מנכ"ל משרד התקשורת: "אם הרשות שתקום לא תהיה עצמאית, אין טעם בביטול משרד התקשורת"

על רקע הדיווחים לפיהם במשרד האוצר שוקלים למהר ולהקים רשות תקשורת עוד לפני הקמת הממשלה, מזהיר עדן בר טל כי רשות "מטעם" לא תמלא את יעודה ותייתר את ביטולו של משרד התקשורת במתכונתו הנוכחית ● "לעצמאות יש חשיבות גבוהה מבחינת המבנה הארגוני של הרשות, שאינו תלוי בממשלה ובגורמים פוליטיים מכל צד של הקשת הפוליטית", הסביר

"אם רשות התקשורת שתוקם על ידי הממשלה לא תהיה עצמאית לחלוטין, דוגמת רשות התקשורת הפדראלית של ארצות הברית (FCC) או גופים מקבילים באירופה – לא יהיה טעם בביטול משרד התקשורת והשר העומד בראשותו", כך אמר המנכ"ל היוצא של משרד התקשורת, עדן בר טל, בראיון לאתר TheNewCom מקבוצת אנשים ומחשבים.

בר טל התייחס לנושא בעקבות ידיעות שהופיעו בתקשורת בימים האחרונים, לפיהן משרד האוצר החליט להקים רשות תקשורת עוד לפני תחילת המו"מ להרכבת הממשלה. באוצר מנמקים את היוזמה הזו בחשש שאם תוך כדי המו"מ הקואליציוני ייווצר לחץ על ראש הממשלה לתת תיקים לאחת משותפותיו, עלולה היוזמה להקמת רשות התקשורת – שקיימת כבר שנים – להידחות שוב לתקופה ארוכה.

"השר משה כחלון ואנוכי תמכנו לכל אורך הדרך בביטול משרד התקשורת והקמת רשות מקצועית", הבהיר בר טל בשיחה. "השר הצהיר על כך מיד עם תחילת הקדנציה שלו – הרבה לפני שידענו על ההתפתחויות שתגענה בהמשך".

אולם, לדברי בר טל, במהלך שלוש השנים האחרונות, כאשר החלו בדיקות ההיתכנות להקמת הרשות, נתגלעה מחלוקת בין משרד האוצר והגופים המקצועיים במשרד התקשורת, ובין היועץ המשפטי לממשלה, באשר למידת עצמאותה של הרשות. "עשינו עבודה מאוד רצינית בעניין", הבהיר בר טל, "העיקרון המנחה הוא שהרשות שתקום תצטרך להיות עצמאית מבחינה משפטית וכלכלית – היא לא תוכל לפעול תחת מרותו של היועץ המשפטי לממשלה. הרי אם נסכים לכך, מדובר יהיה שוב במשרד שפועל בפיקוח ממשלתי צמוד – ואז כל הרעיון של ביטול משרד התקשורת הופך למיותר. עצמאות כלכלית תאפשר לרשות לעבוד בצורה חופשית יותר מול משרדי הממשלה, משום שמקורות המימון שלה לא יהיו תלויים בתקציבים של האוצר. כך, ינוטרלו לחלוטין גורמים שונים שעלולים להשפיע על פעילותה של הרשות בנושאים רגולטורים".

בר טל סיפר, כי במסגרת הבדיקות להקמת הרשות, הגיעו לארץ מומחים מגופי תקשורת מקבילים באירופה, ונפגשו עם גורמים בכירים בארץ, כולל ראש הממשלה, בנימין נתניהו. אותם גורמים, ציין בר טל, הסבירו כיצד הדברים פועלים והדגישו את חשיבות עצמאותה של הרשות.

"לעצמאות יש חשיבות גבוהה מבחינת המבנה הארגוני של הרשות, שאינו תלוי בממשלה ובגורמים פוליטיים מכל צד של הקשת הפוליטית. באופן זה, יש לה אפשרות לייצר הרבה יותר איזונים ובלמים ולקדם רפורמות שונות באופן טוב הרבה יותר", הסביר מנכ"ל משרד התקשורת. "בישראל אמנם לא קיימת עוד רשות שפועלת בצורה עצמאית שכזו, אולם יש גופים דומים, כמו הרשות השניה לטלוויזיה ולרדיו – שאינה תלויה בתקציבים, והרשות לניירות ערך. שניהם גופים רגולטורים ובלתי תלויים, שמוכרים בציבור כגופים בעלי סמכויות אכיפה שלאף אחד לא כדאי להתעסק איתם".

בר טל יסיים את תפקידו במשרד התקשורת בחודשים הקרובים, ועתיד לשוב מגזר הפרטי, משם הגיע לפני שש שנים וחצי. לדבריו, הוא מביט אחורה בסיפוק רב על פעילות המשרד במהלך הקדנציה של השר כחלון. "בניגוד לכל מיני פרסומים וטענות, אני יכול להעיד שהשר כחלון פעל ממניעים טהורים לחלוטין. לא היו לו אינטרסים זרים והוא הצליח לעמוד בלחצים אדירים, בלתי נתפסים לפעמים, רק כדי להיטיב עם הצרכנים של חברות התקשורת והסלולר, לאחר שנוכח לדעת עד כמה גדולים היו העיוותים שם. אני מביט אחורה בסיפוק".

עדן בר טל ישתתף בשלחן עגול שתערוך מערכת TheNewCom בנושא מדיניות התקשורת של הממשלה בשנים הבאות, עם סיום הקדנציה של השר משה כחלון, ולקראת תחילת פעילותה של הממשלה החדשה. לשלחן העגול הוזמנו מנהלי חברות הטלקום והתקשורת המובילות בישראל והוא ייערך במשרדי אנשים ומחשבים בגבעתיים

תגובות

(1)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. יאיא

    עד מתי רשות השידור תהיה במשרד ראש הממשלה - ונתונה ללחצים פוליטיים שלו ?!?!?!!

אירועים קרובים