מחקר: האתרים של המפלגות המתמודדות לכנסת לא נגישים לגולשים עם מוגבלות

באתרי האינטרנט שלהן, רוב המפלגות "לא סופרות" את ציבור בעלי המוגבלויות וכוללות תכנים שלא נגישים להם ● המפלגה ש-"זכתה" לציון הגרוע ביותר בהיבט זה היא מרצ, בעוד שהירוקים זכו לציון הכי פחות גרוע ● יובל וגנר, יושב ראש העמותה: "אם אתם עיוורים, לקויי ראייה, חרשים, לקויי שמיעה, מוגבלים בידיים, בעלי לקות קריאה ו/או הבנה - לא תצליחו לדעת מה המסרים והמידע המופצים באתרי המפלגות בישראל" ● המפלגות בחרו שלא להגיב

כסף ממשלתי לפיתוח טכנולוגי לטובת בעלי מוגבלויות. צילום אילוסטרציה: אימג'בנק

אתרי המפלגות אינם נגישים לגולשים בעלי מוגבלויות – כך עולה ממחקר של עמותת נגישות ישראל ואיגוד האינטרנט הישראלי.

המחקר בדק את נגישות עמוד הבית, דף המצע ועמוד יצירת הקשר של כל אחד מהאתרים של שמונה מפלגות. במקום הכי פחות גרוע בהיבט זה דורגה מפלגת הירוקים, עם ציון כולל של 39%. הבית היהודי דורגה שנייה, עם 35%, ואחריהן דורגו העבודה (32%), יש עתיד (31%), ש"ס (29%), חד"ש (28%), הליכוד ביתנו (26%) ומרצ, שקיבלה את הדירוג הנמוך ביותר מבין שמונת האתרים שנבדקו, עם 25%.

בדיקות הנגישות התבצעו על ידי בודקים עם מוגבלויות שונות: לקויי ראייה, עיוורים, לקויי שמיעה וחרשים, וכן בעלי מוגבלויות מוטורית ונפשית. במהלך הבדיקות נעשה שימוש בטכנולוגיה מסייעת לנגישות המשמשת אנשים עם מוגבלות בעת הגלישה ברשת האינטרנט.

על פי הממצאים, הגולשים התקשו בביצוע פעולות כגון התמצאות באתר, מציאת וקריאת המצע, קריאת תכני האתר באופן כללי, מילוי טפסים ליצירת קשר, קבלת מידע אודות התמונות, הגרפיקה והמדיה לגולשים עיוורים ולקויי ראייה, וכן ניווט באתר – באמצעות מקשי קיצור במקלדת או באמצעות תוכנה שקוראת מסך וצגי ברייל.

כמו כן, נבדק במחקר האם קיימת התייחסות במצע של כל אחת מהמפלגות שנבדקו לאנשים עם מוגבלויות ואם כן – לתוכן שלה.  מנגישות ישראל נמסר, כי ולאכזבתנו, מצאנו התייחסות זניחה לנושא, בהתחשב בכך שהנושא מהותי ל-18% מפוטנציאל הבוחרים. ההתייחסויות הסבירות היחידות היו של מרצ, יש עתיד והעבודה".

יובל וגנר, יושב ראש העמותה, אמר לאנשים ומחשבים, כי "על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ציבור האנשים עם מוגבלויות בישראל מונה 1,440,000 נפש, מתוכם יותר מ-600 אלף עם מוגבלויות קשות. נדהמנו, בעמותת נגישות ישראל, לקידום הנגישות ועצמאות הנכים בישראל, לגלות שהמפלגות אינן סופרות קהל מטרה זה – לא טכנולוגית ורובן אפילו לא במצע מפלגתם. אם אתם עיוורים, לקויי ראייה, חרשים, לקויי שמיעה, מוגבלים בידיים, בעלי לקות קריאה ו/או הבנה – לא תצליחו לדעת מה המסרים והמידע המופצים באתרי האינטרנט של המפלגות בישראל".

אתר אינטרנט נגיש הינו כזה המאפשר גלישה, קריאה והבנה של כל גולש בכלל ושל אנשים עם מוגבלות וכאלה המתקשים מסיבות שונות בפרט. אתר שכזה מאפשר שימוש בטכנולוגיה מסייעת, כגון מסך ברייל לעיוורים, הקראה בעזרת תוכנת המרת טקסט לדיבור – TTS, אפשרות להגדלת פונטים ושינוי צבעים או אפשרות לתפעול האתר בעזרת מקשים וללא עכבר.

לא התקבלה תגובה מאף אחת מהמפלגות.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים