אלישע ינאי: "איבדנו את הפוקוס על ההיי-טק, הפכנו להיות מדינה עם אג'נדה של קרן הון סיכון"

"במשך עשור אנחנו מתבשמים מאקזיטים שמבלבלים את המערכת, וזונחים לחלוטין תעשייה שלמה שמכניסה למדינה 25 מיליארד דולרים מדי שנה ויכולה בקלות להגיע גם ל-50 מיליארד", קובע בחריפות ינאי - יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה ● לדבריו, "בקרנות הפנסיה יש 300 מיליארד דולרים. זה כסף שלך ושלי. אנחנו אומרים למדינה: תאלצו את הקרנות להשקיע בהיי-טק. תנו לנו רק שני מיליארד דולרים, במקום לתת את זה כתספורות"

אלישע ינאי, יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בישראל. צילום: קובי קנטור

"הכלכלה במצב קשה. אומת הסטארט-אפים בועטת וכל הזמן רודפים אחרי הכסף, עוד מיזם ועוד אקזיט. איבדנו את הפוקוס על ענף ההיי-טק, זה שמייצר ומביא את הדולרים האמיתיים. הפכנו להיות מדינה עם אג'נדה של קרן הון סיכון", תוקף אלישע ינאי – יו"ר איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה בראיון לאנשים ומחשבים. ינאי יהיה הדובר המרכזי בכנס השנתי של האיגוד, שייערך ב-17 בינואר בהפקת אנשים ומחשבים.

ינאי מזהיר מפני תופעה שלדעתו השתלטה על סדר היום הטכנולוגי בישראל, לפיה פעילות של ענף ההיי-טק בישראל מזוהה אך ורק עם אקזיטים מוצלחים של חברות הזנק – ומעלימה מהתודעה את ענף ההיי-טק היצרני, המייצא. "במשך עשור אנחנו מתבשמים מאקזיטים שמבלבלים את המערכת, וזונחים לחלוטין תעשייה שלמה שמכניסה למדינה 25 מיליארד דולרים מדי שנה, ויכולה בקלות להגיע גם ל-50 מיליארד", אומר ינאי.

"אין לי שום דבר נגד אקזיטים", מדגיש ינאי, "אני גם לא חושב שאפשר לעצור את זה, וגם לא צריך. אבל המדינה, בדיוק כמו בכלכלת משפחה, צריכה לעשות תעדוף ולדעת במה להתמקד. לטעמי, כמעט כל ממשלות ישראל בעשור האחרון, למעט אחת, הפנו את תשומת הלב למקומות הלא נכונים ואת התוצאות אנו רואים כעת". לדבריו, "בעבר נאבקנו על חינוך, הגדלת מספר הבוגרים שלומדים מדעי המחשב, וצדקנו. דווקא בממשלות קודמות, בהן בנימין נתניהו כיהן כשר האוצר, אלי ישי כשר התמ"ת ואיווט ליברמן, תאמין או לא, אז כמנכ"ל משרד ראש הממשלה – הצלחנו להגדיל את מספר המהנדסים שמסיימים כיום את מדעי המחשב. זה לא אידיאלי, אבל אפשר לחיות עם זה. הבעיה כרגע היא ההישרדות של המפעלים שמעסיקים את כל הבוגרים, אלו שמייצרים ומייצאים. צריך לדאוג שתהיה להם פרנסה".

הוא המשיך ואמר, כי "אני חושב שצריך לשחזר את מסגרת העבודה שנוצרה אז. באחרונה היו לי שיחות עם מנהלי משרד ראש הממשלה, שדיברו עם נתניהו. הרעיון הוא שברגע שתקום ממשלה חדשה, ולא משנה מי יהיה בה, נחדש את השולחן העגול שהיה עוד בתקופת כהונתו של נתניהו כשר אוצר. יישבו בו כל הגורמים האחראים, ובדיוק כמו שהצלחנו אז אין שום סיבה שלא נגדיל את הייצוא של התעשייה ל-50 מיליארד דולרים. בסופו של דבר, תעשייה ההיי-טק בארץ, שמעסיקה 70 אלף עובדים בצורה ישירה ועוד רבע מיליון בצורה לא עקיפה, יכולה וצריכה לעשות זאת".

גם תעשיית הסטארט-אפים תורמת לכלכלת המדינה.
"כל תעשיית האקזיטים, הקרנות והחברות שמפתחות עבורם, מגייס ומתייחס לקצה העליון של בוגרי המחשבים, מה שאנו קוראים לו דור ה-8200. ומה עם השאר? להם לא מגיע תעסוקה? הם לא מספיק טובים? זה בדיוק הנושא שעליו אני חלוק עם אנשי ההון סיכון וחברות ההזנק. יפה מאוד ללכת לטכניון ולקחת את הקצפת, שממילא מגיעה לשם, אבל יש עוד אלפים שלא מגיעים. זה קורה כי הרעש מסביב הוא כזה. זה מה שהממשלה משדרת להם. כסף ועוד פעם כסף. אבל מה יוצא למדינה מזה? כמה חברות חדשות נוצרות פה כתוצאה מהאקזיטים? אף אחת, לצערי. זה לא כסף שיכול לאפשר לחברה של 10 מיליון דולרים לגדול ל-100 מיליון דולרים. תראה מה עושים האמריקנים כדי לשמור על התעשייה שלהם. מה, הם לא אוהבים אקזיטים? בוודאי שכן, אבל הם יודעים להתמקד. אותו הדבר גם הסינים עושים, ובהצלחה רבה".

נניח שהממשלה הבאה תהיה מוכנה לקבל את טענותיכם. מאיפה בדיוק יבוא הכסף לסיוע לתעשיות?
"הכסף הכי גדול מצוי בקרנות הפנסיה. יש שם 300 מיליארד דולרים. זה כסף שלך ושלי. אנחנו אומרים למדינה: תאלצו את הקרנות להשקיע בהיי-טק, תוך הענקת רשת ביטחון כפי שזה מקובל בדרך כלל. תנו לנו רק שני מיליארד דולרים, במקום לתת את זה כתספורות לכל מיני יזמים שרצו להשקיע בנדל"ן ולא הצליחו.

ברגע שהממשלה תיכנס לנושא ותתעדף את ענף היי-טק, תוך הקצאת כספים מקרנות הפנסיה שכבר מזה זמן מותר להם להשקיע בהיי-טק – כל העסק יקבל תפנית. השקעה בהיי-טק היא הרבה פחות מסוכנת מהשקעה בלאס וגאס. בנוסף, אני מבקש לשקול להקים מחדש את קרן יוזמה, שהוקמה לראשונה ב-1993 כקרן הון סיכון משותפת למדינת ישראל ושוק ההון, על ידי אברהם בייגה שוחט כשר אוצר ויגאל ארליך שהיה אז המדען הראשי. היא השקיעה כ-100 מיליון דולרים ב-10 קרנות הון סיכון, שהכניסו לאחר מכן מיליארדים למדינה".

אלישע ינאי יהיה אחד המשתתפים בכנס השנתי של איגוד תעשיות האלקטרוניקה והתוכנה. הכנס יתקיים ב-17 בינואר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל שבתל אביב.

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. איתמר שטינברג

    אני כתבתי מאמר על זה לפני יומיים :) http://israstrong.blogspot.co.il/2013/01/blog-post.html

אירועים קרובים