תוכן שיווקי

לקראת אירוע | המנמ"ר אחראי על איכות המידע וזמינותו בארגון

לקראת כנס לשכת מנתחי המערכות, ה-11 במרץ 2013

13/02/2013 14:01

מאת מוטי סדובסקי, מנכ"ל משותף, SR יועצים

בשנים האחרונות מתנהל במחוזותינו דיון קבוע על שמו ותפקידיו של המנמ"ר. בכל כנס ובכל ועידה ראויה, אנו מקדישים זמן (ומשאבים) להסביר כי המנמ"ר הטכנולוג של פעם כבר לא רלוונטי, ואם המנמ"ר אינו מבין את עסקי החברה ויכול להשפיע עליהם, אזי הצלחתו מוטלת בספק. ושוב דנים בשאלות של: מי יותר עיסקי מטכנולוגי, ומי בעל תואר יותר עיסקי, ומי קרוב יותר למנכ"ל בארגונו.

נכון, הדיון בתפקידו של המנמ"ר כבר משעמם ומיצה את עצמו. ובנוסף, כולנו מסכימים כי המנמ"ר אינו הטכנולוג הארגוני, ואינו יכול להיות מומחה בכל תחום טכנולוגי. הטכנולוגיה של היום מאוד מורכבת ועל המנמ"ר להעסיק מומחים בכל תחומי הטכנולוגיה והתשתיות, ולנהל אותם כראוי. אסור לשכוח שהמנמ"ר הוא מנהל גם של אנשים, והאתגר בניהול אנשים מקצועיים ואיכותיים הוא רציני.

יחד עם זאת, התפקיד המרכזי והאתגר הראשי של המנמ"ר הוא לנהל את מערכות המידע, והדגש על המילה המידע. המידע הינו אחד הנכסים החשובים (אם לא החשוב שבהם) בכל ארגון, והמנמ"ר הינו האחראי למידע. מדובר בתפקיד מאתגר, תפקיד שבו כל שנה צריך לעשות יותר ובפחות ופחות משאבים, כאשר המנמ"ר צריך להשקיע משאבים רבים "במכירת" הצורך בניהול המידע בקרב חבריו המנהלים, שאינם מבינים בתחום "ניהול המידע" אך משמשים בו ונסמכים עליו להשגת יעדיהם העיסקיים. כמויות המידע גדלות, יש לשלב את כל סוגי המידע יחדיו, ויותר מכל – לדאוג כי המידע יתמוך בתהליכי העבודה ובישומים הארגוניים.

התרשים הבא מציג היטב את חשיבות המידע לארגון:

–    בכדי להשיג את יעדיו העיסקיים של הארגון יש לממש תהליכי עבודה וישומים מתאימים ותומכים.
–    בכדי לבנות תהליכי עבודה וישומים ארגוניים תומכים יש להשקיע במידע איכותי וזמין, ולאבטח אותו.
–    בכדי שהמידע יהיה אמין, מאובטח וזמין יש צורך בתשתיות טכנולוגיות איכותיות וגמישות.

המנמ"ר צריך לדאוג לכך שהשכבות השונות המוצגות במודל "4 השכבות" לעיל יעבדו בצורה האופטימלית ובעלות ריאלית המתאימה ליכולות הארגון. המנמ"ר, כגורם המבין בטכנולוגיה מחד ובתהליכים העיסקיים והישומים מאידך ("מדבר שתי שפות"), צריך להיות זה שמנחה את הארגון ומציג בפניו יכולות חדשות שיסייעו לארגון למכור שירותים ומוצרים חדשניים ואיכותיים, כאלו שישפרו את היכולת של הארגון להשיג את יעדיו העיסקיים.

המנמ"ר אחראי על המידע אבטחתו, זמינותו ואיכות. למרות שאנשיו אינם אלו היוצרים את המידע, המנמ"ר הוא זה אשר צריך להציע לארגון כיצד לנהל את המידע, לאבטח אותו וליצור אחידות ואינטגרטיביות. כיום, ובגלל הסיכונים וההתקפות הסייבריות על הארגון, הנושא של אבטחת מידע וזמינותו בכל עת, קיבלו את המקום הראוי להם וגם תקציבים ראויים.

עדיין הנושא של איכות המידע וטיובו, או אינטגרצית המידע – מצוי בשולי ההתעסקות הארגונית ומושקעים בו תקציבים מזעריים. מעטים הארגונים המקדישים תקציבים ראויים לטיוב המידע שבכל שנה איכותו יורדת בכ-10%!!! מעטים הארגונים המשקיעים באינטגרציה ואחידות הנתונים (MDM – Master Data Manager). ובעצם – מה שוות מערכות ה-ERP, CRM וה-BI אם איכות המידע בהם ירודה? כולנו יודעים כי טיב הנתונים הוא הבסיס להחלטות נכונות, אך הקושי והאתגר של פרויקטים "לא סקסיים" אלו, גורם לכולם להמנע מלהכניס את ידם ולבחוש "בים הנתונים" הארגוני, ולשפרו.

אז במקום לחזור ולדון שוב ושוב בתפקידו ובתוארו של המנמ"ר, בואו ונמקד את כוחנו בטיפול במידע יקר הערך שהארגון הפקיד בידינו. מציע כי השנים 2013 עד 2015 יהיו שנות "איכות המידע" וכל ארגון ישקיע משאבים בשיפור איכות הנתונים ובכך ישפר את מערכות המידע בארגון ואת יכולתו לשפר את יעדיו העיסקיים.

לסיכום: מוקד תפקידו של המנמ"ר הוא המידע. מנמ"ר המבקש לסייע להצלחה העיסקית של הארגון צריך להתמקד בשיפור איכות המידע, התאמתו לתהליכים הארגוניים, אינטגרצית המידע, זמינות המידע וכמובן גם אבטחת המידע. למנמ"ר תפקיד מכריע בארגון: לנהל את המידע והמערכות התומכות בזמינותו.

מוטי סדובסקי הוא מנכ"ל משותף בחברת SR יועצים, בוגר ממר"ם ומומחה במכירות ושיווק, המכיר היטב את שוק ה-IT בישראל

כנס לשכת מנתחי המערכות ייערך ב-11 במרץ 2013 באווניו, קריית שדה התעופה

אירועים קרובים