סובל מהפרעה פסיכולוגית? האפליקציה תדע לאבחן

iDichotic, אפליקציה לבדיקת מוח שסיפקה תוצאות זהות למבחנים שבוצעו במעבדה, מצביעה לדעת החוקרים על "שפע של אפשרויות מלהיבות חדשות" ● גרסה מיוחדת של היישום עוזרת לחולי סכיזופרניה "לכבות" את הקולות שהם שומעים בראש

תכירו: בדיקת מוח בעזרת אפליקציה, שעובדת בצורה זהה לבדיקה רפואית. תחילת הסיפור הוא ב-2011: האפליקציה החינמית iDichotic הושקה בחנות של אפל (Apple), לאחר שחוקר מוח בשם ג'וזף בלס מאוניברסיטת ברגן שבנורווגיה שם לב כי כאשר הוא מקשיב למוזיקה מהטלפון שלו, הצלילים מהכלים השונים הועברו לכל אוזן בצורה שונה.

"שמתי לב שזה דומה מאוד למה שאנו עושים בצורה יומיומית במעבדה שלנו כדי למדוד את פעילות המוח", הוא אמר. "בהאזנה מפוצלת, כל אוזן מיוצגת בהברה שונה באותו זמן (אחת לאוזן הימנית ואחת לאוזן השמאלית), ועל המאזין להחליט איזו הברה נשמעת לו ברורה יותר". החוקר פיתח את זה לכדי יישום, שבודק ומראה איזה חלק של המוח פעיל יותר בזמן עיבוד השפה, מאפשר לבדוק יכולות האזנה סלקטיבית, ועוד.

עתה, לאחר שנה בה האפליקציה זמינה לקהל, החוקרים קיבלו את הנתונים מהאנשים שביצעו את הבדיקה – והתוצאות בהחלט מפתיעות. מתברר, כי הן היו אמינות בדיוק כמו אלה שהתקבלו במבחנים שבוצעו במעבדה. "המשמעות היא", אמר בלס, "שסמארטפונים יכולים להיות כלי לבדיקות פסיכולוגיות, ובכך פותחים שפע של אפשרויות מלהיבות חדשות. היישום מאפשר לאסוף נתונים רבים בקלות ובזול. אני חושב שאנחנו נראה יותר ויותר מבחנים פסיכולוגיים שיגיעו לסמארטפונים".

בלס וצוותו פיתחו גם גרסה מיוחדת של יישום iDichotic לחולי סכיזופרניה הסובלים מהזיות (שומעים "קולות"). היישום עוזר ללמד את החולים לשפר את המיקוד שלהם כדי שהם יוכלו "לכבות" את הקולות כשהם שומעים אותם. "השימוש ביישום הסלולרי מסייע לחולים להיבדק וגם להתאמן בבית, במקום שייאלצו להגיע למעבדה", אמר בלס.

תגובות

(0)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

אירועים קרובים