פייסבוק, נוקיה ו-HP – מהחברות השנואות בארצות הברית

האתר הכלכלי 24/7 וול-סטריט דירג את עשר החברות השנואות ביותר בארצות הברית ומצא, כי מחציתן הן חברות טכנולוגיה ● בין החברות ברשימה ה-"מכובדת" נמצאות, בנוסף לאלה שבכותרת, טי-מובייל ו-RIM ● בין יתר הסיבות, מנמקים עורכי האתר את היותן של החברות הללו שנואות בפיטורי עובדים, הירידה הדרסטית בערך המניות של פייסבוק ועסקת הרכישה של HP את אוטונומי

מחצית מהחברות השנואות ביותר בארצות הברית הן חברות טכנולוגיה – כך עולה מדירוג שפרסם האתר הכלכלי 24/7 וול-סטריט. על פי האתר, RIM, נוקיה (Nokia), פייסבוק (Facebook), טי-מובייל (T-Mobile) ו-HP לא ממש נסבלות בארצות הברית.

עורכי האתר דירגו ושקללו מגוון מדדים: שביעות הרצון של לקוחות, ביצועי המניות של החברות, שביעות הרצון של העובדים, החלטות ההנהלה וערך המותג. "מדוע החברות שנואות? התשובה תלויה לעתים קרובות במי שנשאל", כתבו העורכים. "תאגידים עלולים לגרום לכעס בקרב הלקוחות שלהם, בעלי המניות מתאכזבים מהביצועים הכספיים ועובדים יכולים לשנוא את החברות, כי הן מתעללות בהם. דרכים נוספות להפוך לשנוא היא לבצע פיטורים המוניים, לספק שירות לקוחות גרוע או להשיק מוצרים לא טובים, או לא מספקים".

חברות הטכנולוגיה אמנם מככבות בין עשרת הגדולות ברשימה, אולם כחברה השנואה ביותר דורג תאגיד מתחום אחר – ענקית הקמעונות J.C. Penney. ספקית הלוויין Dish Networks דורגה שנייה ורק לאחריה נמצאת החברה הראשונה בעשירייה מהענף – טי-מובייל.

פייסבוק דורגה רביעית ברשימה, מאחר שעל פי העורכים, היא מנוכרת למשקיעיה. "לאחר הנפקתה, המנייה של פייסבוק חוותה קריסה: מהמחיר בעת ההנפקה של 35 דולרים היא ירדה אל מתחת ל-20 דולרים בתוך פחות משלושה חודשים. בנוסף, את החברה מלווה ענן של חששות לגבי אובדן פרטיות הלקוחות. זאת, בשל שירות שיתוף התמונות אינסטגרם (Instagram) אותו רכשה החברה לא מכבר ורצתה לשנות את מדיניות הפרטיות ותנאי השימוש בשירות".

חמישי דורג בנק סיטיגרופ (Citigroup) ושישית – RIM. באתר נכתב על החברה הקנדית, כי "פעם בלקברי (BlackBerry) היה מוצר דגל בארצות הברית וברוב העולם, אלא שנתח השוק שלו צלל וממשיך לצלול במהירות. כך, הנתח שלו בארצות הברית עומד כיום על 7.3%. השקת המוצר החדש של החברה, Storm, זכתה לביקורות נמרצות על ידי צרכנים. כמה הפסקות בשירות פגעו עוד יותר במוניטין של RIM והלקוחות כעסו. ניסיונה להיכנס לתחום הטאבלטים, עם השקת PlayBook, הביא להפסדים של 485 מיליון דולרים בשל יחידות שלא נמכרו. השקת בלקברי 10 נדחתה במשך חודשים. החברה פיטרה אלפי עובדים, כאשר ערך המנייה שלה ירד ב-80% בשנתיים האחרונות. ומעל כל אלה מרחפת העובדה, כי המותג איבד 39% מערכו ב-2012".

שביעית מדורגת אמריקן איירליינס (American Airlines) ולאחריה – נוקיה. העורכים כתבו, כי "החברה איבדה באחרונה את מעמדה רב השנים כחברת מכשירי כף היד הגדולה בעולם, לטובת סמסונג (Samsung). כישלונה הגדול יותר הוא פעילותה בשוק הטלפונים החכמים, שם היא פעלה באופן אסוני. בחמש השנים האחרונות, מאז שוחרר לשוק ה- iPhone, נוקיה עשתה הכול כדי לאבד באופן קבוע את מעמדה המוביל בתחום הטלפונים החכמים לטובת אפל וסמסונג. ההשקה של קו מוצרי Lumia הייתה כושלת. המנייה ירדה ב-20% בשנה האחרונה וב-60% בשנתיים האחרונות. כל הגורמים הללו תרמו להפסד באחד הנכסים החשובים ביותר של נוקיה – ערך המותג שלה, שאיבד בשנה החולפת 16% מערכו".

חברת סירס אחזקות (Sears Holding) מדורגת תשיעית ואת הרשימה ה-"מכובדת" סוגרת HP, עליה נכתב באתר, כי "ההאשמות נגד החברה הן הרסניות. HP הייתה השנייה בדירוג מותג המחשב האישי הגרוע ביותר ל-2012. היא אף עלולה להיות החברה הכי לא מנוהלת הגדולה בארצות הברית. לפני חמש שנים היה ל-HP רווח נקי שנתי של יותר משמונה מיליארד דולרים. בשנה הכספית שהסתיימה באוקטובר היא הפסידה 12.6 מיליארד. מניות החברה ירדו ביותר מ-40% בשנה האחרונה. סיבוך נוסף הוא הרכישה של HP באוקטובר 2011 את חברת התוכנה הבריטית אוטונומי (Autonomy)".

עסקת הרכישה של HP את אוטונומי אילצה את ענקית המיחשוב למחוק מהספרים החשבונאיים שלה לא פחות מ-8.8 מיליארד דולרים. HP טענה, כי אוטונומי ביצעה לפני העסקה "סילוף וניהול חשבונאי לא הולם" – שם קוד להונאה. הנושא נמצא בימים אלה בחקירה של הממשל האמריקני.

עוד ציינו העורכים על HP את העובדה, כי בניסיון לעצור את הדימום, היא הודיעה על פיטורי 27 אלף עובדים – יותר מכפול מכל חברה אחרת ב-2012. הם אף הזכירו נתון של חברת המחקר Glassdoor, שבודקת שביעות רצון של עובדים ממקומות העבודה שלהם, לפיו HP גם שנואה על ידי עובדיה.

אירועים קרובים