סימנים טובים

יונתן קורפל מייחל לתחרותיות בתחומים נוספים, מעבר לטלפוניה הסלולרית

מנתונים שפרסם משרד התקשורת בימים האחרונים עולה שב-2012 עברו 1.4 מיליון לקוחות מספק טלפונים סלולריים אחד למשנהו. מדובר בתופעה חסרת תקדים בארץ, שבה השווקים אינם מצטיינים בתחרותיות. בשנה שחלפה לבדה, מספר הלקוחות שנדדו בין הספקים גדול ממה שנרשם בכל ארבע השנים שקדמו לה גם יחד. קצב הניידות הולך וגובר וברבעון האחרון הוא כבר עמד על כחצי מיליון לקוחות.

אין ספק שהנתונים הנ"ל נובעים ממדיניות אקטיבית של משרד התקשורת. כפיית קיצור תהליך הניוד וביטול קנסות המעבר באמצעות הרגולציה נתנו בוודאי את אותותיהם. אולם, מה שבאמת מינף את התופעה היה כניסת מפעילים חדשים. שהרי הניוד הינו סימפטום בלבד. הבשורה הטובה היא התחרותיות בנישת השוק האמורה. מי היה מאמין אך לפני שנה שבכלל יכול להתקיים בארצנו מושג של טלפון סלולרי בתוכנית של הכול כלול תמורת כמה עשרות שקלים לחודש. המפעילות החדשות החלו לפעול באמצע הרבעון השני של השנה שעברה והמהפך כולו קרה והתעצם בתוך שני הרבעונים שאחריו.

משרד התקשורת פעל, כידוע, גם בתחום הטלפונים הקוויים – גזרה שגם בה הוסדרה והוקלה הניידות. התוצאות שם הרבה פחות מדהימות. רק כ-350 אלף החליפו ספקים ב-2012 – שליש מהנפח בארבע השנים הקודמות. נכון שמדובר בשוק קטן יותר ממקבילו הנייד, זול יותר מלכתחילה וזוכה לפחות תשומת לב של הצרכנים. אולם לדעתי, הסיבה העיקרית להבדל בתנועה היא העובדה שבנישה זו לא הצליחו להחדיר ספקי תשתיות חדשים – פעולה קשה לאין שיעור לעומת הטלפוניה הניידת.

מסתבר שמחירים גבוהים עד מופקעים אינם גזירה משמים. שילוב של תודעת צרכנות לוחמנית מחד עם דאגה פעילה של הרשויות לאזרחים, תוך דבקות במשימה, יכולים בהחלט לשפר את תמונת המצב בארץ. דווקא על רקע ההצלחה הזאת ראוי לזכור, כי בתחומים אחרים, המציאות היא עדיין בלתי נסבלת. אחד מהם, לדוגמה, הוא עלות הגלישה בעת שהות בחו"ל. המחיר בארץ גבוה ב-50% מהממוצע בארצות ה-OECD, קצת פחות מפי שניים מאשר בגרמניה, פי 2.5 מבריטניה ופי 3.5 אל מול תעריפי יוון.

תחום אחר הוא החומרה – מרכיב שאף הוא יקר בישראל. מחירי מכשירי סמארטפון מובילים יקרים בישראל בערך ב-45% לעומת חו"ל (מתוך זה, שני שלישים הם מיסים שברובם לא קיימים בחו"ל). תמונת המצב דומה גם בתחום הטלוויזיה בכבלים. ארגון אמון הציבור פנה בזמנו למשרד התקשורת והציג נתונים השוואתיים המראים, כי המחירים בארץ גבוהים בערך פי חמישה מאשר בארצות הברית ופי שלושה מהממוצע העולמי. מאז התמונה לא השתנתה לטובה.

אחרי שחומת האדישות והאטימות נפרצה, צריך להסתער על היעדים הבאים. קודם לכל, על האזרחים להבהיר לנבחרי הציבור, כי בבחירות הבאות הם ייבחנו גם בתחום האמור. על המנהיגים, מצידם, להציב את התשתית החוקתית ההולמת ולתמוך בהשקעות להוספת אלטרנטיבות של תשתית טכנולוגיות. כל אלה יסייעו לתחרות ולהורדת מחירים לרווחת הכלל, כמו גם להנגשת הטכנולוגיה המתקדמת לכלל האוכלוסייה.

על המנהיגים להציב את התשתית החוקתית ההולמת ולתמוך בהשקעות להוספת אלטרנטיבות של תשתית טכנולוגיות. אלה יסייעו לתחרות ולהורדת מחירים לרווחת הכלל, כמו גם להנגשת הטכנולוגיה המתקדמת לכלל האוכלוסייה.

תגובות

(4)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. רוזאנה

    השאלה היא מה עוד אפשר לעשות עם הטלפון הנייד

  2. מנתח מערכות

    מסכים לחלוטין. המחירים בתחום הגלישה, לרבות המהירויות זקוקים לניעור רציני זה יזור גם לענפי משק אחרים בגלל הגברת קניות באינטרנט והפחתת הבירוקרטיה בגלל השימוש באינטרנט לקשר עם ארגונים, משרדים ממשלתיים וציבוריים. הדוגמה שעומדת לנגד עיני היא יפן

אירועים קרובים