ראש עיר כמנמ"ר

רון נחמן ז"ל, ראש עיריית אריאל לשעבר, ניהל שורה של מאבקים למען מעמדו של המנמ"ר בזירה המוניציפלית ● הוא נחשב לקול קורא במדבר, שלא התייאש לרגע והאמין בכל כוחו, כי ה-IT והטכנולוגיה הם המפתח להבראת חלק גדול מהרעות החולות של השלטון המקומי ● המנמ"רים ברשויות איבדו חבר ולוחם אמת ● באותה דרך שבה נאבק על עקרונותיו נלחם נחמן במחלתו, ניצח אותה יותר מפעם אחת, אך לצערנו נכנע לה לבסוף

מותו של רון נחמן, ראש עיריית אריאל, מותיר חלל ריק במערכת היחסים שבין מערכות המידע בשלטון המקומי למקבלי ההחלטות וראשי הערים. המאבק שלו להכרה ולשוויון בין מערכות המידע הממשלתיות לבין אלו של השלטון המקומי, היה פחות מוכר לציבור מיתר המאבקים שניהל לטובת העיר אריאל – אותה הקים ועמד בראשה – ונושאים ציבוריים אחרים.

ב-2002 הצליח נחמן לשכנע את שר האוצר דאז, סילבן שלום, להכריז על אריאל כעיר חכמה הראשונה בישראל. זה היה חזון שנחמן האמין וראה בו כעתיד הרשויות המקומיות. רבים הסתכלו עליו בזמנו בספקנות, וסברו שזהו עוד תעלול של ראש העיר הצבעוני. אבל הוא לא ויתר והצליח להתמודד עם התנגדויות מבית ומחוץ. גם במקרה זה נאלץ נחמן למממן את מרבית התקציבים מתרומות וגיוסים חיצוניים, שכן אריאל נמצאת מחוץ לקו הירוק.

רק כעבור שש שנים אומצה התוכנית כחלק מממשל זמין לאומי. כיום, נחשבת התוכנית לסטנדרט שרשויות רבות שואפות לממש אותו. בדיעבד אפשר לומר, כי גם פה נחמן צפה קדימה וחזה לאן הולכת מערכת השלטון המקומי ואת חשיבותן של מערכות המידע.

אבל לא רק לעירו דאג. ביחד עם ארגון המנמ"רים ברשויות המקומיות, הוא נאבק כדי לקדם את מעמדו של המנמ"ר בזירה המוניציפלית. בניגוד לעמיתיו, המנמ"רים בממשלה, מעמדו של המנמ"ר בתוך הרשות עצמה נחות ולא יציב. משרד הפנים הואיל בטובו להכניס את תפקיד המנמ"ר כתקן רשמי, שחייב להיות בכל רשות, רק באחרונה – כאשר חלק גדול מהמאבק נוהל בעזרתו על ידי נחמן עצמו, עת פעל בכנסת ועמד בראש ועדת המדע והטכנולוגיה. הוא הצליח להפוך את הוועדה לדינמית ומקבלת החלטות, שבאמצעותה קידם שורה של נושאים בתחום השלטון המקומי.

המאבק העיקרי שלו, שלמרבה הצער לא זכה לראות את סופו, הוא שיתוף פעולה של ממשל זמין עם הרשויות המקומיות. נחמן לא היסס לתקוף את הממשלות השונות בנדון, לרבות אלו שהיה חלק מהקואליציה שלהן, והוכיח אותן על האפליה המכוונת שלהן כלפי השלטון המקומי. "תנו לי רק חצי ממה שאתם נותנים למשרדי השלטון המקומי – ותראו איך הכול משתנה", נהג לומר לשרים ולבעלי תפקידים אותם פגש במסדרונות הכנסת ובאירועים.

במסגרת תפקידיו בשלטון המקומי עמד בראש פורום ועדת המיחשוב של הרשויות, בו היו חברים ראשי ערים. נחמן ביקש לתת לוועדה זו מעמד זהה לוועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, אולם לא הצליח. הוא לא הסתיר את אכזבתו מחבריו ראשי הערים, שלא טרחו לבוא לישיבות ולא דאגו לטפל בקידום מערכות המידע בשלטון המקומי.

בתחום הזה היה נחמן קול קורא במדבר, שלא התייאש לרגע והאמין בכל כוחו, כי ה-IT והטכנולוגיה הם המפתח להבראת חלק גדול מהרעות החולות של השלטון המקומי. הוא דיבר על שקיפות, על שיפור השירות לאזרח, על ניהול יעיל יותר של הרשויות בעזרת הטכנולוגיה והקמת שירותי און ליין לתושבים כדי להקל עליהם במגעים שלהם עם הממשלה. הטרגדיה, אם תרצו, טמונה בכך שכולם הסכימו עם נחמן בשיחות בעל פה, אבל רגע לאחר מכן הם המשיכו להשפיל את השלטון המקומי, כולל מערכות המידע.

אין בנמצא וגם לא באופק ראשי ערים דומים לו, כאלו שמודעים באמת לחשיבות מערכות המידע ומוכנים לשכב על הגדר למען המטרה. הסתלקותו תותיר ללא ספק חלל ריק. המנמ"רים ברשויות איבדו חבר ולוחם אמת. באותה דרך שבה נאבק על עקרונותיו נלחם נחמן במחלתו, ניצח אותה יותר מפעם אחת, אך לצערנו נכנע לה לבסוף.

זאב בילסקי, לשעבר ראש עיריית רעננה שיבדל"א ובין הבודדים שידעו להעריך את הפעילות של נחמן, היטיב להספיד אותו: "מעט מאוד אנשים זכו להקים עיר, לנהל אותה בהצלחה עשרות שנים וליהנות מפרי עמלם. כזה היה ידידי הטוב רון נחמן, ראש העיר אריאל, שנפטר לאחר מאבק עיקש וארוך במחלה. נזכור אותך רון כחבר, לוחם ומנהיג".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים