תוכן שיווקי

מחשוב ענן 2013 – מגמות וכיוונים – חלק ב'

21/02/2013 16:00

מאת יניב פרטוק, מנכ"ל Balink

Mobile – הניידות היא מסימני ההיכר של התקופה וגם הענן הארגוני יתאים את שירותיו השונים למכשירים הניידים, כמובן. הטכנולוגיות כבר קיימות, אך האתגר יהיה להטמיע אותן בתוך הפלטפורמות העסקיות כיכולות מובנות ולא כשכבות מופרדות. כל הספקים השונים של פלטפורמות הענן שמו להם למטרה להרחיב את הפלטפורמות שלהם למכשירים ניידים. למגמה זאת מספר הבטים, אשר משקפים במידה רבה שלבי בשלות שונים מבחינת התאמת הפתרונות לתפיסת מיחשוב נייד.

ראשית, והברור מכולם – זמינות של פתרונות הענן הארגוני במכשירי הסמארטפונים והטאבלטים עבור המשתמשים. המטרה כאן היא לספק "גירסה" של הפתרון הבסיסי המתואמת למכשירים ניידים. למרות התקדמות ניכרת בתחום זה בשנתיים האחרונות אנו עוד רחוקים מהיצע רווי של פתרונות ארגוניים ניידים.

שנית, היכולת להטמיע בתוך הפלטפורמה יכולות מובנות מתקדמות מספיק לפיתוח ב-mobile. יכולות אלו תשמשנה את כלל קהילת המפתחים: מצד אחד את הארגונים עצמם אשר בעזרת משאבי פיתוח WEB הזמינים להם יחסית יוכלו להרחיב את פלטפורמת הענן עם פתרונות משלימים משלהם למכשירים ניידים ומצד שני את חברות התוכנה השונות (ISVs) שיוכלו להציע את פתרונות ה-Best of Breed מבית היוצר שלהן כפתרונות ענן ניידים.

ישנם מספר תחומים ארגוניים שבהם פתרונות ניידים מהווים תרומה מכרעת ליעילות הארגון. לדוגמא תהליכי תמיכת לקוחות ובפרט טכנאי שטח, תהליכי מכירה, וכו'. האתגר הוא לספק כלים עסקיים לענן הארגוני, אשר יאפשרו לאנשי השטח להתחבר למידע הארגוני באופן דו-כיווני. מחד גיסא, המכשיר הנייד יוזן בצורה מקוונת במידע הארגוני הזמין ביותר (קטלוג מוצרים, מחירונים וכדומה) ומאידך גיסא תהיה היכולת לעדכן חזרה את מערכת המידע הארגונית במידע הנובע מהאינטראקציה בשטח. בפתרונות עיסקיים אלו קיים בנוסף גם האתגר הנובע מעיצובו של הפתרון, כך שיאפשר זרימה מהירה של הנתונים, ויכלול אלמנטים ויזואליים ברורים.

פלטפורמות הענן השונות ימשיכו לתת מענה לשתי האסכולות השונות בתחום פיתוח לניידים. מצד אחד היכולת לפתח בשפות תכנות תלויות חומרה (Native), בעיקר ObjectiveC (למכשירי Apple) ואנדרואיד (לשאר המכשירים). מצד שני תתבסס ותתרחב המגמה של זמינות גדלה של רכיבים לפיתוח בשפות תכנות מנותקות מן החומרה (Platform agnostic) ובמיוחד HTML5/CSS3 הדבר יאפשר לממש את השאיפה לאחידות בפיתוח ביחס למכשירים שונים כמו מחשבי PC, מחשבי לוח, לפטופים וסמארטפונים כלומר, ביטול הצורך לפתח במקביל לפלטפורמות חומרה שונות. בהקשר למגמה זו יש לראות את המאמץ של ספקיות פלטפורמות פיתוח לאפשר לקהילות המשתמשים והמפתחים לממש ממשקי משתמש ניידים (Mobile UI) באותה קלות ועם אותם כלים בהם הם ממשים היום ממשקים למשתמשי PC.

Open – מיחשוב ענן הגיע לארגון העסקי בשלב בו בשלות המיחשוב הארגוני היא גבוהה. לכן, אחד האתגרים המרכזיים של פתרונות חדשים הוא להשתלב בסביבה מרובת פתרונות מידע, הן מבחינת יכולת העברת מידע בין מערכות והן ביכולת למדל תהליכים עסקיים חוצי מערכות בצורה יעילה (Interoperability).

ארגונים מצפים למערכות ענן בעלות יכולת גמישה להתחבר ליישומים המצויים במערכות  אחרות בארגון. מערכות אלו יכולות להיות חלק מבסיסי נתונים מרכזיים המנהלים מידע תפעולי רחב או יישומים נקודתיים המשמשים את הארגון לתפקודים מצומצמים. חשוב שמיחשוב הענן יתמוך בכל הארכיטקטורות והפרוטוקולים המתקדמים ב-WEB לחיבור בין אפליקציות תוך שמירה על סטנדרטים גבוהים לאבטחת המידע. המגמה הזו היא ללא ספק הפחות חדשה מהשלוש, אולם החשיבות שלה מתגברת דווקא לאור שתי המגמות הקודמות שסקרנו. מגמות אלו נשענות, לצורך מימושן, על תשתיות טכנולוגיות שאמורות לאפשר העברת נתונים יעילה ובטוחה בין סביבות (תוכנה ו/או חומרה) שונות.

פלטפורמות מידע מתקדמות בענן יודעות כיום להתחבר למערכות אירגוניות בשיטות שונות כגון: העברת נתונים מקוונת, א-סינכרונית, דגימה (Streaming) ועוד. בתחום זה אנו מצפים כי תימשך המגמה של הרחבת מנעד האפשרויות שיוצעו על ידי מערכות הענן  תוך שימת דגש על פתרונות אבטחה יעילים שהדרישות מהם ילכו ויחמירו יד ביד עם התחזקות הדרישה לחיבוריות בין מערכתית.

לסיכום, לצד הצמיחה המואצת של מחשוב הענן הארגוני והפוטנציאל הגדול שטמון בו, ספקיות פלטפורמות הענן צריכות להתמודד עם אתגרים מורכבים. המשימה הופכת ללא קלה בכלל לנוכח ההצלחה של פלטפורמות אלו להביא למהפיכה של ממש בארגונים בשנים האחרונות בכל הקשור במשך הטמעת מערכות ומידת שביעות הרצון מהן – רמת הציפיות של הלקוחות והמשתמשים רק הולכת וגדלה…

מצד שני, שנת 2013 צפויה להיות בעולם מחשוב הענן שנה שבה יבשילו המאמצים להקניית כלים מתקדמים לארגונים למדל את התהליכים העסקיים בגמישות רבה יותר, לפתח יכולת לדעת ולהגיב טוב יותר למתרחש בסביבת המשתמשים והלקוחות, לתמוך בארגון הנייד ולתקשר טוב יותר עם מערכות מידע אחרות בארגון.

נראה איפוא כי זו עומדת להיות שנה של תקשורת בין מערכות, תשתיות, עננים ואנשים. שתהיה לכולנו שנה טובה!

אירועים קרובים