חיל האוויר שוקל להחליף את נס TSG ואלביט בהובלת פרויקט ענק, לאחר שלא עמד ביעדיו

שתי החברות, שזכו בהובלת הפרויקט לפני קרוב לשלוש שנים, לא ישמשו יותר כקבלן הראשי של פרויקט ניהול המידע, ויוחלפו ביחידת ה-IT של חיל האוויר עצמו ● עם זאת, גורם צבאי טכנולוגי בכיר מעריך שהן תהיינה קבלניות משנה ● הסיבות לכך הן שהתשתיות שהוטמעו לא סיפקו את הביצועים ועוצמות העיבוד הנדרשים לטובת היישומים הרבים, הפרויקט מפגר בלוחות הזמנים ותקציבו תפח פי 2.5 לרבע מיליארד שקלים ● ההחלטה הסופית בנושא צפויה להתקבל בקרוב

חיל האוויר עתיד ליטול מאלביט ומזרוע נס TSG של נס טכנולוגיות את ההובלה לפרויקט ניהול מידע ולהמשיך את הפרויקט בעצמו – כך נודע לאנשים ומחשבים. ההחלטה בנושא צפויה להתקבל בקרוב. הסיבה לכך היא אי עמידה של הפרויקט בתקציב, בלוחות הזמנים ובביצועים הטכנולוגיים שהוצבו לו. נטילת ההובלה תיעשה בעוד שלושה חודשים, לאחר שהמערכת הראשונית תגיע לחיל האוויר.

גורם בכיר בחיל האוויר אמר לאנשים ומחשבים, כי "הפרויקט נמצא בקשיים לא מעטים". תשתיות ה-IT של המערכת לא סיפקו את הביצועים ואת עוצמות העיבוד הנדרשים לטובת היישומים הרבים שבהן, כמו גם לטפל במהירות וביעילות בהיקפי הנתונים הרבים של הפרויקט. בנוסף, הפרויקט תפח מ-100 מיליון שקלים שהוקצו לו והגיע, נכון לעכשיו, לרבע מיליארד שקלים, ועוד היד נטויה.

תחילתו של הפרויקט, שבקרוב ימלאו לו שלוש שנים, במאי 2010, אז הודיעו אלביט ונס טכנולוגיות שיספקו לחיל האוויר, באמצעות משרד הביטחון, מערכת IT. החברות החלו בביצוע הפרויקט באמצעות נסביט, מיזם משותף בבעלות שווה של שתיהן, שהוקם במטרה לפתח את היכולות הטכנולוגיות הייחודיות הנחוצות לפרויקט זה. חלקה של כל אחת מהחברות תוכנן להסתכם בכ-12.5 מיליון דולרים.

במרוצת הזמן סבל הפרויקט מקשיים שונים, שבעקבותיהם החליט חיל האוויר לשנות את תכולות הפרויקט, לצמצם אותן ולהדיח את נס ואלביט מהובלת הפרויקט. עם זאת, גורם צבאי טכנולוגי העריך לאנשים ומחשבים, כי בשל המעורבות העמוקה שלהן בפרויקט, שתי החברות ימשיכו לשמש כקבלני משנה. הקבלן הראשי יהיה יחידת אופק, שהיא יחידת ה-IT של חיל האוויר.

בפברואר אשתקד פורסם, כי חיל האוויר יטמיע מספר מכונות של בסיס הנתונים של אורקל (Oracle), אקסהדטה (Exadata), במחסן הנתונים הארגוני שלו. הפרויקט החל ויסתיים השנה. היקפו לא נמסר לפרסום, אולם לאנשים ומחשבים נודע, כי הוא עומד על יותר מ-10 מיליון שקלים. גם פרויקט זה יבוצע "בתוך הבית", על ידי אנשי ה-IT של החיל עצמם, בשיתוף אנשי האינטגרציה של אורקל ישראל. המכונות שתוטמענה צפויות לשרת את פרויקט ניהול המידע, ובחיל האוויר כבר יש שביעות רצון מהן.

