מערכת ה-IT של ועדת הבחירות תטפל באלפי קלפיות ותספק תוצאות מדי עשר דקות

היקף הפרויקט עומד על מיליוני שקלים מתוך עשרות מיליונים בתקציב של ועדת הבחירות המרכזית שמיועדים ל-IT ● המערכת תבצע בנוסף את הניהול הלוגיסטי של יום הבחירות ותקשר בין ועדות הבחירות האזוריות לוועדה המרכזית ● התוצאות שהיא תספק יפולחו לפי חתכים שונים, בהם יישובים וקלפיות ספציפיות ● לדברי לזר דודוביץ', ראש אגף מיחשוב, מבצעים ותפעול בוועדת הבחירות המרכזית, "יתרונה של המערכת הוא באינטגרטיביות שלה" ● במסגרת הפרויקט אף פותחו פתרונות גיבוי ו-DR

דמוקרטיה – מערכת המיחשוב של ועדת הבחירות המרכזית – תטפל בכ-10,000 קלפיות שיוצבו מחר (ג') ברחבי הארץ, תבצע את הניהול הלוגיסטי של יום הבחירות ובתומו תאפשר את פרסום תוצאות הספירה עד לאותו מועד בכל 10 דקות, על פי פילוחים שונים – כך נודע לאנשים ומחשבים. המערכת שודרגה בחודשים האחרונים על ידי אנשי מלם מערכות מקבוצת מלם-תים ואנשי ה-IT של ועדת הבחירות המרכזית בפרויקט בהיקף מיליוני שקלים. תקציב ועדת הבחירות כולו עומד על 246 מיליון שקלים, מתוכם עשרות מיליונים מיועדים ל-IT.

המערכת תטפל ב-9,981 קלפיות רגילות, 194 קלפיות בבתי חולים, 57 בבתי סוהר ובתי מעצר – שימוקמו ב-3,500 יישובים או ריכוזי קלפיות (לדוגמה בית ספר או מרפאה בערים הגדולות, בהם יש יותר מקלפי אחת). עוד היא תטפל בהיבטים הלוגיסטיים של אלפי העובדים בקלפיות, חלקם מול חברות כוח אדם.

לזר דודוביץ', ראש אגף מיחשוב, מבצעים ותפעול בוועדת הבחירות המרכזית, אמר בראיון בלעדי לאנשים ומחשבים, כי "אנחנו מוכנים למיחשוב כל ההיבטים הלוגיסטיים ביום הבחירות ולספירת הקולות הממוחשבת בסיומו. נקווה שלא תהיינה תקלות. בכל מקרה, אנחנו נערכים עם פתרונות גיבוי ו-DR".

לדברי דודוביץ', דמוקרטיה משמשת כמערכת ליבה לניהול מערך הבחירות, ועדות הקלפי, הסכמי עודפים של המפלגות והלוגיקה המסובכת המשפיעה על התוצאות לאחר ההצבעה. המערכת נמצאת באירוח בבית מלם בירושלים ויש לה אתר DR במרכז הארץ.

הוא ציין, כי המערכת פותחה במהלך השנים האחרונות, בעקבות מכרז שהוציאה ועדת הבחירות המרכזית בתחילת העשור הקודם. המערכת מטפלת בשתי פונקציות: זו של הלוגיסטיקה בשלושת החודשים שלפני הבחירות וביום הבחירות עצמו וזו שעוסקת בספירת הקולות מהקלפיות.

המערכת, שהינה וובית, פותחה בסביבת מג'יק (Magic) ומבוססת על שרתי חלונות (Windows) של מיקרוסופט (Microsoft). היא מושתתת על בסיס נתונים של אורקל (Oracle), גרסה g11. מלם מערכות השלימה את פיתוח המערכת ביוני 2008 ומאז היא עברה כמה וכמה שדרוגים, כלקחים ממערכת הבחירות הקודמת ומדרישות של 600 המשתמשים אותם היא משרתת ושל אנשי ועדת הבחירות המרכזית.

