת תמ"ר (ר"ת תכנון מערכות רוחביות), שכל משרד יוכל לשים בה את יעדיו ואת תוכניותיו, בצורה קריאה לכולם. כך נוכל לקבוע סטנדרטים של טכנולוגיה, להעלות את רמת אבטחת המידע ולספק שקיפות".

"החזון הוא ליצור מסגרת ופתרון לשירותים משותפים עם ה-IT המוניציפאלי", אמרה אבנר. "ניצור נקודת מגע אחת עבור האזרחים, כשהפיתוח ייעשה ברשות המקומית והוא ינוצל שוב על ידי הממשלה – ולהפך".

היא ציינה ש-"הוכן מסמך המלצות בנושא לוועדת המדע וטכנולוגיה בכנסת. המסמך אושר על ידי מטה התיקשוב, לאחר מכן יאושר על ידי השלטון המקומי ומשם הוא יעבור לאישור הוועדה. יוקמו צוותי עבודה משולבים מטעם ממשל זמין והשלטון המקומי,ימופו תוכניות העבודה וייעשה להם תעדוף, וכן יגובשו דרישות תקציביות".

ד"ר עדי קפליוק, יושב ראש פורום המנמ"רים המוניציפאליים. צילום: קובי קנטוראבנר פירטה נתונים שמראים ש-"תושבים שלחו בשנה החולפת יותר מ-100 אלף טפסים דיגיטליים לרשויות מקומיות. 42 רשויות נמנות על שירות הטפסים דיגיטליים, כאשר חמש מהן נוספו ב-2012. נפרסו 80 קיוסקים ברחבי הארץ, עוד יותר מ-100 ייפרסו השנה, ברשת סופרפארם ובתחנות משטרה".

"מאוד חשוב ש-2013 תהיה שנת תפנית"
ד"ר עדי קפליוק, יושב ראש פורום המנמ"רים המוניציפאליים, שפתח את הכנס, אמר ש-"ב-2012 לא קרה הרבה בתחום שיתופי הפעולה בין ה-IT הממשלתי למוניציפאלי – וחבל".

לדבריו, במשך שנים רבות, עד 2012, אנשי ה-IT ברשויות המקומיות לא היו "קיימים" בראיית הממשלה, שכן הם לא הוגדרו בספר התפקידים הממשלתי. כעת חל שינוי והוגדרו שישה תפקידים ב-IT של השלטון המקומי: ניהול מערכות מידע, ניהול פרויקטי IT, ניהול אבטחת מידע, ניהול אתר אינטרנט, תפעול IT וניהול רשת תקשורת.

"העדר שיתוף הפעולה בין ממשל זמין לשלטון המקומי פוגע בתושבים", סיכם ד"ר קפליוק. "אני מקווה שהנושא יקבל תנופה השנה. מאוד חשוב ש-2013 תהיה שנת תפנית בתחום".

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. דורון

    כל עוד היו"ר יו"ר אין סיכוי לכלום

אירועים קרובים