השבוע שהיה

השבוע החולף עמד בסימן המגעים הקואליציוניים של יאיר לפיד ובנימין נתניהו, שיצטרכו לעמוד בהבטחות הרבות שניתנו לטובת תעשיית ההיי-טק המקומית טרם הבחירות ● גם בגזרה הצבאית נרשמו תזוזות עם סבב מינויים באגף התיקשוב ● ומבט קדימה לשבוע הבא, לקראת הסבבים האחרונים לבחירת המנמ"רים ובעלי התפקידים הבכירים המצטיינים לשנת 2012

בשבוע הבא תתחיל באופן רשמי מלאכת הרכבת הממשלה. הימים האחרונים התאפיינו בעיקר במרתון של המועמדים לכנסת אל עבר בית הנשיא, במטרה להמליץ על המועמד לראשות הממשלה הבאה. עוד לפני שהחל המו"מ הרשמי כבר התנהלו מגעים בין הסיעות השונות. ידוע על כמה הסכמות עקרוניות, כמו גודל הממשלה ומספר השרים. יאיר לפיד, שהדגיש את רצונו לקואליציה רזה, הסכים ל-23 שרים ולא 18. יש לקוות שפה הוא ייעצר, אחרת יהיה קשה למצוא את ההבדלים בין הממשלה הזו לקודמת, לפחות מבחינת מספר השרים.

במהלך השבוע נזרקו לאוויר הצעות שונות לייעול המשרדים – אילו צריכים להישאר ואילו להיעלם. ואולם הוויכוח צריך להיות על התכנים והמשימות שמשרדים צריכים לבצע ולאילו אתגרים הם צריכים לענות, ולאו דווקא מספרם. בשבוע שלאחר הבחירות הועלתה דרישה משותפת של איגוד קרנות הון סיכון ויזמי היי-טק למנות שר לענייני תעשיית ההיי-טק. זאת, לאחר שמסתמן כי לא יהיה שר ללא תיק שיטפל בנושאים הקשורים להיי-טק ומגזר ציבורי, ממשל זמין ושיפור השירות לאזרח. מיכאל (מיקי) איתן יביט על הממשלה הבאה כאזרח פרטי, ובהיעדר רפרנטים חזקים למגזר ההיי-טק, קיימת ציפייה שהממשלה תממש הבטחות רבות שנזרקו לאוויר לפני הבחירות, דוגמת זו הקובעת שההיי-טק והטכנולוגיה יעמדו במרכז סדר היום הכלכלי-חברתי.

מפלגת העבודה, שהיתה התקווה של רבים לשינוי, הציעה תוכנית מפורטת לרתימת ההיי-טק לטובת הפריפריה והמשק. אראל מרגלית, יו"ר קרן JVP, הוביל את המהלך. עתה, יצטרכו במפלגה להילחם על התוכנית מהאופוזיציה, אלא אם כן הקולות בתוך המפלגה שדורשים להיכנס לממשלה יגברו על סירובה העקרוני של היו"ר שלי יחימוביץ. בהינתן העובדה שהמפתח להרכבת הממשלה נמצא בידי לפיד ובנימין נתניהו, קהילת ההיי-טק ולוביסטים רבים יפעילו לחצים על שני הג'נטלמנים האלו כדי שיתנו מענה לבעיות הבוערות של הענף. הנימוק הוא שאלו אינן בעיות רק של מגזר מסוים, אלא קשורות לעתיד הכלכלה כולה, עם פוטנציאל של הכפלת היקף הייצוא.

בתוך כך ישנו משרד ממשלתי שנוי במחלוקת – משרד התקשורת. באופן מסורתי, כמעט כל שר שדורך את רגלו במשרד זה, מצהיר כי הוא יהיה האחרון. הנימוק: יש צורך בהקמת רשות תקשורת חזקה שתתפקד כמו רשות החשמל, הרשות לניירות ערך וכדומה. בירוקרטיה והבדלי השקפות בין משרד המשפטים למשרד התקשורת קטעו תהליך בדיקה מסודר שהחל בנושא.

נושאים הנמצאים תחת טיפולו של שר התמ"ת, כגון תקציבי המדען הראשי, סיוע לחברות הזנק במסלולים מקוצרים ועוד, מצדיקים שלפיד וחבריו ילחצו על נתניהו ויעמדו על כך שיכהן שר לנושא היי-טק וטכנולוגיה, אשר ירכז בידיו את כל הנושאים הבין-משרדיים, יזום חקיקות ופעולות ויהיה הכתובת הישירה של ההון האנושי שאחראי ל-50% מהייצוא של מדינת ישראל. ואפרופו מלאכת הקמת הממשלה, השבוע זכינו לשמוע על מינוי מרענן בשירות הציבורי: רז הייפרמן, לשעבר מנמ"ר ביטוח ישיר, מצטרף לכרמלה אבנר, הממונה על מטה התיקשוב הממשלתי. הייפרמן יהיה אחראי בין היתר על פרויקט המיחשוב מרכב"ה, שנולד לפני 12 שנים ועדיין מתקשה להגיע לבשלות. זאת עוד לפני שמתחילים לתכנן את השלבים הבאים בפרויקט, הקשורים להרחבת השירותים הממשלתיים ושינוי במבנים ארגוניים.

גם באגף התיקשוב הצבאי יש תזוזות. מפקד ממר"ם הנוכחי, אלוף-משנה נועם רוזנפלד, סיים את תפקידו לטובת קידום נאה מאוד באגף, שמפאת צנזורה לא ניתן לפרט את תפקידו. רוזנפלד החליף בממר"ם את איילה חכים, הקצינה הבכירה ביותר בתיקשוב הצבאי, שהגיעה לדרגת תת-אלוף. חכים פורשת לחיים האזרחיים. היא תפקיד את הפיקוד על לוט"ם בידי אחד מפקודיה, אלוף-משנה דני ברן, שיקודם לדרגת תת-אלוף.

בשבוע הבא יסתיימו הסבבים האחרונים לבחירת המנמ"רים ובעלי התפקידים הבכירים המצטיינים לשנת 2012. ועדת איתור בראשותו של פרופסור גדי אריאב מאוניברסיטת תל אביב ראיינה שורה ארוכה של מועמדים ממגזרים שונים, וכמו בכל שנה התפעלה מגילויי מצוינות חדשים שקיימים בארגונים רבים ולא תמיד נחשפים לציבור. יחד עם אריאב ישבו בוועדה אודליה לבנון, לשעבר מנמ"רית הקו-אופ; בני גורביץ, מנמ"ר בנק איגוד; רונן זרצקי, סמנכ"ל טכנולוגיות בישראכרט; גדי דודיאן, סמנכ"ל טכנולוגיות בבנק איגוד; ודן תלניר, לשעבר מנמ"ר נחל שורק. האותות יוענקו במסגרת המפגש השנתי של המנמ"רים והמנכ"לים Kickoff 2013, שייערך ב-10 בפברואר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל שבתל אביב. כדאי להירשם ולשריין מקומות. שבוע טוב.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים