תוכן שיווקי

מחשוב ענן 2013 – מגמות וכיוונים – חלק א'

20/02/2013 14:24

מאת יניב פרטוק, מנכ"ל Balink

כיום ברור לכל כי הדיון אודות מקומו של הענן הארגוני והתהייה אודות חשיבותו והשפעתו על הארגון הוכרעו ללא עוררין. הענן תופס מקום מכובד במערכות המידע הארגוניות, מקום אשר רק ילך ויגדל עם הזמן. עם זאת, פלטפורמות הענן העסקיות כגון Oracle, Azure ו-Salesforce יעמדו בשנה הקרובה בפני אתגרים לא פשוטים בכדי לענות על הצרכים והציפיות של הארגונים. אומנם מרבית האתגרים הללו קשורים באופן הדוק למגמות הכלליות בעולם המיחשוב, אך מפאת מרכזיותן של פלטפורמות מיחשוב הענן בארגונים כיום, הדיון באתגרים הללו רלוונטי במיוחד בקונטקסט של פלטפורמות אלו. במאמר זה נסקור שלוש מגמות-על אשר ינחו את פתרונות הענן השנה: Social, Mobile ו-Open.

Social – ארגונים מעוניינים כיום לרתום את היתרונות הקיימים של רשתות חברתיות הן לשיפור הממשק עם ספקים ולקוחות והן לטובת צרכים פנים ארגוניים. אחד האתגרים של פלטפורמות הענן העסקיות הוא לשלב בענן הארגוני יכולות ניטור של סבך המידע ברשתות החברתיות, כך שיאפשרו לארגון לזהות את המידע שהוא מעוניין בו, לאמת ולהשלים אותו עם בסיס המידע שלהם – לקוחות, אנשי קשר, מוצרים, תהליכי עבודה ועוד – ולנקוט פעולה ברשתות החברתיות או בתוך המערכות הפנימיות של הארגון (כגון שירות לקוחות, מוקד טכני וכדומה) כתוצאה ממנו.

לכן, ב-2013 נראה יותר ויותר פתרונות משולבים בפלטפורמות הענן העיסקיות, אשר יתנו מענה לחיפוש מידע ברשתות החברתיות ולממשק בין הרשתות החברתיות לבין מערכות המידע הארגוני המסורתי כגון BI ,CRM ו-ERP. זאת לצורך יצירת אינטראקציה ממוקדת ורלוונטית עם משתמשי הקצה בבנית קמפיינים ניהול לידים וייזום תהליכים.

במקביל, רשתות חברתיות פנים ארגוניות ייעודיות יוטמעו באופן נרחב ומעמיק יותר. במידה רבה התשתיות הטכנולוגיות לכך כבר זמינות וימשיכו להתפתח, לדוגמה, ה- chatter של Salesforce ו-Yammer שנרכשה על ידי Microsoft. ספקי התשתיות והפלטפורמות הנ"ל הבינו זה מכבר כי האופן שבו מתקשרים חברים ברשת החברתית קרוב בהרבה לתקשורת בינאישית ספונטאנית ואינטואיטיבית, לעומת מה שמערכות מידע קלאסיות איפשרו לנו עד לאחרונה וכי גם כעובדים בארגון נצליח טוב יותר ליזום ולשתף עמיתים בנושאים שוטפים לו ניתנה לנו דרך ספונטאנית "לדבר" איתם. מבחינת ארכיטקטורת-על, מדובר בשכבה "חברתית" המאפשרת דיאלוג, שיתוף קישורים ומסמכים רלוונטים מעל רכיבי המידע והתהליכים העסקייים בארגון.

העובדים יכולים כיום בעזרת פתרונות אלו לשתף את עמיתיהם בנושאים הקשורים לאינטראקציות העסקיות והארגוניות באופן המקביל לכל דבר ועניין לאינטראקציה ברשת חברתית רגילה, ולקבל תשובות ומידע בזמן אמת. כל זאת, תוך חיבור מובנה לתוך רכיבי המידע והתהליכים העסקיים הקלאסיים (תהליכי מכירות, שיווק, תמיכה וכדומה).

מגמה זאת מעלה מספר אתגרים, עימם יצטרכו הפלטפורמות הללו להתמודד, כגון עידכון שוטף של אובייקטי המידע בארגון, ניצול לרעה של הרשת החברתית, אכיפת מערכת הרשאות לפריטי המידע השונים וכדומה. הפלטפורמות יצטרכו לתת מענה לאתגרים אלו. להערכתי, ככל שישכילו ספקי הפלטפורמות להבנות את השכבה החברתית לתוך הפלטפורמה העסקית (Embedded solutions), כך יקטנו הסיכונים שהטמעות אלו יכשלו.

אירועים קרובים