תוכן שיווקי

בחירת פתרון גיבוי בעידן של עודף מידע

28/02/2013 14:57

מאת אורה אריאל, ארכיטקטית פתרונות ב-!We

בעידן שבו הכל ממוחשב, אין זה פלא שנפח המידע הולך וגדל בקצב מסחרר. מחקרים טוענים שקצב גידול המידע בארגון הוא בין 40% ל-60% בכל שנה, מה שהופכו לאחת מהבעיות המשמעותיות ביותר לצוותי ה-IT הארגוניים. ככל שנפח המידע עצמו עולה, עולה באופן טבעי גם נפח המידע המצריך גיבוי ושימור, וכמובן, גם יכולת שחזורו במקרה הצורך. פתרונות הגיבוי נדרשים לגבות יותר מידע בחלון זמן ההולך וקטן, ולכן הפתרונות שהתאימו לפני עשור או שניים אינם בהכרח מתאימים לארגונים של היום.

סוגי גיבויים אפשריים
הגיבוי המסורתי נשען על קלטות הגיבוי הוותיקות. קלטות אמנם זולות וניידות, אך הן אינן אמינות ביכולת השחזור מהן. היום, יותר ויותר ארגונים בוחרים לגבות את המידע הארגוני שלהם בגיבוי מבוסס דיסק במקום קלטות. גיבוי מסוג זה הינו מהיר יותר, אמין יותר לשחזור ועקב גידול מתמיד בנפחי הדיסקים, גם זול יותר מבעבר. ארגונים רבים מחליטים על שילוב בין גיבוי למערכת אחסון משנית לפרקי זמן בינוניים (חודשים/שנים) ולאחר מכן הורדת הגיבוי לקלטות, לשמירה לפרקי זמן ארוכים יותר.

אופן גיבוי נוסף וטרנדי במיוחד הינו הגיבוי לענן. גיבוי לענן מתאים לחברות שאין להן את היכולת או הרצון לתחזק את נושא הגיבוי באתר, ולכן מעדיפות לבצע גיבוי לספק ענן, אשר יתחייב לתפעול שוטף של הגיבויים והשחזורים. חברת We!, למשל, מציעה שירות של גיבוי לדיסק ולקלטות בענן במסגרת שירותי We!Cloud למגוון לקוחות.

דרישות ממערך הגיבוי
בנוסף לדרישות גיבוי של נפחים רבים בזמנים קצרים, שינויים נוספים בעולם ה-IT מחייבים את סביבת הגיבוי להתעדכן בהתאם. יש לוודא שתוכנת הגיבוי יודעת להתמודד עם שרתים פיזיים וגם עם וירטואליים. ארגונים רבים בוחרים להפריד את גיבוי הסביבות הווירטואליות מהפיזיות, ולהשתמש במוצרים ייעודיים לסביבות אלו, כגון אלו של Veeam. מעבר לתשתית השרת, על תוכנת הגיבוי לדעת להתייחס גם לאפליקציות שעל השרת ולוודא שיש יכולות גיבוי מותאמות לאפליקציות הארגוניות ומסדי הנתונים.

בארגונים רבים ישנם סוגים שונים של מערכות אחסון לסביבות שונות. ככלל, יש עדיפות לכך שהמידע יהיה במקום אחיד ויגובה על ידי תוכנה יחידה. יש יתרון רב לתוכנה, אשר מסוגלת לגבות מידע ממגוון של סביבות ומערכות הטרוגניות כמו למשל ProtecTier של IBM.
בנוסף, רצוי שמערכת הגיבוי תהיה פשוטה ונוחה לתפעול, תכסה את מגוון השרתים, האפליקציות והסביבות, תגבה לדיסקים ולקלטות אך גם תעשה זאת בממשק מרכזי אחד. תוכנת SnapProtect של NetApp מאפשרת את כל היכולות הללו בממשק אחיד ומרכזי.

יכולות חיסכון
נפח הגיבוי ההולך וגדל משפיע ישירות על עלות הקלטות והדיסקים, שצריך לרכוש על מנת לתחזק את מערך הגיבוי. לכן, חשוב לוודא שמערכת הגיבוי כוללת יכולות לחיסכון בנפח האחסון. יכולת נפוצה אחת הינה יכולת דחיסה, אשר בגיבוי לקלטות מתאפשרת על ידי הקלטות עצמן. בגיבוי לדיסק האפשרות לדחוס נתונים תלויה ביכולות תוכנת הגיבוי.

יכולת כיווץ מידע נוספת הינה Deduplication, אשר מונעת שמירה של מידע כפול ומוצעת ע"י מערכות האחסון של NetApp. בנוסף, רצוי שיחס הכיווץ יהיה כמה שיותר גבוה, כמו שמציעה ProtecTier של IBM, וגם שניתן יהיה לכווץ מידע כבר במערכת הייצור על מנת לחסוך נפח ורוחב פס בתהליך הגיבוי, כמו שמציעה NetApp במגוון מערכותיה.

מה לגביי שחזור?
באופן מפתיע, רבים מייחסים חשיבות רבה לאופן הגיבוי וליכולותיו, אך שוכחים לייחס חשיבות למטרה שעבורה נעשה הגיבוי מלכתחילה – השחזור. חשוב לשים לב ליכולות השחזור ולהתאים אותן לצרכים הארגוניים. למשל, מהן רמות השחזור שהתוכנה מאפשרת – האם ניתן לשחזר שרת שלם? כונן שלם? ומה לגבי קובץ בודד?

יש לבדוק, בנוסף למהירות השחזור, את אפשרויות השחזור שהמערכת מספקת, כמו –  האם ניתן לשחזר שרת פיזי לשרת פיזי אחר? שרת פיזי למכונה וירטואלית? תוכנות כדוגמת PlateSpin מאפשרות שחזור של שרתים מכל סוג  כשרת פיזי או וירטואלי. האמת, שארגונים רבים רואים את סביבת הגיבוי כסביבה "מבוזבזת", מכיוון שבאופן שוטף אין בה שימוש. תוכנות חכמות, כגון אלו של Veeam, יכולות להשתמש בסביבת הגיבוי כסביבת בדיקות, ואף לאפשר לעבוד על המכונה הווירטואלית תוך כדי כך שהיא בעיצומו של תהליך שחזור.

אירועים קרובים