החיל מטמיע את מכונות בסיס הנתונים במערכות המבצעיות שלו. על המכונות עצמן אי אפשר להרחיב את הדיבור, אולם ניתן לומר שההטמעה תביא לשיפור האפקטיביות המבצעית של החיל, ולעיבוד והיתוך טובים יותר של נתונים רבים – חוזי, קול וטקסט, נתונים מובנים ונתונים בלתי מובנים. נתונים אלה מגיעים ממגוון מקורות.

בין היתר, מכונות בסיס הנתונים יאפשרו לאנשי ה-IT של חיל האוויר קבלת ביצועים מהירים יותר, סריקת נתונים בקצבים גבוהים, כיווץ מחסני נתונים ביחס ממוצע של 1:10 וגישה אקראית למידע בקצבים גבוהים, שתוביל לשיפור רמות המבצעיות. זאת, באמצעות תוכנה שמוטמעת במכונה ומתזמרת את הביצועים של עיבוד הנתונים על בסיס שירותי איחסון חכמים והעברת חלק נכבד מהעיבודים של בסיס הנתונים לאיחסון באופן השקוף לבסיס הנתונים וליישומים.

העולם הדינמי בו פועל חיל האוויר מחייב שתהיינה לו יכולות ניתוח מידע מורכב בזמן קצר, במטרה לתת ל-"לקוחות" החיל פתרונות מתאימים ואיכותיים. הטמעת מכונות בסיס הנתונים אקסהדטה מאפשרת לחיל להתמודד עם המשימות המורכבות הניצבות בפניו, לשפר את איכות השירות לשביעות רצון ה-"לקוחות", בחיל ומחוצה לו, ובכך גם לשפר את ביצועי חיל האוויר ולעמוד ביעדים המבצעיים שאליהם הוא שואף. בחיל האוויר מעריכים שהפתרון שיוטמע יאפשר קפיצת מדרגה בביצועים, תוך שמירה על השקעות העבר והמשך ההתפתחות טבעית של מערכות הארגון.

מאלביט נמסר, כי "אין בכוונתנו להתייחס לשאלות המתייחסות לפרויקט מסווג זה".

לא נמסרה תגובת נס טכנולוגיות.

תגובות

(3)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, דיבה, וסגנון החורג מהטעם הטוב

  1. TikTak

    בתחילת הכתבה מנסים לתאר את כשלים של חברות ע"י משפט: תשתיות ה-IT של המערכת לא סיפקו את הביצועים ואת עוצמות העיבוד הנדרשים לטובת היישומים הרבים שבהן, כמו גם לטפל במהירות וביעילות בהיקפי הנתונים הרבים של הפרויקט.... כאשר פרוייקט ותשתיות ה- IT בנויות על Oracle ExeData. בסוף הכתבה הדגישו שני פרקים על יתרונות של ExaData ועד כמה המוצר הזה מוצלח. לא ברור האם ExaData כמוצר הוא טוב או לא??? זה נראה יותר ככתבה פירסומית על ExaData אך כנראה מי שכתב אין לו מושג בטכנולוגיה.

  2. Dana Tavori

    מענין אם נס ואלביט יבקשו החזר של ״ההטבות״ שקבלו קצינים בחיל ״שבחנו״ את הפתרון. צל״ש מגיע לקצינים שהתנגדו לפתרון והושתקו. השחיתות והתוצאה ! מעניין אם יבוצע תחקיר

  3. שחר

    כל הכבוד לחיל האויר שעצר את "שיטת המטריה" של שתי החברות. כשזוכים במכרז בסכום לא ריאלי, סביר להניח שהלקוח ישלם מכיסו את עלויות החסכון בשכר העובדים חסרי הנסיון ובתרגילים העתידיים שיעלו לו הרבה כסף. מוטב מאוחר מאשר לעולם לא. שתי החברות האלו כבר "עשו קופה" על חיל האויר והיד עוד נטויה. אני מקווה שמישהו דאג לעגן בפרויקט קנסות וסנקציות במקרים של אי עמידה בזמנים. חבל שמדובר בכסף של כולנו.

אירועים קרובים