תוכן שיווקי

לקראת אירוע | חדשנות – בנחישות וברגישות

לקראת הכנס השנתי של לשכת מנתחי מערכות המידע בישראל, יום ב', 11.3.13

26/02/2013 13:55

מאת אלי פרנק, מנכ"ל FrankIT, יו"ר ועדת התכנית

טום פיטרס, "גורו" בתחום הפרקטיקות לניהול עסקים, נתן לספרו בנושא חדשנות את השם "חדשנות או למות – התחדשות בלתי פוסקת כאסטרטגית הישרדות יחידה בעולם העסקים" (על משקל "להיות או לא להיות"…). פיטר דרוקר, שנחשב לאבי תורת הניהול המודרני, אמר "הדרך הטובה ביותר לחזות את העתיד היא ליצור אותו" (האייפון של סטיב ג'ובס היא דוגמא קלאסית לזה).

קל להסכים שיותר מבעבר, מתאפיינת התקופה שאנו חיים בה במרוץ מסחרר של חידושים טכנולוגיים וחידושים עסקיים המשתלבים זה בזה. אין בוקר שאנו מתעוררים אליו, שלא שומעים על עוד משהו חדש, על עוד המצאה, על עוד כיוון עסקי, באיזשהו תחום, ובדרך כלל בכמה וכמה תחומים (רפואה, תעשייה, תקשורת, בידור, חינוך, טכנולוגיות מידע, ועוד). הדבר המרתק הוא שככל שאנו מסוחררים עכשיו מהמהירות שבהם הדברים קורים ומתפתחים, אנחנו בכלל רק בתחילת הדרך של זה, שיכולות הרשת למשל עוד תתפתחנה ותתפתחנה, עם השימושים שתביא לחיי היום יום, לבלי הכר. נראה שלא רק אנחנו מתקשים להשיג את יכולות הילדים (או הנכדים…) בעניינים אלו, הם יתקשו בכך עוד יותר כשיעמידו הם את צאצאיהם.

והמסקנה מהאמור היא חדה וברורה, אנו מצווים להפוך את "החדשנות" לדרך פעולה סטנדרטית, לא עוד משהו מיוחד שנדרש לטובת פרוייקט כזה או אחר, לא נחלתם של יחידי סגולה בארגון, אלא דבר שעומד בבסיס הפעילות של הארגון וכל מנהליו ועובדיו. חובה על המנהלים בכל הרמות שרוצים להבטיח מובילות, יתרון תחרותי וכו', להנחיל גישה כזו בקרב עובדיהם. כדי להגיע לכך, צריך לסגל דרך חיים של "מצויינות". אני מחדד – לא "הצטיינות", אלא "מצויינות", כשההבדל הוא בין משהו נקודתי לבין דרך חיים. "מצויינות" משמעה שכל הזמן מחפשים איך לפרוץ קווים וגבולות, איך להשיג עוד יותר, איך להפוך "בלתי אפשרי" ל – "אפשרי". בדרך חיים כזו, החדשנות כבר תגיע באופן טבעי.

קראתי איזשהו סיפור: ביל גייטס דיבר בכנס טכנולוגי ועקץ את תעשיית הרכב כשאמר שאם שם היו מחדשים ומפתחים כמו בתעשיית המחשוב והתוכנה, היינו יכולים לרכוש מכונית ב-25 דולר, שיכולה לנסוע 1000 מייל עם גלון אחד בלבד של דלק. מנכ"ל ג'נרל מוטורס, על פי אותו סיפור, החזיר לו בעקיצה משלו בכנס אחר, כשאמר, שאם בתעשיית הרכב היו מפתחים כמו במיקרוסופט, אז כל מכונית היתה נתקעת פעמיים ביום, בכל פעם שהיו צובעים מחדש את הקווים בכביש היה צורך במכונית חדשה, ובכל עיקול המנוע היה כבה.

אני לא יודע אם זה סיפור אמיתי, אבל בעיניי, יש לו לקח ומסר מאוד ברורים: "חדשנות – בזהירות!" ככל שאנו רוצים לראות את החדשנות תופסת מקום של קבע בעשייה שלנו, וברור שלנו כאנשי IT יש תפקיד סופר חשוב בגישה הזו, ככאלה שיכולים להוביל את הארגונים שלנו לכך, אנו חייבים לוודא שלא מדובר ב-"חדשנות לשמה", אלא בחדשנות מעשית, כזו שיש לה ישימות, לא רק טכנולוגית, אלא גם ובעיקר ישימות עסקית. אל לנו להיות "חייזרים", עלינו להביא חידושים שאפשר לייצר מהם הכנסות ורווחים. בהקשר זה, ראוי להביא ציטוט של חברת סנדיסק, "לצד פיתוח טכנולוגיה חדשה, צריך להבטיח פיתוח ביקוש לטכנולוגיה הזו" (טכנולוגית זיכרון הפלאש, עם היישומים לדיסק און קי וכרטיסי זיכרון למצלמות).

אז אמרו מעתה: "מהם שלושת הדברים החשובים לעסקים? חדשנות, חדשנות, חדשנות", ותוסיפו "בנחישות וברגישות".

לרישום לכנס: מחלקת האירועים של אנשים ומחשבים, טל. 03-7330777 | אתר הכנס

אירועים קרובים