דרמה לילית: מערך המיחשוב של בנק הפועלים קרס למשך שעות ארוכות

לאחר שהמחשבים באתר ה-IT של הבנק ברחוב ארלוזרוב בתל אביב נפלו, ניסו אנשי ה-IT להעביר את הייצור למחשבי הבנק שברחוב אלנבי בעיר - אלא שגם בכך הם לא הצליחו ● מערך המיחשוב עלה חזרה לאוויר רק ב-06:00 בבוקר המחרת ● הבנק בתגובה: "היתה הפסקת חשמל קצרה באתר הגיבוי באמצע הלילה. לא נמצאה פגיעה במערכות הבנק ובשירות ללקוחות"

מערך המיחשוב של בנק הפועלים קרס למשך לילה שלם במהלך החודש שעבר – כך נודע לאנשים ומחשבים. לאחר שהמחשבים באתר ה-IT של הבנק ברחוב ארלוזרוב בתל אביב נפלו, ניסו אנשי ה-IT להעביר את הייצור למחשבי הבנק שברחוב אלנבי בעיר – אלא שגם בכך הם לא הצליחו, והמחשבים הוסיפו להיות מושבתים. על פי המידע שהגיע למערכת אנשים ומחשבים, מערך ה-IT של הבנק עלה לאוויר רק ב-06:00 בבוקר המחרת. טרם ידועה הסיבה לקריסת המערכת.

בזכות העובדה שהתקלה אירעה בלילה, כאשר מרבית לקוחות הבנק ישנו, היא לא הורגשה. עם זאת, ולמרות שנראה שהפגיעה בלקוחות היתה מינימלית, מעלה התקלה שאלות באשר לשיטת ה-Active-Active בה פועל מערך ה-IT של הבנק, במסגרתה שני מערכי המיחשוב עובדים בו-זמנית. זאת, בניגוד ל-DRP ה-"קלאסי", שבו קיים מערך מיחשוב ראשי, ומערך גיבוי באתר נפרד.

מבנק הפועלים נמסר בתגובה, כי "באתר הגיבוי של בנק הפועלים היתה הפסקת חשמל קצרה באמצע הלילה לפני כחודש. אנשי המיחשוב פעלו ועשו בדיקות רבות כדי לוודא שלא נגרם נזק למערכות ואומנם לא נמצאה פגיעה במערכות הבנק ובשירות ללקוחות".

"לוודא שהמערכות מחוברות לשני פסי הזנת אנרגיה שונים"
דורון קרופמן, מנהל פעילות APC ישראל מקבוצת שניידר אלקטריק, אמר לאנשים ומחשבים, כי "מבלי להכיר את פרטי המקרה, מה שנדרש לעשות על מנת להימנע מלהגיע למצבים שכאלה הוא לוודא שמערכות המיחשוב מחוברות לשני פסי הזנת אנרגיה שונים, שמחברים, בסופו של דבר, לשתי תחנות שונות של אספקת חשמל. בנוסף, יש לוודא כי המערכות של הגנרטורים תקינות ולוודא באופן תדיר ושוטף את המוכנות שלהם להפעלה באופן מלא".

אין זו תקלת המיחשוב הראשונה בבנק: בנובמבר 2008 קרסו מערכות ה-IT של הפועלים, ובמהלך יום המסחר לא הייתה ללקוחות בנק הפועלים אפשרות לבצע פעולות בחשבון הבנק, או למשוך כסף. ההתאוששות של המערכות ארכה יומיים. התקלה גם השפיעה גם על לקוחות בנק אוצר החייל, הנמצא בבעלות בנק הפועלים.

חטיבת הטכנולוגיה והמיחשוב בבנק הפועלים פועלת בשלושה תחומים מרכזיים: תכנון אסטרטגי ותשתיתי, פיתוח פרויקטים והפעלת מערכות הטכנולוגיה והמחשוב. בחטיבה שלושה אגפים – תשתיות תוכנה, תשתיות חומרה ופיתוח – וכן יחידות נוספות העוסקות בתחומי המסלקה והייצור, אבטחת מידע, פעילות IT של שלוחות הבנק בחו"ל, בקרת פיתוח ועוד.

שבוע של תקלות?
למרות שהשבוע הנוכחי טרם הסתיים, נראה שהוא עומד בסימן תקלות מיחשוב. כך, שלשום (א') בערב אירעה תקלה חמורה ברשת הסלולר של פלאפון, שהובילה לכך שרוב לקוחות החברה, כמו גם חלק מאלה של הוט מובייל (Hot Mobile) והרשת הסלולרית של רמי לוי – ש-"רוכבות" על הרשת של פלאפון, לא יכולים היו להשתמש בשירותי הסלולר במשך כארבע שעות. החל מהשעה 19:00 ועד 23:00 לערך, שותקה הרשת הסלולרית הוותיקה של פלאפון ומיליוני לקוחות החברה לא הצליחו להוציא ולקבל שיחות והודעות SMS. כמה מהם התלוננו בפני אנשים ומחשבים, כי קיבלו את אותם מסרונים עשרות פעמים.

למחרת היום כינס מנכ"ל פלאפון, גיל שרון, תדרוך עיתונאים והבטיח לפצות את לקוחות החברה. כך, פירט שרון, תעניק החברה הטבה לכל לקוחות הרשת לבחירתם. ההטבה תכלול בחירה בין 60 דקות שיחה, או 500 מגה לגלישה או 60 דקות לשיחות מהארץ לחו"ל, ליעדים באירופה ובארה"ב. בנוסף, ציין שרון, כי חלק מהודעות ה-SMS שנשלחו בעת התקלה הגיעו מספר פעמים עם סיום התקלה. לדבריו, החברה תזכה את כל ה-SMS-ים הכפולים שהגיעו לאחר התקלה, ללא צורך פניית לקוחות בנושא.

תגובות

(2)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. ישראל פטשניק

    דני צודק בהחלט הכשלון איננו בקריסה אלא בכך שה- DRP לא עבד.

  2. דני טל

    פלאפון ועכישו בנק הפועלים - יש סיבה לסמיכות הארועים. אל נשכח גם את סלקום. הסיבה היא - אומנות שנשכחה, אומנות האיכות. זילזול ב TQM ע"י מנהלים שלא התאים להם להתאמץ או מיישמים שויתרו בטענות של אי התאמה לאופי הישראלי כאילו. ועכשיו משךמים את המחיר ובגדול, כי מיחשוב ותקשורת מה לעשות יש להם אופי יפני. אז או שנלמד מה זה איכות או והרשו לי להתנבא - כבר ב3 החודשים הקרובים נשמע על הקריסה הבאה. לא חוכמה לגבות שוב ושוב. צריך גם להפוך את השיחזור לחלק מהחיים. דני טל, מאמן מחשוב לעסקים וארגונים.

אירועים קרובים