"יתרונה של המערכת הוא באינטגרטיביות שלה", אמר דודוביץ'. "כך, לדוגמה, אם עובד מסוים עבד גם בימים שלפני הבחירות וגם ביום הבחירות עצמו, אין צורך לטפל בנתונים שלו פעמיים ולהנפיק עבורו שני תלושי שכר".

דוידוביץ' ציין שהמערכת מקשרת בין 18 ועדות הבחירות האזוריות למטה ועדת הבחירות המרכזית, ומטפלת במגוון היבטים לוגיסטיים, בהם ניהול הדרכות, ניהול קלפיות ונתונים המאפשרים את תפעול ועדות הקלפי האזוריות.

הוא הסביר ש-18 ועדות הבחירות האזוריות יושבות במטות שלהן במשך שלושה חודשים. לאחר מכן, בליל הבחירות ולטובת קליטת התוצאות, הן נעות ל-25 אתרים "מדלגים". "יושבת ועדת קלפי ביישוב מסוים, סופרת את הקולות וממלאת פרוטוקול", אמר. "בסיום הערב, המזכיר, מלווה בשוטר, נוסע למרכז עם הפרוטוקול למקום ה-'מדלג', שם קולטים אותו וקלדניות מלם מערכות מקלידות את הנתונים".

התקשורת במערכת מוצפנת, ציין דוידוביץ', אולם סירב לפרט על אמצעי אבטחת מידע הנוספים שקיימים. עם זאת, הוא ציין שהושם דגש על יתירות ושרידות מרבית של המערכת, כשלכל אתר יש גיבוי. "המטרה היא למנוע בכל שלב שהוא מצב בו תיעצר ספירת הקולות", אמר.

לצד פרויקט המערכת הקימה מלם מערכות את מרכז המידע של ועדת הבחירות המרכזית בירושלים. נמצאים בו עשרות מוקדנים שמספקים לפונים מידע היכן הם מצביעים – בתשובה מוקלטת או אנושית. כמו כן, החברה מספקת את הקלדניות בוועדות האזוריות ובמטה ועדת הבחירות, לטובת הקלדת הנתונים והפרוטוקול של כל קלפי.

שיתוף פעולה בין ועדת הבחירות לגוגל
"תוצאות הבחירות תהיינה מקוונות ותוצגנה כל הזמן באתר האינטרנט שלנו", אמר דוידוביץ'. "ניתן יהיה לצפות באתר בתוצאות שתעודכנה מדי עשר דקות, בחתכים שונים, דוגמת חתך קלפי ויישוב". לדבריו, "אנחנו נגישים לציבור. פרסום התוצאות יהיה כל הזמן, ובשיתוף פעולה שלנו עם גוגל (Google), תהיה מפה אינטראקטיבית. נציג תוצאות ברמה של יישוב. כמו כן, תהיה אפשרות לקבל את הנתונים בזמן אמת בטלפונים חכמים".

דודוביץ' ציין, כי המערכת עברה בדיקות רבות, לרבות בהיבט איזון עומסים, וכי אתמול (א') היא עברה כוונון סופי.

לדבריו, תוצאות כמעט סופיות תהיינה ביום ד' לפנות בוקר ותוצאות סופיות, לאחר קליטת המעטפות הכפולות – של החיילים, עובדי השגרירויות והמצביעים בבתי החולים – תהיינה יממה מאוחר יותר.

לא נמסרה תגובת מלם מערכות לידיעה.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. מודי

    "הישג ממש אדיר" אני חשבתי כבר שהולכים להגיד שסוף סוף נפרדים מהפתקים שגורמים להצבעות כפולות וזיופים ולקולות פסולים ומה בסה"כ עשו , לוגיסטיקה, באמת חשוב לדעת כמה הצביעו כל שעה ושעה, עכשיו אני מבין למה לא ישנתי בלילה של הבחירות הקודמות. בשביל זה לבזבז עשרות מליונים. נו זה ברור זה לא יוצא מהכיס הפרטי של אותו מנמ"ר

  2. בניית אתרים

    כל הכבוד, סוף סוף תוצאות בזמן אמת.

אירועים קרובים