אלחי פרקש, לייט-אפ: "IT הוא הפתרון האידיאלי לארגונים בעיתות משבר ומצוקה כלכלית"

"איסוף, ניהול וניתוח בזמן אמת של המידע האנרגטי, מאפשרים לארגונים לשנות הרגלי התנהגות, לשפר את דיוק הפעולות ועלותן ולחסוך כסף רב", אמר פרקש - מייסד ומנכ"ל החברה, בראיון לאנשים ומחשבים ● לדבריו, "לייט-אפ רואה בצמצום עלויות צריכת האנרגיה של ארגונים מטרה עליונה, אולם כדאי לזכור כי מאחורי מטרה חיונית זו מסתתרת תרומה לא פחות חשובה - לכדור וליושביו"

11/02/2013 16:11

"IT הוא הפתרון האידיאלי לארגונים בעיתות משבר ומצוקה כלכלית", אומר אלחי פרקש – מייסד ומנכ"ל לייט-אפ (Lightapp), בראיון לאנשים ומחשבים. לדבריו, "איסוף, ניהול וניתוח בזמן אמת של המידע האנרגטי, מאפשרים לארגונים לשנות הרגלי התנהגות, לשפר את דיוק הפעולות ועלותן ולחסוך כסף רב".

ב-2010 עזבו מייסדי לייט-אפ, אלחי פרקש וגיא פאר, את אורקל (Oracle) ישראל, והגדירו שתי מטרות: לספק לארגונים פתרון קל ליישום בתחום האנרגיה ולסייע להם בהתייעלות כלכלית. כל זאת, מבלי לפגוע בסביבה ובשאיפה ליצור עולם ירוק יותר. "לייט-אפ רואה בצמצום עלויות צריכת האנרגיה של ארגונים מטרה עליונה, אולם כדאי לזכור כי מאחורי מטרה חיונית זו מסתתרת תרומה לא פחות חשובה – לכדור וליושביו", מסביר פרקש. "הצמצום המשמעותי בפליטת גזי חממה יוביל גם את ישראל למקום טוב יותר ואף יסייע למדינה לעמוד בהבטחתו של הנשיא פרס להפחית 20% בפליטת גזי חממה עד שנת 2020. החיבור בין שני העולמות היווה את הבסיס לפיתוח הפתרון שלנו".

לייט-אפ היא חברת תוכנה המפתחת, מיישמת ומטמיעה מערכת לניהול אנרגיה אפקטיבית אצל לקוחותיה במגזר התעשייתי. המערכת כוללת שלושה מנועים עיקריים: ה-Collector, מנוע ניתוח המידע ומנוע ההתראות.

ה-Collector אוסף נתונים ממונים, בקרים ומערכות ERP, בצורה שוטפת ורציפה במטרה להכיר את צריכת האנרגיה של הארגון. את הנתונים מסדר המנוע על ציר זמן מסוים ומציג אותם בהשוואה לביצועים, תוך התחשבות בכמות האנרגיה שהושקעה בכל רגע נתון, כנגד כמויות ואיכויות הייצור.

המנוע השני, שכאמור מנתח את המידע, לומד את פרופיל הצריכה של הארגון, בונה קריטריוני מדידה (benchmark) ומדדי ביצועים, מזהה ומתחשב במשתנים כמו חגים, מבצעים, הוספת קווי יצור וכו'.

המנוע השלישי שולח התראות למנהלים באמצעות ממשק משתמש חכם וידידותי. באמצעותו מקבלים המנהלים מידע אודות תהליכי צריכת החשמל, המים, הגז, המזוט והשפכים במפעל כפונקציה של שעות, משמרות, טמפרטורה, עובדים ספציפיים וכל משתנה או גורם מסביר אחר.

מה אתם עושים כאשר אתם נכנסים למפעל?
"בחודשיים-שלושה הראשונים אנו מציפים ללקוח תמונה אנרגטית מלאה של המפעל ומזהים מוקדים שבהם חל תפעול אנרגטי לקוי ובזבוז. לדוגמה, עבדנו עם מפעל מזון וגילינו שצריכת האנרגיה בסופי השבוע זהה לצריכה במהלך השבוע. אחרי מעקב צמוד אחר תהליכי העבודה, מצאנו כי לקראת שבת נהגו העובדים לקצר תהליכים ובמקום להכניס חומרי גלם יקרים למקררים רגילים, הם הכניסו אותם למנהרת הקפאה והפעילו אותה לכל אורך השבת. מנהרת הקפאה כזו צורכת 7,500 עד עשרת אלפים שקלים בכל סוף שבוע".

יש לך דוגמאות לצמצום צריכה של אפיקי אנרגיה שונים מחשמל?
"יש לנו לקוח בחו"ל שחומר גלם מהותי ויקר בתהליך הייצור שלו הוא מים. על כל שלוש מאות ליטרים של מים שנכנסים פנימה לתהליך הייצור, משלם הלקוח שישה דולרים, ועל כל 100ft³ מים שיוצאים כשפכים, הוא מחויב ב-12 דולרים.

המדידה של כמות השפכים היא מורכבת, שכן יש הרבה נקודות יציאה במפעל ואף אחת מהן לא מאפשרת מדידה. בעזרת נוסחה פשוטה ומדידה של כמויות המים שהוכנסו לתהליך, כמויות הייצור, כמויות המים שיצאו לשטיפות וכמויות המים שהתאדו – המערכת שלנו מחשבת את כמות המים שזרמו לביוב".

ספר כיצד צמחה החברה.
"גיא ואני צמחנו על רצפת הייצור של תנובה, ופיתחנו את המוצר מול הצרכים של הלקוח. אחרי שנה נולד מוצר שאפשר היה לרוץ איתו ולהציע אותו ללקוחות נוספים. באותה תקופה הצטרף אלינו כשותף גם ירון בן נון, המחזיק בידע עצום בתחום האנרגיה.

היום החברה מונה 12 עובדים. אנחנו פעילים אצל כמה עשרות לקוחות בישראל ופנינו גם לארצות הברית. באחרונה פתחנו משרד באטלנטה וחתמנו על שיתוף פעולה עם חברת PowerGateway. כיום אנו נמצאים כבר בעיצומם של מספר פיילוטים בארה"ב".

כבר שנים מדברים על פריחה של שוק האנרגיה הישראלי. מתי זה יקרה לדעתך?
"מדובר בשוק שקיים כבר 40 שנה, וסיפק פריצות דרך רבות, אולם רק לאחרונה התחילה להתפתח היכולת לאסוף נתונים, לנהל ולנתח אותם בזמן אמת ולהפיק מהם ערך. הפתרון שלנו, המשמש כ-Smart Grid, יאפשר בעתיד הקרוב – עם פריחת שוק ספקיות האנרגיה בישראל, לבצע אופטימיזציות ולמפות עבור הלקוחות את מועדי צריכת האנרגיה מכל ספק וספק, בהתאם לתעריפים המשתנים ולצרכים שלו. במגזר התעשייתי אנו מבצעים זאת כבר עכשיו ועבור הצרכנים הפרטיים, זה ממש מעבר לפינה".

האם אתה צופה רכישה בטווח הקרוב?
"אנחנו לא למכירה".

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים